Cloud zásadně mění podobu IT odvětví. Giganti hledají cesty, jak v nových podmínkách uspět
Byznys s informačními technologiemi prochází velkou proměnou. „Uvidíte brutální, skutečně brutální konsolidaci IT trhu. V následujících pěti letech zůstanou významní pouze dva nebo tři ze současných pěti největších hráčů,“ uvedl nedávno šéf společnosti Cisco Systems John Chambers. Právě Cisco se s tržní kapitalizací téměř 130 miliard dolarů s přehledem řadí mezi nejvýznamnější technologické firmy světa, jejíž síťové technologie v podstatě pohánějí drtivou většinu internetu.
Chambers sice předvídá konsolidaci, ovšem to, jací hráči se stáhnou do pozadí, už neříká. Pouze naznačuje: „Podívejte se na katastrofu v posledních dvou a půl letech, kdy Hewlett-Packard a IBM nevykázaly žádný růst tržeb.“ S překážkami se ale nepotýkají pouze tyto dvě firmy, podobný trend lze pozorovat také u společností jako SAP, Oracle, Dell a některých dalších, včetně samotného Ciska. Do jejich podnikání ve velkém stylu promluvil cloud, mobilní zařízení a způsob, jak se díky nim informační technologie využívají a platí. Konec zlatých časů Dříve zákazníci ze soukromého a i veřejného sektoru chodili ke všem těmto IT kolosům pro obří zakázky. Každý potřeboval nakupovat vlastní serverový hardware, na kterém běžela všechna ta firemní pošta, správa dokumentů, databáze, CRM, ERP a další potřebné systémy.
Hardware zaručoval velice pěkné marže a ještě lépe na tom byl díky závratným cenám jednotlivých licencí software běžící nad tímto „železem“. K tomu bylo nutné zaplatit práci různých integrátorů, konzultantů a dalších implementačních partnerů zmíněných IT obrů. Pak se ale něco změnilo.
Společnost VMware před pár lety přišla s něčím, čemu se v odborném světě říká virtualizace. Tento obor vypadá poměrně vědecky, princip je ale jednoduchý. Zatímco dříve bylo nutné na každou službu, kterou firma chtěla provozovat (třeba e-maily, ukládání dokumentů a tak dále), pořídit ne zrovna levný server a zařízení pro ukládání dat, ona virtualizace umožnila tyto fyzické jednotky převést do virtuální podoby. Na jednom serveru tak lze spouštět více virtuálních serverů a více různých služeb. Místo třeba deseti serverů proto stačilo koupit pouze jeden.
Spustila se revoluce. Na základě virtualizace, do které se mezitím pustilo mnohem více hráčů než VMware, začaly vznikat tolik omílané cloudy. Jejich výsledkem je mimo jiné to, že zákazníci už nemusejí chodit k IBM, Hewlett-Packardu (HP) a dalším utrácet za jejich drahý hardware a jiným firmám nemusejí platit za softwarové licence. Stačí, když si u některé z cloudových společností zaplatí to, co potřebují. Proč platit za hardware a licenci k CRM softwaru od SAP, když stačí použít kreditku a aplikaci si pronajmout třeba od Salesforce. com?
IBM: pryč od tradice Vlivem těchto změn se z hardwaru stala prostá komodita. Firmy už vlastní „železo“ nakupovat nemusejí a namísto toho vznikají obří datová centra po celém světě, ve kterých běží ony cloudové služby, na něž se pak stačí na dálku připojovat. Největšími odběrateli hardwaru se tak stávají právě cloudoví poskytovatelé.
Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že se IBM, HP a další místo běžných firem zaměří právě na tyto poskytovatele a byznys naženou tam. Jenže Amazon, Google a mnozí další cloudoví obři zjistili, že pro provoz jejich obrovských cloudů není nutné nakupovat drahý značkový hardware. Montují si servery vlastní a výrazně levnější.
A pokud už tradičního dodavatele zvolí, opět je zde problém hardwaru jako komodity – s větším koupeným množstvím klesá cena.
Výrobce hardwaru to samozřejmě velice bolí. Společnost IBM proto před pár týdny oznámila, že končí s výrobou svých komoditních serverů, a divizi prodala čínskému Lenovu, stejně jako před pár lety divizi osobních počítačů. Firma vidí budoucnost právě v cloudu. Koncem loňského roku investovala dvě miliardy dolarů do odkupu společnosti SoftLayer, která už po celém světě provozuje několik vlastních datových center. K tomu přibudou další miliardy dolarů na posilování této infrastruktury a budování nové silné divize. IBM věří, že starý hardwarový trh opouští v pravou chvíli a vstupuje do nové éry, kde nebude nouze o velké marže. Kromě nabízení výpočetního výkonu a aplikací z cloudu chce rovněž postupně uvést do chodu umělou inteligenci Watson, která by měla být dostupná rovněž z cloudu.
Pro IBM ale může tento přerod trvat ještě dlouho. „Big Blue“, jak se společnosti přezdívá, už devět kvartálů v řadě klesají tržby a nové byznysové kanály zatím nedokážou výpadky staršího byznysu nahradit. Firma zároveň propouští tisíce zaměstnanců. Je ale pravda, že SoftLayer pod vedením IBM rychle roste.
Těžkopádný a v závěsu S propouštěním je na tom ještě hůř Hewlett-Packard. Jeho šéfová Meg Whitmanová od svého nástupu do funkce ke konci roku 2011 oznámila propouštění 50 tisíc lidí a nákladnou restrukturalizaci. Obrat celého korábu by podle jejích slov měl trvat až několik let. Firmě už 11 kvartálů v řadě padají tržby i zisk.
Také HP buduje vlastní cloud a datová centra, v tomto ohledu ale působí hodně těžkopádně. Amazon, Google či třeba Microsoft jsou se svými cloudy mnohem dále. HP má přitom problémy na více frontách. Snaží se vyřešit, co s klesajícím prodejem počítačů (mimo jiné to zkouší s tablety na Androidu a výrazně se odklání od čistého spojenectví s Microsoftem a Windows), jak přimět lidi opět více tisknout (s nástupem cloudů, tabletů a chytrých telefonů už není tisk tolik třeba), a překvapivě HP klesají tržby také z „enterprise“ služeb.
Hardware příliš nefrčí ani v Oraclu. Ten sice za 7,4 miliardy dolarů koupil legendární společnost Sun Microsystems a získal tím výrobu vlastních strojů a čipů, pořád se mu ale nedaří proměnit tento obor ve zlato. Oracle se rozhodl, že přestane vyrábět komoditní servery a vyrukoval se strategií drahých a specializovaných „krabic“ s velkou marží. Šéf Oraclu Larry Ellison rád svoji společnost přirovnává k Applu v datových centrech – umí dodat systém, jenž běží, jak má, a je vysoce kvalitní a rychlý. Samozřejmě za to chce dobře zaplatit.
Prodeje těchto systémů rostou, stále ale nedokážou nahradit výpadky prodejů komoditního hardwaru. O tyto komplexní boxy se snaží také další společnosti včetně HP, Dellu či Ciska, samospasitelné ale rozhodně nejsou.
Drahý odchod z burzy Další společností, na kterou nová doba dopadla, je Dell. Firma jednoznačně nezvládla nástup tabletů, což jí veřejnost a investoři velice vyčítali. Michael Dell ale zavětřil nové možnosti jinde – právě v datových centrech. Společně s investory se proto rozhodl Dell stáhnout z burzy, což ho vyšlo na více než 24 miliard dolarů. Firma potřebuje nasměrovat k novému byznysu, což s tlaky Wall Street na krátkodobé výsledky nebylo příliš jednoduché. Dell dělá rovněž komoditní servery, s odchodem z burzy si ale může dovolit být cenově agresivní a nemít takovou marži. Servery proto bude i nadále hodně tlačit a díky nim a více než desítce akvizicí za poslední rok a půl bude chtít zákazníkům dodávat další produkty. „Servery moc nenesou, ale jsou vstupní branou k zákazníkům. Když u nich budeme, můžeme jim toho nabídnout více,“ popisuje jeden ze zdrojů pracujících v Dellu.
Dell se kvůli tomu začal mnohem více angažovat v byznysu s routery a switchi, tedy technologiemi, díky kterým je možné přenášet data v sítích, datových centrech a internetu. Za poslední měsíce se stal nejrychleji rostoucím podnikem v této oblasti, a tím mimo jiné začal mluvit do byznysu Cisku. Firma Cisco je synonymem pro síťovou komunikaci a stále ještě je považována za vysoký standard. I tady ale dochází k postupné erozi. Do hry jednak vstupují levní čínští výrobci typu Huawei, kteří sice nemusejí mít ty nejlepší technologie, za danou cenu jsou ale dobré. Cisco si stále drží pozice u opravdu drahých a pro chod kritických zařízení, vyšší vrstvu sítě už ovšem často ovládají jiní.
