„Loni v září se u nás prodaly svatováclavské dukáty za 1,7 milionu korun, v říjnu dukáty s Karlem IV. za 2,34 milionu korun, v prosinci pak sada novoražeb svatováclavských dukátů za 1,85 milionu korun. Tyto aukce sledovaly stovky zájemců,“ vypráví nadšeně Jan Sadílek. Už přes půl roku dělá výkonného ředitele aukčního portálu Aukro. Nastoupil tam po sedmi letech strávených v marketingovém oddělení Alzy v létě, když tržiště přebrala pod svá křídla investiční skupina Pale Fire Capital.
Okamžitě se nechal slyšet, že do pěti let spolupráce s Davidem Holým, Dušanem Šenkyplem a Honzou Bartou z investiční skupiny a novými zaměstnanci hodlá dosáhnout obratu 20 miliard korun v objemu obchodovaného zboží, přičemž největší potenciál vidí ve vertikálním růstu a expanzích. Proto plánuje spustit aukční síně věnované nemovitostem či autům a také posílit dominantní pozici Aukra v oblasti sběratelství, umění, numismatiky a faleristiky – za tím účelem najímá experty ze jmenovaných oborů, kteří dohlédnou na kvalitu prodávaného zboží.
„Jsme tržiště, kde obchodují přímo koncoví zákazníci. Zároveň chceme být platformou pro druhojakostní zboží velkých firem. Například prodeje Alzy u nás atakují vyšší desítky milionů,“ vysvětluje Sadílek. „Meziročně jsme za loňský rok narostli zhruba o 30 procent a odhaduji, že skončíme ve vyšších desítkách milionů korun zisku. Jsem ale přesvědčený, že můžeme růst ještě více, jen musíme šlápnout do pedálů,“ dodává.
Uměním proti inflaci
Největší zájem je na Aukru právě o mince, starožitnosti a sběratelské předměty. Prodej v těchto oblastech v posledních 12 měsících narostl dokonce o 36 procent na 1,99 miliardy korun - představuje tedy většinu z celkového objemu obchodů na portálu, který činil 3,3 miliardy. Kromě mincí se zdejší obchodníci často zajímají i o medaile a militárie. Podobné věci se pravidelně objevují na žebříčku top prodejů. Počet sběratelů roste, protože lidé v době inflace hledají možnosti, kam by své úspory mohli uložit, aby v ideálním případě místo znehodnocení dále stoupaly v ceně.
V září 2021 se na Aukru v aukcích prodalo sběratelských a starožitných předmětů celkem za více než 146 milionů, v říjnu za sto devadesát šest a v listopadu už za 210 milionů korun. Aukce nejdražších artiklů přitom sledují stovky lidí, ačkoli přihazuje vždy jen pár z nich. Stejným způsobem jako starobylé artefakty chce posléze Sadílek v rámci aukcí spustit i nemovité věci a vozidla – aukce považuje za nejspravedlivější způsob určení ceny. S oběma kategoriemi by mělo tržiště začít v prvním kvartálu letošního roku. Stejně tak mají brzy přijít živé a prémiové aukce nebo rozšířená spolupráce se Zásilkovnou, jež od začátku ledna funguje jako oficiální doprava Aukra.
Bazar se servisem
Zároveň chce Sadílek rozšířit webové tržiště do zahraničí, čemuž však musí předcházet přeprogramování celé aplikace na používání více jazyků a měn. „Na Slovensko jsme původně chtěli expandovat už v roce 2021, ale zjistili jsme, že na to bohužel nemáme připravený systém,“ přiznává. Proto musel podstatně rozšířit tým a opřít se do hledání řešení, které umožní začít odvážný plán uskutečňovat během letošního roku. „Do vývoje jsme se už pustili, půjde o náš největší IT projekt. Základní myšlenkou naší expanze je propojení různých trhů, aniž bychom zvyšovali nároky či složitost pro prodejce i kupující,“ slibuje ředitel.
Chce totiž od partnerských e-shopů získávat více druhojakostního zboží a dále ho přeprodávat. S klasickými internetovými obchody poté bude mít portál společného mnohem více než konkurenční platformy. „Chceme na Aukru mít i služby, jako je pojištění zásilky či možnost výměny v rámci 14 dnů, která v rámci nepodnikatelských subjektů neplatí. Postupně chceme rozšířit i naši bezpečnou platbu na drtivou většinu transakcí,“ vypočítává šéf platformy. To všechno ale bude vyžadovat vysokou míru automatizace při předávání dat.
O strojích a lidech
Právě informační systém byl každopádně pro Jana Sadílka největší výzvou, kterou musel pokořit, když do Aukra nastupoval. Počáteční změny se totiž netýkaly jen technické oblasti, ale i projektů a plánování. Ze začátku trávil nový šéf polovinu pracovní doby náborem a rozvojem stávajícího týmu. Později bylo potřeba věnovat se více řešení stability informačních systémů, což také zabíralo značné množství času.
Nastoupit do rozjetého vlaku regionální firmy, mu ale překvapivě vůbec nevadilo. „Já mám rád dynamické prostředí, kde se musí člověk rychle orientovat a rozhodovat. Velmi mě to baví a je to pro mě výzva. Navíc Aukro je pro mě srdcovka díky mé sběratelské vášni – sbírám vltavíny, nože a vše s loveckou tématikou...“ vypráví.
Navíc ve chvíli, kdy zástupci Pale Fire Capital vášnivého sběratele na vedoucí pozici přizvali, už bylo Aukro, stabilizované a slušně rostlo. Díky investorům PFC a skupiny Leverage, kteří portál dohromady vlastní, měla firma sice už jasně nastavené procesy, na nového ředitele ale zbývala ještě celá řada úkolů včetně personálního posílení, nastavení vize a plánu, fokus na IT či následnou realizaci strategie.
„Měl jsem obavy, zda nebudu nastupovat do role krizového manažera, ale ihned po příchodu mi bylo jasné, že jsem se dostal do velmi stabilní a růstové firmy. Pale Fire Capital odvedlo skvělou práci,“ tvrdí Sadílek. Jeho prvním krokem v šéfovském křesle tedy bylo do dnes již sedmdesátičlenného týmu společnosti přijmout více než tři desítky expertů na obchod a seniorních vývojářů.
Sehraný tým na dálku
Dále společnost potřebovala dokončit všechny byznysové projekty a soustředit se na činnosti přinášející rychlý zisk. Nový ředitel poté získané prostředky vložil do marketingu, což dalo vzniknout doposud běžící kampani Au!Wau! Díky reklamě se okamžitě zvedla návštěvnost portálu – Aukro eviduje 12 milionů kliknutí a 350 tisíc transakcí za měsíc. Registrovaných aktivních uživatelů má platforma 1,2 milionu.
Odlišný posun se podle Jana Sadílka odehrál ve firemní kultuře. Společnost tvoří sehraná skupina zaměstnanců, pracujících ve svobodomyslném a transparentním prostředí, kteří se snaží všechny úkoly dotáhnout ke zdárnému výsledku. „Aukro má pobočky ve čtyřech městech, a navíc funguje remote, což je velmi náročné na udržení a budování sociálních vazeb. Nám se to daří překonávat,“ usmívá se šéf firmy.
Do budoucna Sadílek hledí se štědrou dávkou optimismu. Je přesvědčen, že mnohokrát zmíněného obratu 20 miliard korun do roku 2026 skutečně dosáhne. „Věříme, že budeme jasnou první volbou zákazníků, pokud budou chtít něco použitého prodat, a budeme tak naplňovat naši vizi ‚Dáváme věcem nový život‘,“ uzavírá.