Těžké váhy amerického webu...
… se zasnubují s rychle rostoucími indickými online sňatkovými kancelářemi
Na portálu Yahoo! existují stránky věnované financím, automobilům a volným místům. Proč by tam tedy nemohly být stránky pro zprostředkování sňatků? V Indii hraje tento internetový obr roli online Amora pro lidi, kteří si chtějí sjednat uzavření manželství. Společnost Yahoo! a firma Canaan Partners ze Silicon Valley, která se zabývá investováním rizikového kapitálu, zaplatily v září společně 8,5 milionu dolarů za to, co znalci tohoto oboru odhadují přibližně na deset procent BharatMatrimony.com, devět let staré sňatkové webové stránky, jež má také 50 kanceláří po celé Indii, aby sloužily lidem, kteří nemají na web přístup. „Stránka BharatMatrimony nám pomůže získat větší podíl na internetovém trhu v Indii,“ uvádí George Zacharias, generální ředitel společnosti Yahoo India.
Jedním ze spokojených zákazníků je Pradíp Nair. Tento dvaatřicetiletý vývozce obalového materiálu z Bombaje se pokoušel najít manželku tradičním způsobem. Najal si dohazovače. Vzpomíná, že každé z přibližně padesáti kandidátek „něco chybělo“. Buď se její horoskop nehodil k jeho horoskopu - což je pro konzervativní hinduisty významný faktor -, nebo neodpovídala jeho ideálu vysoké, přitažlivé pracující ženy. Zklamaný Nair zaplatil 27 dolarů, aby kontaktoval stránku BharatMatrimony. O tři měsíce později se oženil s Vrindou, osmadvacetiletou účetní pracující pro indického leteckého přepravce Jet Airways. Nair se chystá brzy přihlásit na tuto webovou stránku svou sestru. „Stránka je snadno přístupná a nabízí dobré partie,“ poznamenává.
Je snadné říct „ne“.
Yahoo! není jediným zahraničním hráčem, který se napojuje na nějakou indickou internetovou sňatkovou kancelář. Microsoft před rokem navázal spojení se stránkou firmy Shaadi.com, přestože do stránky neinvestoval žádné peníze. „Shaadi pomáhá přitahovat velké počty uživatelů,“ uvádí Jasprít Bindra, ředitel portálu MSN India. Kleiner Perkins Caufield & Byers, fond rizikového kapitálu ze Silicon Valley, napumpoval přibližně 4,6 milionu dolarů do společnosti Info Edge, která řídí sňatkovou stránku Jeevansathi.com. Partnera prý hledá také společnost Google, přestože se k tomu odmítá vyjadřovat.
Pro zámořské internetové společnosti existuje mnoho potenciálních partnerů. Indie má velký počet webových stránek věnovaných zprostředkování sňatků, ačkoli běžné seznamovací služby jsou méně populární. Asociace indických internetových a mobilních společností (IMAI) odhaduje, že sňatkové stránky využívá zhruba 7,5 milionu lidí proti čtyřem milionům v roce 2004. Vzhledem k tomu, že registrace je bezplatná a uživatelé platí, jen když chtějí kontaktovat potenciálního partnera, tyto stránky patrně budou mít v letošním roce příjmy jen nějakých 21 milionů dolarů. Existuje však velký prostor k růstu. Indové ročně vynakládají téměř 500 milionů dolarů na sňatkové služby poskytované offline, například dohazování, což je nejrozsáhlejší kategorie v tištěné osobní inzerci. „Dnes se klade důraz na soulad a na kvalifikaci, což vám v protikladu k tradičním kontaktům umožňuje internet vyzkoušet,“ prohlašuje Anupam Mittal, zakladatel firmy Shaadi.com.
Popularita těchto stránek odráží měnící se tvář Indie. Indické sňatky byly tradičně ujednávány rodinami, přáteli nebo profesionálními zprostředkovateli, což je pracný způsob, který znamená hledání partnerů podle vyznání, kasty, komunity a horoskopů. Zaneprázdnění odborníci, například Charoo Kherová, preferují rychlost sítě. Jednatřicetiletá Kherová, manažerka pro vztahy se zákazníky na indické plodinové burze, neměla čas s někým chodit, a tak se registrovala na Shaadi.com. Společně se svou pandžábskou rodinou posoudila asi stovku profilů - s údaji o zálibách, oblíbených jídlech, platu a podobně - a rozhodla se pro Gurmíta Waliu, pětatřicetiletého dodavatele potravinářských výrobků. „Možnost pohodlného vyhledání mnoha profilů online pod jednou střechou se zdála být praktická,“ tvrdí Kherová. S Waliou se vzali před osmi měsíci.
Online dohazování má ještě jednu výhodu. V Indii existuje stigma spojené s odmítnutím nabídky k sňatku. Internet umožňuje uživatelům snadno zrušit slib, nepadnou-li si do oka.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek