Menu Zavřít

Už zase jako za komoušů

1. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Cement či zedníka obtížně shání jak velká developerská firma, tak „malý“ zákazník.

Kdo má ruce, nohy a trochu filipa v hlavě, ten dnes kupuje byty. Tak trochu psychóza, vyvolaná spekulacemi nad brzkým zvýšením cen vzhledem k růstu „bytové“ sazby DPH, má ale své racionální jádro: nejspíše na nákupu, byť už patřičně podraženém, pravděpodobně nikdo neprodělá.

Dvojnásobně to platí pro byty dražší nebo dokonce luxusní, ty se jako investice vyplácejí vždycky. Někdo luxus kupuje, jiný zase staví, samozřejmě už nikoli sám, ale s pomocí „odborníků“. Služby stavebních firem jsou dnes přirozeně také trochu nákladnější. Ne vždy ale zákazník dostane, co očekává.

Zkušenosti některých lidí, kteří si nechávají postavit dům, rekonstruovat byt či jenom koupelnu, jsou docela tristní. Ti poněkud starší mezi námi si při jejich vyprávění určitě vzpomenou na „staré dobré časy“, kdy sehnat řemeslníka byl úkol doslova titánský. A získat řemeslníka domů znamenalo se pečlivě připravit – hlavně navařit, nakoupit lahvové pivo a vůbec se starat o to, aby se u vás klempíř či pokrývač cítili líp než doma. Ani taková snaha ale nezaručovala kýžený výsledek. Zkušenosti mnohých dokazují, že v tomto směru jsme se vrátili dvacet let nazpět.

Firma (přesněji řečeno její pracovníci) má přijít, ale nepřijde, nebo přijde o pár hodinek později, klient stejně jako kdysi slýchává „jó, milej pane, to nejde“, opět jsou potíže s materiály, tu není potřebná izolační hmota, tu zase ocelový nosník požadovaného profilu. A kvalita odvedené práce také pokulhává.

bitcoin_skoleni

Pro toho, kdo sleduje poměry v našem stavebnictví, to nejsou překvapivé zvěsti. Vysoká poptávka skutečně vyšroubovala využití domácích stavebních kapacit na neúnosnou míru, a cement či šikovného zedníka velmi obtížně shání jak velká developerská firma, tak „malý“ zákazník. Každá rada je tady drahá. Ta nejlepší navíc není příliš konstruktivní: určitě se vyplatí trochu počkat.

Třeštění kolem DPH v lednu určitě poleví, všichni si vydechnou a časem možná leckdo z těch, kteří jsou dnes na roztrhání, zjistí, že se zakázek najednou nedostává. Pak by se klient malý i velký zase mohl stát tím, kdo si bude vybírat.

  • Našli jste v článku chybu?