REGISTRACE V České republice se za pololetí zvýšil počet registrovaných vozidel o 199 tisíc na 6,7 milionu. Vyplývá to ze zprávy Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Automobilisté zapsali během 1. pololetí do registru nově 267 000 vozidel. Naopak vyřazeno z registru i provozu bylo 68 tisíc vozů.
REGISTRACE V České republice se za pololetí zvýšil počet registrovaných vozidel o 199 tisíc na 6,7 milionu. Vyplývá to ze zprávy Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Automobilisté zapsali během 1. pololetí do registru nově 267 000 vozidel. Naopak vyřazeno z registru i provozu bylo 68 tisíc vozů. Přírůstek zaznamenaly všechny kategorie automobilů. Z čerstvě registrovaných aut připadá mírně větší podíl na zcela nová vozidla. Těch bylo zapsáno do centrálního registru 136 000; nově zapsaných ojetých aut z dovozu je 131 tisíc. Podle SAP obnova vozového parku novými vozy výrazně pokulhává za zeměmi původní evropské patnáctky. Zatímco v Česku se letos podle odhadů obmění 3,3 procenta osobních aut, na západě je běžná osmiprocentní výměna.
Největší přírůstek zaznamenaly statistiky v prvním pololetí u osobních automobilů, které tvoří 63 procent všech registrovaných aut. Následují malá užitková vozidla a motocykly. Naopak nejhůře jsou na tom autobusy, jejichž přírůstek ve výši 177 kusů zaostává i za traktory (1400).
Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 2007 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak nejstaršími pojízdnými exempláři se chlubí kategorie motocyklů a traktorů; průměrný věk prvních je 32,4 a druhých 27,8 roku.
Průměrné stáří osobních automobilů se mírně zvýšilo na 13,88 roku. „Za optimální průměrné stáří vozového parku osobních automobilů je přitom obecně považována hodnota v rozmezí osm až deset let,“ uvedl ředitel SAP Antonín Šípek. Podle něj je alarmující i stále rostoucí průměrný věk autobusů, který se nyní blíží k hranici 15 let.