Česká pobočka softwarové firmy chce za rok prodat čtvrt milionu licencí
Vývoj stál více než dvě miliardy dolarů (zhruba 60 miliard korun) a reklamní kampaň dalších 150 milionů dolarů. Svým dílem přispěla k uvedení nové verze balíku kancelářských programů Microsoft Office na trh také česká pobočka Microsoftu, která do lokalizace softwaru investovala zhruba deset milionů korun. Uživatelé anglické verze si mohou nový Office koupit od 21. října, do našich obchodů a počítačů prodávaných v Česku se programy dostanou příští týden.
Společně bez zmatků.
Office System 2003 je prvním balíkem programů, který vznikl pod vedením zakladatele Microsoftu Billa Gatese v pozici hlavního softwarového architekta, poté co opustil výkonný management firmy. Proti svému předchůdci, verzi s označením XP, nabízí kancelářský program řadu inovací. Tomáš Koška, který v české pobočce Microsoftu vede divizi produktů Windows a Office, říká, že největší změnou je podpora skupinové a týmové spolupráce. „Díky vlastnosti nazvané sdílení příloh může s jedním dokumentem pracovat v jednu chvíli několik kolegů. Novinkou také je, že dokumenty, na kterých pracuje více zaměstnanců, se ukládají pouze v jedné, nejaktuálnější verzi na firemní síti, čímž odpadá zmatek s různými verzemi jednoho souboru,“ tvrdí Koška.
Kancelářské programy stále více připomínají menší informační systémy, jinak tomu není ani v případě nového Office. Jednotlivé aplikace, tedy Word, Excel, PowerPoint, Outlook a další, jsou provázané mezi sebou i s firemními databázemi, čímž se například zjednoduší vyplňování, evidence a vyhodnocování cestovních příkazů, různých formulářů nebo nabídek rozesílaných potenciálním klientům. „Oproti minulosti, kdy se musely všechny údaje vždy nově vpisovat do textového či tabulkového editoru, šetří spoustu času. Zároveň je možné mnohem lépe řídit a vyhodnocovat zdroje, například kolik peněz za co zaměstnanci ve firmě utratili,“ říká Koška.
Klíčové firmy.
Také Petr Velecký z časopisu Computerworld míní, že nový produkt Microsoftu je zřetelně zaměřen na zefektivnění chodu společností a týmovou práci. Tomáš Koška připouští, že firemní segment je pro nový Office klíčovým trhem: „Už jen proto, že se nám podařilo v této oblasti snížit procento softwarového pirátství.“ Za méně než pět tisíc korun se bude prodávat speciální verze Office pro domácí uživatele, necelé čtyři tisíce korun bude stát studenty a učitele. „Domácnosti jsou těžkým segmentem, bojujeme tam proti kvalitním konkurenčním produktům, které mají velmi nízkou cenu, nebo jsou zcela zadarmo. Snažíme se ale být ve vývoji vždy o krok napřed,“ říká Koška. Hlavními konkurenty Microsoftu na poli kancelářského softwaru jsou v Česku produkty PC Suite od společnosti Software602 a OpenOffice, který vyvinuli nezávislí vývojáři společně s firmou Sun Microsystems (EURO 9/2003). Zatímco Microsoft prodal v Česku a na Slovensku za deset let fungování místní pobočky zhruba 1,5 milionu licencí, Software602 eviduje zhruba 400 tisíc tuzemských uživatelů, o OpenOffice projevilo zájem od poloviny února, kdy byla na český trh uvedena lokalizovaná verze, přibližně 60 tisíc lidí. „Bojovat proti Microsoftu jeho zbraněmi nelze. Konkurujeme ale v segmentu zákazníků, pro které je Office cenově příliš nákladný. Náš PC Suite je zdarma,“ konstatuje obchodní ředitel Software602 Pavel Nemrava. Zdeněk Pilz, Strategic Sales Manager české pobočky Sunu, argumentuje nejen cenou: „Funkcionalita OpenOffice je srovnatelná s ostatními kancelářskými balíky, proti hlavnímu konkurentovi je však zadarmo a je možné s ním pracovat i v jiných operačních systémech, než je pouze Windows, například v Linuxu, či Solarisu.“ V přípravě je i verze pro platformu Macintosh. Dostupné údaje společností Gartner a IDC uvádějí, že podíl Microsoft Office na českém trhu kancelářského softwaru se pohybuje mezi 86 až 90 procenty.
Jazykohrátky.
V prvním roce po uvedení nového Office plánuje český Microsoft prodat zhruba 250 tisíc licencí, k čemuž má pomoci i lokalizace, tedy přeložení valné většiny produktů do češtiny. „Nepřekládali jsme jen některé speciální aplikace, všechny základní programy jsou dostupné v českém jazyce,“ říká Koška. Do lokalizace, kterou provedla brněnská společnost Moravia Transkaltions, vložil Microsoft zhruba deset milionů korun. „Je to dost velká investice, ale potěšující je fakt, že zhruba 90 procent tuzemských zákazníků zvolí českou verzi; to je mnohem více než jinde ve světě,“ připomíná Koška. Proces lokalizace přináší i okamžiky, kdy je třeba přeložit anglický výraz, který v češtině dosud nemá ekvivalent. „Snažíme se držet toho, co říká jazykový ústav, ale někdy se slovo mezi uživateli neuchytí. Například v operačním systému Windows jsme v minulosti přeložili menu jako nabídka, ale zhruba 80 procent české populace stejně používá anglický výraz. Podobné je to s joystickem, pákový ovladač prostě Čechy nebere,“ konstatuje Koška. Nepředpokládá, že by v programech Microsoftu došlo v budoucnu k omezování češtiny, spíše očekává vývoj opačný. „Česká republika je jedním ze třiceti nejdůležitějších trhů na světě,“ dodává. Testování nové verze kancelářských programů se celosvětově zúčastnilo čtvrt milionu lidí, z toho více než 20 tisíc z Česka.
Software s pračkou.
Propagovat Office 2003 hodlá místní zastoupení Microsoftu jednak na roadshow, řadě vystoupení s praktickými ukázkami nových funkcí programů, ale také v klasických kamenných obchodech. „Komunikace směřující k domácím uživatelům bude zacílena do předvánočního období, a to do míst, kde si například kupují pračky nebo jiné vybavení domácností. Budeme také zdarma distribuovat časově omezené verze pro vyzkoušení produktu,“ plánuje Koška. Microsoft také počítá spíše s utlumením prodeje Office v „krabicovém balení“. Už nyní se tak prodají jen zhruba tři procenta všech licencí, přibližně třetina je distribuována s novými počítači, zbytek připadá na multilicence pro firmy.