Kde běžné vozy MPV končí, tam největší osobní Volkswagen začíná. A nejen pokud jde o prostor
Co dělá dodávka na stránkách prestižního ekonomického týdeníku, žasne možná čtenář při pohledu na titulní fotografii dnešní dvoustrany. Volkswagen Multivan ovšem není dodávka. Lépe řečeno, je mnohem více než to. Máte-li tři děti a jezdíte surfovat nebo potřebujete z jakéhokoli důvodu důstojně přepravovat více lidí i s jejich zavazadly, patrně nenajdete na trhu auto, které by naplnilo vaše potřeby lépe než tento užitkově vyhlížející volkswagen.
Dělnický původ
Konstrukčně multivan samozřejmě vychází z užitkových modelů Volkswagenu, ostatně podoba se skříňovou dodávkou Transporter je patrná v siluetě i v detailech. To mu dává prostornost, která musí připadat člověku zvyklému uvažovat v intencích osobních automobilů jako z jiného světa. Pro představu: zatímco sharan, největší velkoprostorový volkswagen, pojme maximálně 2430 litrů nákladu, u multivanu je to téměř dvojnásobek – 4300 litrů. Ještě výmluvnější je ale prostý pohled dovnitř: za sedadly sedmimístného sharanu zůstává prostor stěží pro několik nákupních tašek, jenže multivan spolkne sedm lidí i s jejich sportovními kabelami jako nic. A pokud je vaše rodina menší, ale zato holduje prostorově náročnějším sportům, vždycky je tu pětimístný multivan, za jehož zadními sedadly si můžete klidně otevřít obchod s jízdními koly.
To je jistě všechno hezké, říkáte si, ale totéž platí pro libovolnou dodávku srovnatelné velikosti. Bezesporu. Jenže libovolná dodávka srovnatelné velikosti je hlučná, těžkopádná, zevnitř obložená odolnými tvrdými plasty a vůbec postavená pro práci, nikoli pro pocit hřejivého luxusu, jaký jsme si zvykli považovat za standard i v těch nejobyčejnějších osobních autech dnešní doby. Možná jste někdy absolvovali transfer z letiště do prázdninového resortu v Peugeotu Expert Teepee, Transitu Kombi Van nebo v jiné „osobní dodávce“ a dospěli jste k závěru, že byste raději jednou za rok odnesli svůj raftový člun do Alp na zádech, než abyste zbylých jednapadesát týdnů jezdili v drncající plechové krabici. Multivan je však jiná liga – nikoli snad pojetím, ale důsledností. Konstruktéři plně využili technického a znalostního zázemí mamutího koncernu, aby udělali z multivanu „nejosobnější“ ze všech osobních dodávek na trhu.
Skoro jako v golfu
Volant, ovládání zrcátek nebo celý přístrojový panel včetně grafického informačního displeje budou důvěrně známé majitelům golfu nebo passatu. Otočné ovladače rádia a klimatizace mají tutéž precizní aretaci, díky níž působí interiéry osobních volkswagenů tak bytelným dojmem, a dokonce i páčky pod volantem jsou odlité ve stejných formách, třebaže z poněkud křehčího plastu. Je to chytrý psychologický efekt: pokud jste někdy seděli ve volkswagenu, intuitivně získáte pocit, že tohle velké auto bude stejně přátelské, snadno použitelné a důkladně zpracované. A pohled do nabídky motorů překoná rodící se pocit důvěrné známosti ve skálopevnou jistotu. Volkswagen totiž nabízí pro multivan známé diesely 2,0 TDI, technicky náročný benzinový 2,0 TSI nebo sedmistupňovou samočinnou převodovku DSG. K dispozici je dokonce i konfigurace 2,0 TSI 4Motion DSG, která (pravda, v poněkud ostřejším naladění) pohání sportovní Golf R.
Námi zkoušená verze byla osazena všednější technikou, ale spojení dvoulitrového turbodieselu s pětistupňovou převodovkou se ukázalo být zcela adekvátní. Konstruktéři potlačili nepříjemné zvukové projevy naftového motoru téměř stejně důsledně jako v osobních volkswagenech a schopnost auta udržet krok s provozem ve městě i na dálnici je mnohem lepší, než by naznačoval skromný výkon 84 kW. Také spotřeba je příjemným překvapením – přinejmenším v tom smyslu, že nepřekvapí nepříjemně. Pochopitelně nelze očekávat, že dvoutunový kolos s aerodynamikou rodinné vilky bude jezdit stejně úsporně jako obdobně motorizovaný golf, ale reálných osm a půl litru při běžném používání je velmi rozumná daň za prostor. Tím spíše, že mnoho jiných úliteb v soužití s multivanem dělat nemusíte. Díky zdařilému naladění podvozku a řízení se tento volkswagen ovládá přesněji, jistěji a s větším komfortem než některá nepříliš povedená osobní auta, oproti jejichž řidičům máte navíc výhodu nerušeného výhledu skrz nedozírnou pláň obrovského čelního okna. Řidič multivanu totiž sedí ještě výš než v typickém velkém SUV.
Za luxus se platí
Bilance komfortu poskytovaného multivanem se velmi dramaticky odvíjí od bilance vašeho konta. Importér půjčil týdeníku Euro model Startline s rozsáhlou příplatkovou výbavou včetně parkovacích senzorů vpředu i vzadu (16 260 Kč), servodovírání posuvných bočních dveří (3994 Kč), bi-xenonových světlometů (35 275 Kč) a poloautomatické klimatizace Climatic za astronomických 55 919 Kč. Ono vytápět a chladit velký prostor není jen tak…
Cena se v součtu vyšplhala na 1,144 milionu korun, i to je ale spíše v dolní polovině cenového rozpětí multivanu. Velkoryse nakonfigurovaný exemplář se snadno dostane do stejné cenové hladiny jako vlajková loď Volkswagenu, luxusní limuzína Phaeton. Což je vlastně odpovídající, jelikož i takový vrcholný multivan je svého druhu limuzína, byť s poněkud praktičtějším podáním luxusu.
Nechme však hovořit kalkulačku, která v tomto případě vydá za tisíc recenzentových slov. Za multivan 2,0 Bi-TDI (132 kW) s pohonem všech kol 4Motion, převodovkou DSG a plnou příplatkovou výbavou včetně samostatných kožených sedadel v konferenčním uspořádání, paketu akustické izolace, kempinkového stolku, navigace a komfortní elektroniky (dešťový a světelný senzor, parkovací kamera, bluetooth atd.) byste museli na účet prodejce převést více než jeden a tři čtvrtě milionu korun! My jsme vás varovali, že multivan není žádná dodávka…
Plusy
jedinečná kombinace prostoru a komfortu
na „dodávku“ kultivovaný jízdní projev
dostupnost luxusní výbavy z osobních aut
Minusy
Složitá manipulace se sedadly
vysoké ceny příplatků
opravdu potřebujete tolik místa?
Volkswagen Multivan 2.0 TDI BM Startline Cena: 932 926 Kč Motor: přeplňovaný čtyřválec 2,0 l, 84 kW, 250 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: neuvádí se Nejvyšší rychlost: 164 km/h Spotřeba 6,4 l/100 km