Rychlý růst, nízký výnos Společnosti navíc hrozí další nahlodávání, respektive už se děje. Podobně jako virtualizace změnila svět serverů, takzvané virtuální sítě mění svět tradičních switchů a routerů. Princip je stejný – tam, kde dříve fungování zajišťoval především fyzický hardware, dnes mohou fungovat virtuální jednotky. Šéf Ciska John Chambers už nedávno sám přiznal, že tento fenomén může srazit byznys jeho společnosti o pěkných pár miliard dolarů dolů.
Cisco proti tomu samozřejmě zbrojí a investuje například do startupů z této oblasti.
V síťovém byznysu sehrávají velkou roli také politické tahanice. Routery a switche jsou zařízení, která si vyměňují proudící data, a je tedy díky nim možné využít přístupů do sítě. Po aféře NSA se americkému Cisku začínají propadat prodeje v zemích, jako je Rusko, Čína či Brazílie. Naopak čínský výrobce Huawei se po podobných tlacích se síťovými výrobky stáhl z amerického trhu. Všechny tyto cloudy a přechod na „virtuálno“ nehrají do karet ani dlouholetým dodavatelům podnikového softwaru. SAP je typickým příkladem. Jeho drahé licence na CRM a další aplikace už mnohdy nedávají smysl.
SAP se proto snaží vybudovat vlastní cloudové verze, pomocí kterých by mohl konkurovat mladým dravcům typu Workday, Salesforce.com a dalším. Výsledky jsou ale diskutabilní. Prozatím poslední šéf cloudové divize byl kvůli neuspokojivým výsledkům odvolán z funkce jen po několika měsících.
Z firmy odešel hlavní vizionář Vishal Sikka, který byl jedním z hlavních strůjců technologie HANA, v jejíž úspěch nyní SAP doufá. Obrovsky rychlá databáze a platforma je prozatím jeho nejrychleji rostoucím produktem v historii, oproti běžnému byznysu ale stále generuje miniaturní peníze. SAP nyní zkouší nové cesty a buduje datová centra. Firma před pár dny přešla na model jednoho generálního ředitele, doposud měla dva.
Zacíleno na marketing Společnosti s firemním softwarem se zároveň snaží zacílit na jinou klientelu, než jsou pouze „ajťáci“. Mnohé studie a analýzy například mluví o tom, že marketingoví šéfové budou v brzké budoucnosti ovládat větší část rozpočtu na technologie než jejich IT kolegové. Marketing se dnes často děje na internetu – všechny ty digitální kampaně, sociální sítě a tak dále je nutné měřit, plánovat, vyhodnocovat. A na to je potřeba software, který mimo jiné zvládne napojení na tradiční obchodní aplikace, a dokonce bude umět v pár sekundách formou prediktivní analýzy určovat, co dále. SAP proto nakupuje mladé startupy, podobně jako velcí rivalové Oracle a IBM. Všichni tři do marketingových softwarových nástrojů a cloudů investují miliardy dolarů.
To, jak celá Chambersova vize konsolidace IT byznysu dopadne, se teprve uvidí. Faktem však je, že už dnes se tradiční firmy snaží přesunout na cloud a zároveň toho ovládat co nejvíce. Už jim nestačí mít pouze jednu část celé skládačky, chtějí mít vše. Protože jedna část je komodita a pospojování více částí pak přinese dostatek peněz.
Tržní kapitalizace IT firem
(v mld. USD)
Oracle 185,3
IBM 185,3
Intel 133,8
Cisco Systems 127,8
SAP 91,0
Hewlett-Packard 63,3
EMC 54,3
VMware 41,4
0 50 100 150 200
Zdroj: NASDAQ/NYSE
Velké IT firmy sázejí na rostoucí vliv marketingu. Investují miliardy dolarů do marketingových softwarových nástrojů. Pokles tržeb společností IBM a Hewlett-Packard (v mld. USD)
Zdroj: NASDAQ/NYSE
O autorovi| sedlak@mf.cz