Menu Zavřít

Utrácej, kliente, utrácej!

1. 7. 2013
Autor: Euro.cz

Výrazný úbytek běžných kreditek banky kompenzují mohutnou expanzí prémiových karet

Vnutit klientovi kreditní kartu není pro tuzemské banky tak snadný úkol jako kdysi. Vysoká nezaměstnanost a nepříznivé ekonomické vyhlídky nutí konzervativní Čechy ještě více šetřit. Banky proto vyrazily do boje a se silným poklesem zájmu o karty umožňující nákup na dluh se snaží vypořádat vylepšováním těchto plastových peněženek.

A daří se jim to: počet prémiových kreditních karet letos zatím roste. Jelikož se k nim vážou vyšší poplatky, některé banky tyto kreditky dokonce nabízejí klientům plošně a propagují je na billboardech doslova na každém rohu, čímž zároveň trochu snižují jejich exkluzivitu.

Velká budoucnost „Nárůst na poli prémiových kreditních karet je poměrně markantní. Během prvního čtvrtletí letošního roku došlo oproti stejnému období loni k nárůstu o 120 procent,“ tvrdí Marek Pšeničný z tiskového odboru České spořitelny. Banka s největším počtem klientů v zemi má aktuálně mezi klienty 348 tisíc kreditních karet, z toho těch prémiových je dle tvrzení České spořitelny patnáct procent, což v přepočtu vychází na 52,5 tisíce. Meziročně jich tudíž přibylo bezmála 24 tisíc.

Právě Česká spořitelna přitom musela v minulosti bojovat s dramatickým poklesem počtu kreditních karet. Zatímco ještě v roce 2008 jich měla 553 tisíc, nyní je to o 205 tisíc méně. Jenom loni se počet jejích kreditek snížil o dvaačtyřicet tisíc. „Segment prémiových kreditních karet je pro nás velmi zajímavý, vidíme v něm budoucnost, a proto mu přizpůsobujeme naši nabídku,“ zdůrazňuje Pšeničný.

Ve výročních zprávách navíc sama banka upozorňuje na nepříznivý vývoj na trhu „obyčejných“ kreditních karet. „Vzhledem k přetrvávající vysoké nezaměstnanosti a slabé spotřebitelské důvěře je nízká poptávka po spotřebitelském financování, což se projevilo v poklesu spotřebitelských úvěrů včetně kontokorentů a kreditních karet o šest procent na 72,5 miliardy korun,“ popisuje banka ve zprávě za rok 2012 situaci na trhu. Mimochodem rostoucí tlak na marže standardních produktů, jako je hypotéka nebo běžný účet, nutí banky poohlížet se po produktech, které nesou vyšší zisky. A tam prémiové kreditky jednoznačně patří.

Banky shodně tvrdí, že má pro ně trh luxusních kreditních karet velkou budoucnost. Nejen kvůli tomu, že tím cílí na bohatší klientelu.

Z hlediska podílu na celkovém počtu je totiž množství těchto karet na českém trhu stále velmi malé, zejména v porovnání s ostatními evropskými zeměmi. V Česku podíl dosahuje asi pěti procent, Slovensko je zhruba na třech procentech. Naopak výrazně lépe si vede Turecko s patnácti až dvaceti procenty a Polsko s deseti, jak ukazují data od společnosti MasterCard Europe. Potenciál pro růst tedy existuje.

Ze zlata a diamantů Prémiová kreditní karta je zcela běžná kreditka, ke které jsou přibalené mnohdy velmi luxusní služby. Nejde tudíž o běžný bonusový či slevový program, který je rovněž součástí, ale tvoří jen jakýsi základ. „Možnosti jsou neomezené. Od designu karty, která může být z pravého zlata či s diamantem, přes pojištění všeho druhu nebo letištní salonky, exkluzivní hotely či neobyčejné zážitky,“ vysvětluje regionální šéf Visa Europe pro Česko a Slovensko Marcel Gajdoš.

Některé karty zajistí majitelům téměř okamžité dodání hotovosti v případě ztráty karty kdekoli na světě. Například hojně využívané pojištění u běžných karet se rozšiřuje nejen co do výše pojistného krytí, ale také co do počtu osob. Některé kreditky garantují pojištění celé rodiny.

Právě společnost Visa zaregistrovala vyšší oblibu luxusnějších kreditek už minulý rok, když přišla se studií, podle níž prý majitelé karet značky Visa provedli od června 2011 do června loňského roku oproti předcházejícím dvanácti měsícům o padesát procent více transakcí. „Výše útrat prémiovými kreditními kartami u obchodníků meziročně vzrostla o téměř dvacet procent,“ připomíná Gajdoš. Větší růst a zájem o prémiové karty Visa prý začal v roce 2009 a důvodem je větší poptávka klientů po sofistikovanějších produktech, ale i výraznější chuť a vůle bank prémiové produkty nabízet, jak tvrdí Gajdoš.

Karetní společnosti si mohou mnout ruce. Vyšší chuť a vůle bank totiž znamená významný byznys také pro ně. A částečně je to zásluha karetních společností, neboť dokázaly vytvořit takovou nabídku služeb navázaných na karty, na kterou klienti slyší. „Banky využívají prémiových karet jako nástroje pro udržení významných klientů nebo na získání klientů nových. Počet těchto karet se na českém trhu za poslední čtyři roky ztrojnásobil,“ odkrývá statistiky MasterCard Europe produktový šéf pro Česko a Slovensko Matouš Michněvič. Letos dojde k nárůstu prémiových kreditních karet v portfoliu všech významných bank, odhaduje. „Tahounem bude jistě konkurence bank samotná a cíl bank maximalizovat své příjmy a příjmy z platebního styku. Naopak zbrzdit nárůst by mohla regulace Evropské unie,“ dodává Michněvič.

Lepší, ale dražší Česká spořitelna je z velké bankovní trojky ohledně počtu a vývoje segmentu prémiových kreditních karet nejsdílnější. Například ČSOB pouze uvádí, že majitelé vymazlených kreditek zaplatí u obchodníků čtyřikrát více než klienti se standardní kreditní kartou.

Banka tvrdí, že segment roste, čísla ale nezveřejňuje.

Trh má ale pro ČSOB velký potenciál. „Od prvního srpna začneme nabízet dva nové typy prémiových kreditních karet,“ prozrazuje šéfka útvaru platební komfort a služby ČSOB Jana Opršalová. Za 350 korun měsíčně prý klienti získají s kreditní kartou i servis, jehož součástí je například vstup do více než 600 VIP letištních salonků po celém světě nebo pojištění storna letenek či zájezdů a pojištění předčasného návratu nebo zmeškání letu. V ceně je rovněž nejvyšší varianta pojištění proti ztrátě či krádeži karty a některých dalších osobních věcí, jako například peněženky, klíčů a mobilního telefonu.

Podobné služby lze najít i u ostatních bank. UniCredit Bank tvrdí, že počet jejích prémiových kreditek tvoří čtvrtinu všech kreditních karet. Meziroční růst prý dosahuje několika procent, přesná čísla ale banka rovněž nesděluje. „Nejbohatší klientela obvykle dokáže zhodnocovat svůj majetek bez ohledu na to, zda ekonomika stoupá či klesá, a využívání prémiových karet je pro ni standardem,“ vysvětluje rostoucí zájem mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Češi kreditky rádi Na prémiový segment ale míří i Raiffeisenbank, která – aniž by odkrývala svá čísla – potvrzuje, že poslední dobou počet těchto exkluzivních produktů výrazně narostl. Loni banka vydala dvě prémiové novinky – kreditní kartu určenou výhradně pro privátní klienty a druhou pro prémiové klienty. „Zatímco u privátní karty si sami vybíráme, komu ji nabídneme, o kartu pro prémiové klienty je velký zájem, především kvůli slevovému programu a řadě dalších benefitů na kartu navázaných,“ upřesňuje mluvčí banky Tomáš Kofroň. Kromě zmíněných výhod nabízí banka i asistenční službu, která zajistí letenky či lístky na vyprodané kulturní a sportovní akce, ubytování, salonek pro hotelové jednání, pronájem auta i s řidičem, zaslání daru či květin anebo například právní asistenci a překlad po telefonu. Na celkových statistikách lze vidět, že obliba kreditek coby platebního nástroje u Čechů roste. Jenom loni s nimi jejich majitelé zaplatili čtyřiapadesát miliard korun, což je meziročně o tři miliardy korun více. Statistiky jsou ale souhrnné, zahrnují například i hodně aktivní firemní segment, takže čistě domácnosti z těchto čísel vysledovat nelze. Stejně obtížné je zjistit celkový počet prémiových kreditních karet na českém trhu, neboť banky ho až na výjimky nechtějí sdělovat.

Nepravděpodobní delikventi Nadšení bank z rostoucího trendu však v tomto specifickém segmentu mírní výkonný šéf Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.

„Rostoucí trend v této oblasti rozhodně nesměřuje k oživení,“ říká. „Poslední tři roky jsme viděli propad. Pokud se nyní ukazuje nějaký růst, jde spíš o naplnění předchozí redukce, která vycházela z restriktivních opatření bank,“ domnívá se Kotlán. K tématu prémiových kreditek se vyjadřuje nekompromisně: je to jen dobrý marketing. „Nerostou mzdy, neroste ani poptávka a nemyslím si, že by zrovna kreditky měly být hybatelem. Není problém připravit prémiové produkty, je ale otázka, jak realistické jsou obchodní plány bank,“ soudí Kotlán.

Opatrnost v případě kreditních karet je namístě. Ke konci letošního dubna měly domácnosti přes karty půjčeno 24,8 miliardy a z toho nesplácely více než tři miliardy, jak ukazují statistiky České národní banky (ČNB). Oproti roku 2005, kdy Češi dlužili dle ČNB na kartách „jen“ 5,26 miliardy korun, jde tedy o slušný nárůst úvěrů. Problémy okolo nesplácených půjček z kreditních karet se týkaly zejména bank ve Spojených státech amerických nebo ve Velké Británii, podhodnocovat by je ale neměla ani Evropa. Banky však zdůrazňují, že pokud jde o prémiové kreditky, ty jsou určené pro bohatší klientelu, která vykazuje jen velmi nízkou delikvenci.

bitcoin_skoleni

23,9 tisíce kusů Tolik prémiových karet přibylo za poslední rok České spořitelně. Celkově jich už tak vydala 52,5 tisíce.

O autorovi| Petra Pelantová • pelantova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?