Tam, kde kauza s upraveným softwarem od Volkswagenu vznikla, tedy ve Spojených státech, o ní v obchodní branži prý nikdo neví. „Když jsem to zjistil, byl to pro mne šok,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů. Jeho slova se opírají o terénní šetření přímo v USA.
Dostal jsem zakázku od jedné tuzemské firmy, blíže ji pochopitelně nemohu jmenovat, zda by bylo možné provést v USA průzkum, kolik tam stojí ojetá auta od Volkswagenu s „postiženým“ softwarem. Zákazník logicky předpokládal, že americký trh s ojetinami bude těmito auty od VW zaplaven, vozy budou neprodejné a tedy levné.
Říkáte, že ve Spojených státech o aféře dieselgate nikdo neví. Jak jste na to přišel?
Takže jste vyrazil do USA?
Samozřejmě jsem nesedl na letadlo, ale oslovil naše tamní spolupracovníky. Žoviálně a pracovně jim říkáme autíčkáři.
Na co přišli?
Obrátili se na hlavní dealery a obchodníky s vozy VW v Los Angeles, New Yorku a Miami, tedy navštívili mekky tamního autobyznysu. Nikdo ani z odborných kruhů o kauze „dieselgate“ neměl tušení. Ani u jednoho dealera nezjistili pochybnosti o kvalitě vozů VW ve vztahu k upravenému software.
Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů
Takže volkswageny nemají na americkém trhu červenou?
Prodávají se stejně jako před dieselgate. Ale pozor, není to nějaký superbyznys. V USA běžně připadá na sto prodaných ojetých aut zhruba jedno s dieselovým motorem.
Svědčí to tedy o tom, že o kauze neví ani laická veřejnost, když se značky VW nezbavuje? Do Evropy přece už pronikly zprávy o početných žalobách na koncern VW od Američanů, že byly v dieselgate podvedeni?
Amerika je zem, kde se v nadsázce soudí každý. Z naší autobranže můžu uvést takovou perličku, že jeden americký řidič se soudil o to, že jeho auto mělo nižší spotřebu, než automobilka deklarovala v technické dokumentaci.
Jaké je vaše ekologická priorita při koupi automobilu?
Kdo tedy podle vás za dieselgate stojí?
Konkurenční boj. Americké automobilky už dávno prohráli boj o místní trh s Japonci a navíc se jim tam začal roztahovat stále více někdo z Evropy. Nemám na mysli luxusní auta značek BMW či Mercedes-Benz, ale střední třídu z německého koncernu VW. A vznikla mediální bublina, kdo ji konkrétně odstartoval, zatím nevíme.
Jak se kauze VW věnují americká média. Co hlásí vaši autíčkáři?
Je tom stejné jako u dealerů, nepíše se prý o tom vůbec.
Jak se dieselgate aktuálně projevuje na českém trhu s ojetinami?
Jedním slovem – odeznívá. Naše asociace, i jednotliví členové sloužili spíš jako poradci, zejména u opatrnějších klientů. Nejčastěji dotazy byly na to, zda auto s tímto softwarem projde STK a neztratí na ceně. Zbytečné obavy těchto řidičů jsem mnohokrát vysvětloval v médiích i na vašem serveru E15.cz. Při obchodech s ojetými volkswageny, škodovkami, seaty či audinami se neprojevila zatím vůbec.
Čtěte také:
VW vyvinul více podvodných programů, mohou být i v nových škodách
Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW