Letošní ročník je výjimečný dominancí pojišťovny Allianz v pojišťovacích kategoriích
Čtrnáctý ročník prestižní soutěže Fincentrum Banka roku zná své vítěze. Hlavní kategorii celého klání, v němž poměřují své síly přední tuzemské finanční instituce, vyhrála Česká spořitelna, která vystřídala loňskou dominanci ČSOB. „Vítězství České spořitelny v kategorii Banka roku je do jisté míry podobné jejímu vítězství v roce 2002, kdy někdejší šéf Jack Stack začal realizovat zásadní změny. Ostatní velké banky ji pak následovaly. Lze to tedy interpretovat i jako očekávání systémové změny mezi největšími hráči,“ komentoval výsledky pro týdeník Euro šéf pořadatelské společnosti Fincentrum a rovněž předseda organizačního výboru ocenění Petr Stuchlík.
Avantgardu střídají děti
Vyhlášení výsledků se konalo na pražském Žofíně pod moderátorskou taktovkou Libora Boučka. Již počtvrté byla grafická podoba a kompozice galavečera inspirována významným českým umělcem. Loňský styl avantgardy v podání Ladislava Sutnara vystřídala inspirace v díle malířky, kreslířky a ilustrátorky dětských knih Heleny Zmatlíkové.
Zmiňovaná Česká spořitelna coby největší banka na tuzemském trhu získala kromě prvenství v hlavní kategorii pomyslnou zlatou rovněž v kategorii Nejdůvěryhodnější banka roku. „Ocenění si velmi vážíme. Kolegyně a kolegové si ho plně zaslouží za vše, co pro klienty a ekonomiku dělají. V roce svých stodevadesátých narozenin přišla Česká spořitelna se zajímavými inovacemi v mnoha oblastech a jsem rád, že to ocenili klienti i odborníci v porotě,“ reagoval na výsledky Pavel Kysilka, předseda představenstva České spořitelny.
Dynamická Air Bank
Ještě loni si navzdory přílivu bankovních nováčků velké domy držely své pozice. V kategorii Banka roku se minulý rok umístila kompletní velká bankovní trojka v čele s ČSOB, následovala Česká spořitelna a Komerční banka. Letos zůstala jen Česká spořitelna.
ČSOB si svou absenci vynahradila prvenstvím v kategorii Privátní banka roku a Banka bez bariér coby - dle poroty - nejpřívětivější bankovní dům ve vztahu k handicapovaným spoluobčanům.
České spořitelně se jako jediné z velkých bank daří nepřetržitě držet na stupních vítězů ve všech ročnících soutěže. Druhé místo kategorie Banka roku obsadila UniCredit Bank a stupeň vítězů uzavřela Air Bank, která patří k nejmladším bankám na českém trhu a které se letos v soutěži velmi dařilo. „Pokračující vzestup malých bank je pozoruhodný,“ poznamenal Petr Stuchlík.
Air Bank se navíc stejně jako loni podařilo získat první místo jako Nejdynamičtější banka roku. Banka má už více než 400 tisíc klientů, čímž se stala nejrychleji rostoucím nováčkem na českém trhu. Druhá příčka v této kategorii patří Fio bance. Trojici uzavírá Raiffeisenbank. Časy se mění
Není to tak dávno, co tradiční banky tvrdily, že se nebojí konkurence nových, nízkonákladových bank ani velkého odlivu svých klientů. Jenže časy se mění. Letos v polovině roku už pět nízkonákladových bankovních domů mělo skoro dva miliony klientů. A to už není zanedbatelné číslo. Velké banky si to uvědomují a potvrzuje to i jejich snaha přizpůsobit se klientům. Dokazuje to kategorie Účet roku, v posledních letech výhradní dominance bankovních nováčků, kam se podařilo na třetí příčku probojovat České spořitelně se svým účtem Fresh. Ten je až do třiceti let věku klienta mimo odchozích plateb v základních službách zdarma. Právě na konta zdarma se nízkonákladovým bankám podařilo v krátké době nalákat stovky tisíc klientů. A spořitelna stvrzuje, že i tradiční banky do své nabídky zařazují účty, jejichž vedení je za určitých podmínek zdarma.
První místo v letošním roce obhájila se svým Účtem roku Fio banka. Konto je zdarma pro všechny běžné operace bez zvláštních podmínek. Druhé místo obsadilo eKonto Smart od Raiffeisenbank. Zatímco u ostatních bankovních kategorií se podařilo nováčkům nabourat hegemonii velkých bank, ne tak u Hypotéky roku. U hypoték se většina malých bank soustředí na refinancování a nové obchody nechávají zavedeným bankám.
O stupeň vítězů se podělili největší poskytovatelé hypotečních úvěru v Česku - Hypoteční banka před Komerční bankou a Českou spořitelnou.
Pojistná trojkombinace
Stejně jako loni rozhodovala o umístění ve většině kategorií odborná porota složená z nezávislých expertů (viz box Jak hlasovali experti). „Letošní ročník je výjimečný naprostou dominancí pojišťovny Allianz v pojišťovacích kategoriích,“ zdůrazňuje Petr Stuchlík.
Kromě bank totiž v tomto klání poměřují své síly před odbornou porotou také pojišťovny.
A Allianz je letošním absolutním vítězem. Zvítězila ve všech třech pojišťovacích kategoriích. Tuto trojkombinaci se v Bance roku ještě nikomu získat nepodařilo. „Letos jde o historické vítězství. V začátcích soutěže bývala Allianz třetí a v posledních letech druhá, ale abychom předběhli dvě největší pojišťovny a ještě k tomu získali první místo i ve zbývajících pojišťováckých kategoriích - v autopojištění a v životním pojištění, to se nikdy nestalo,“ pochvaluje si Jakub Strnad, předseda představenstva Allianz pojišťovny. „Ocenění si velmi vážíme,“ dodává.
Konkurence si během klání pojišťoven „škrtla“ vlastně jen jednou, a to v kategorii Pojišťovák roku, kterou ale podobně jako Bankéře roku vybírají samotní šéfové pojišťoven, nikoli odborná porota. Pojišťovákem roku se stal šéf pojišťovny Uniqa Martin Žáček.
„Ocenění se mi dostává v době, kterou můžeme pro pojišťovnictví označit za napínavou. Již delší dobu se na nás valí nová legislativa jak na národní, tak i evropské úrovni,“ připomíná Žáček. V letošním roce se totiž v oblasti pojišťovnictví řešila řada zásadních právních norem, jejichž podoba je pro perspektivu pojišťovnictví zásadní. „Nejsem jistě jediný s názorem, že náš obor je přeregulovaný. Je přirozené, že určitá pravidla pro transparentnost jsou potřebná, ale my jsme nyní konfrontováni někdy až s přehnanými opatřeními,“ namítá Žáček.
Prestižní klání s názvem Banka roku se koná už v roku 2002, od té doby přibylo kategorií a rozšířilo se povědomí o této akci. Letos například přibyla kategorie Online banka roku zdůrazňující fakt, jak moc důležité je internetové bankovnictví. Pro banky a pojišťovny se však jedná především o dobrou reklamu. Své vítězství obvykle slušně zhodnocují v marketingových akcích. „Je to tradiční akce, která již neodmyslitelně patří do finančního prostředí. Pro klienty je dobré mít zmapovanou situaci na trhu a znát názor poroty na jednotlivé produkty či služby,“ zhodnotil soutěž šéf Hypoteční banky Jan Sadil.
*
Letos v polovině roku už pět nízkonákladových bankovních domů mělo skoro dva miliony klientů.
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz