Vinohradské datové centrum Casablanca bylo několik dní mimo provoz. Výpadek cloudu způsobil klientům rozsáhlé škody a nejspíš změní poměry na trhu
Mnoho zákazníků utrpělo škody v desítkách tisíc korun denně, někteří dokonce řádově mnohem vyšší.
Někomu nefungovaly bannerové reklamy na webech a malé e-shopy, jiným ale kompletně vypadly pokladny, rezervační systémy a další pro byznys důležité komponenty. Právníci významné tuzemské společnosti Casablanca, která provozuje veřejný cloud Big Blue One a hostuje servery svých zákazníků, budou mít teď hodně práce. Vinohradské prostory datového centra Casablanca totiž minulé pondělí zaplavila voda z prasklého vodovodního potrubí a ta následně vyřadila celý komplex z provozu na většinu minulého týdne.
Něco podobného se může stát, i když by datová centra tohoto typu měla podobným situacím předcházet. Casablanca má ale problém na několika jiných úrovních. Firma totiž naslibovala klientům takzvanou službu disaster recovery, která v případě podobných nehod garantuje dostupnost dat a aplikací z jiné, geograficky oddělené lokality. Spolu s tím byla velkým i menším klientům prezentována údajná stoprocentní dostupnost dat. To si většinou nedovolí ani velké firmy typu Microsoft a Amazon, které z oné stovky vždy alespoň setinku ukrojí.
Jak se ukázalo, Casablanca sice data zákazníků skutečně posílala do jiné lokality, už ale neřekla, že jde pouze o zálohu a že z tohoto zástupného místa není možné převzít kompletní chod. Společnost se tedy nejdříve musela hodiny vypořádávat se samotnou vodou, zalarmovat Hewlett-Packard, aby dodal náhradní hardware, na něj nainstalovat potřebné aplikace a až poté se začalo s obnovou klientských dat. Šlo o zhruba 100 TB informací, jejichž přesunutí z jiné lokality mělo být otázkou až pěti dnů.
Ztráty dat Ani samotná obnova dat nicméně neproběhla úplně v pořádku, mnoho klientů hlásí obnovu do nekonzistentních stavů a spouštění aplikací bez připravených databází. Není úplně jisté, zda se všechna data podaří obnovit úplně. „V Casablance se vytvářely zálohy (takzvané snapshoty) celého prostředí, ale ne jednotlivých aplikací, takže některá data nemusejí být nakonec vůbec dostupná,“ uvedl pro týdeník Euro zdroj obeznámený se situací. „Myslím si, že tohle poukazuje na problémy cloudu v Česku.“
Zdroje z Casablanky navíc hovoří o tom, že společnost v podstatě neměla připravené žádné krizové plány a scénáře, jak v podobných případech postupovat. To se ve veliké míře projevilo v komunikaci navenek i při komunikaci se samotnými klienty. Mnoho z nich si stěžovalo, že s nimi Casablanca prakticky nemluví a odkazuje je na oficiální prohlášení na Facebooku a webu. Firma dokonce v první fázi tvrdila, že má pouze problémy v síťové infrastruktuře.
Celkové škody klientů nejsou známy, v mnoha případech ale nepůjde o malé částky. Několikadenní výpadek systémů hlásí třeba hotelové řetězce a obchody s rychlým občerstvením. Ani samotná Casablanca škody nekomunikuje, je nicméně pravděpodobné, že náhradu získá od pojišťovny a v případě právních sporů také od vlastníka budovy, kde se nehoda odehrála, firmy Stimbuilding. Otázkou je, jak to dopadne na reputaci společnosti.
„Casablanca to přežije, špatná reklama je také reklama,“ mírní situaci Radek Majer, výkonný ředitel společnosti TTC Teleport, která provozuje velké datové centrum v Malešicích a chystá výstavbu dalšího. „Mají teď sice hodně naštvaných klientů, ale zároveň mají i hodně těch loajálních,“ dodává.
Odliv ke konkurenci Jenže naštvaní klienti už začali migrovat ke konkurenci. Nával hlásí například Master Internet, který podle informací týdeníku Euro na to konto objednal u Dellu nová disková pole a servery, aby navýšil potřebnou kapacitu. Vedle toho se snaží situace využít také České Radiokomunikace. Ty nyní oznámily ambice stát se největším cloudem v Česku.
Úložný prostor jejich Smart Cloudu má být navýšen na 2 PB a procesory dají dohromady výpočetní výkon kolem 1 THz. Velice aktivně se projevil třeba Microsoft, který na některých českých IT serverech okamžitě vyrukoval s placenou reklamou, kterou zákazníky láká na skutečně bezpečný cloud Windows Azure.
Situace kolem Casablanky má ještě další pikantní konkurenční příchuť. Dell, který na situaci vydělal díky větším dodávkám partnerskému Master Internetu, se o pozici na trhu přetahuje s firmou Hewlett-Packard. Casablanca běží právě na serverových technologiích HP. Pro HP „Casa“ představuje velkého referenčního zákazníka a značnou část tamní hardwarové infrastruktury dotuje. Ani reklamní aktivity Microsoftu nejsou nahodilé. Cloud Big Blue One od Casablanky je referencí i pro VMware, jehož softwarové nástroje pro virtualizaci a budování cloudů jdou přímo proti těm od Microsoftu.
Casablanca funguje na trhu od roku 1996 a podle oficiálního vyjádření v posledních letech investovala do rozvoje 100 milionů korun. Cloud Big Blue One měl na české poměry rozsáhlou marketingovou kampaň a reklamy bylo možné vídat i po celé Praze. Datové prostory české společnosti už mají kolem 1600 metrů čtverečních.
Casablanca v podstatě neměla připravené žádné krizové plány a scénáře, jak v podobných případech postupovat. A nezvládla ani komunikaci s klienty.
O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz