Peugeot a skupina ČEZ podepsaly 7. prosince dohodu o rozvoji elektromobility v ČR. V jejím rámci Francouzi pronajmou elektrárenské firmě celkem 65 elektromobilů iOn. Co je to za vozidla a k čemu budou sloužit?
Foto: Peugeot
Peugeot poprvé předvedl své elektromobily českým novinářům v září na testovacích jízdách kolem Paříže. iOn je vlastně přepracovaný japonský Mitsubishi iMiEV. Jedná se o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 metru. Maximální výkon je 64 koní a nejvyšší rychlost 130 km/h. Jeho lithium-iontové baterie se dobíjejí na plnou kapacitu šest hodin, na 80 procent pak během třiceti minut.
Hlavně do města
Jaké jsou naše dojmy z vozu? iOn hodnotíme jako malé městské auto, které nabízí s přivřenýma očima místo pro čtyři dospělé osoby. Problém může činit jen malá šířka vozu, do délky a výšky má karoserie poměrně velkorysé rozměry. Zavazadlový prostor je dobře přístupný pátými dveřmi, ale jeho velikost 170 litrů nedává možnost převážet velké náklady. Pod podlahou kufru není úložná schránka ani rezerva, ale řídicí elektronika.
Interiér je trochu spartánský, kabině vládnou levné plasty. Na první pohled se vůz neliší od běžného auta, rozdíl je znát až při startování. Neozývá se při něm totiž stakato benzínového agregátu, pouze se rozsvítí kontrolky na palubní desce, aby řidiči řekly, že synchronní elektromotor s permanentními magnety je připraven. iOn se pak rozjede tiše jako tramvaj a kromě toho na sobě nedává znát, že se nějak liší od zbytku vozidel. Oceňujeme mrštnost vozidla v hustém provozu, auto se dokázalo otočit na poloměru 4,5 metru.
iOn bude jezdit ve Vrchlabí
Peugeot poskytne ČEZu formou pronájmu 10 vozů typu iOn v roce 2011 a dalších 55 vozů v roce 2012. Elektrárenská společnost se zavazuje vybudovat více než 150 dobíjecích stanic. Vozy jí budou poskytnuty formou tříletého pronájmu. ČEZ chce využít elektromobily pro vlastní potřebu a kromě toho je poskytne formou pronájmu i svým partnerům. Dva vozy budou také testovány ve Vrchlabí, jež se stalo prvním energeticky chytrým regionem v ČR.
Na jeden stupeň
Ovládání auta je jednoduché. Dvoupedálová skupina a jednoduchý volič uprostřed připomínají jízdu autem vybaveným automatickou převodovkou. Převodovka v tomto autě sice byla, ale jen jednostupňová, takže k reálnému řazení při naší jízdě nedocházelo. V Peugeotu jsme mohli volit jen mezi jízdou vpřed, vzad a neutrálem. Elektromotor je při akceleraci a jízdě konstantní rychlostí velmi tichý, při elektrickém brzdění se energie částečně vrací do akumulátorů. V rychlostech nad 50 km/h je ale zvuková hladina místy srovnatelná s malými turbodiesely.
Cena elektromobilu v Japonsku se v přepočtu pohybuje kolem 840 000 korun. „Evropský Peugeot bude ale auto pronajímat v jakémsi operativním leasingu na pět let za 500 eur měsíčně,“ řekla Profitu mluvčí značky Radka Matthey.