Manažerskému poradenství se začal Luděk Pfeifer ve firmě M.C.Triton věnovat ihned po revoluci.
Od té doby získal se společností mnoho ocenění a loni mu přibylo další: vítěz v soutěži Vodafone Firma roku Hlavního města Prahy. Současné globální krize se společnost nebojí a chce zvolit ofenzivní přístup.
Všechno začalo už v roce 1983, kdy se budoucí spolumajitelé firmy M.C. Triton poznali na stavební fakultě ČVUT v Praze, katedře ekonomiky a řízení. „Již tehdy jsme nabízeli poradenství pro velké stavební firmy. Po revoluci nás lákalo přejít z akademické půdy do úplně jiného prostředí, zkusit si na volném trhu vlastní síly a schopnost uživit se,“ vzpomíná spoluzakladatel společnosti Luděk Pfeifer, který se do podnikáni vrhl společně s Pavlem Vosobou a Miloslavou Umlaufovou.
„Otázkou dlouhodobé vize jsme se začali zabývat zhruba po roce podnikání, kdy to vše nabralo na obrátkách a my se museli rozhodnout, zda chceme firmu malou, využívající jen naši vlastní kapacitu, nebo budeme budovat firmu s většími ambicemi. S personálem, výzkumem a vývojem, standardním provozním zázemím, kancelářemi, auty,“ popisuje Pfeifer.
Vyhrála odvážnější varianta. Firma dnes vedle poradenství pro podnikání a řízení nabízí i vzdělávání, profesní rozvoj a interm management, neboli služby manažerů na dobu určitou. Vedle České republiky nabízí své služby i v zahraničí.
Ve třech se to lépe táhne
Druhý zlomový bod podle Pfeifera přišel, když spoluvlastníci firmy rozdělili své podnikání i do jiných oborů a začali tak uplatňovat kromě manažerského i investorský přístup. Třetí klíčový moment bylo rozhodnutí firmy expandovat do zahraničí a čtvrtý zlom nastal, když původní spoluzakladatelka Umlaufová společnost ze zdravotních důvodů opustila. Pfeifer s Vosobou si pak kladli otázku, zda fungovat jako obchodní společníci ve dvojici, nebo přibrat někoho dalšího. „Vlastnit firmu ve třech lidech se nám osvědčilo, a tak jsme se rozhodli v tom pokračovat,“ vzpomíná Pfeifer. Po odchodu Umlaufové přišel do firmy Radoslav Tesař, bývalý náměstek pro řízení lidských zdrojů v České pojišťovně.
Známost na tři a půl roku
PŘES TŘI TISÍCE ABMICIÓZNÍCH FIREM
Společnost M.C. Triton uspěla v soutěži Vodafone Firma roku 2008, do které se přihlásilo celkem 3220 společností z celé České republiky. Kritériem pro účast byl maximální obrat firmy 1,4 miliardy korun. V krajských kolech byly firmy hodnoceny na základě skóringu vypočítaného z rentability, likvidity, zadluženosti, aktiv, ziskovosti a produktivity firmy, dále ratingu Hospodářské komory a hodnocení poroty. Ve finále pak odborná porota posuzovala firmy na základě prezentace a znalosti podnikatelského prostředí. Společnost M. C. Triton vyhrála pražské kolo, v celorepublikovém klání obsadila třetí příčku.
V současnosti je M.C.Triton silným hráčem na tuzemském trhu poradenských a konzultačních firem. S počtem 50 zaměstnanců a týmem externistů dosahuje ročně obratu kolem 150 milionů korun z práce pro 100 až 120 firem. „Průměrná doba vztahu s klientem je 3,5 roku,“ doplňuje Pfeifer. Mezi velkými klienty jsou například ČEZ, Škoda Auto, Vodafone, Coca-Cola, Erste Bank, Komerční banka či ČSOB, dále malé a střední firmy, organizace veřejného sektoru a zdravotnictví.
Kromě Česka má společnost sesterské organizace na Slovensku a v Bulharsku, loni otevřela obchodní zastoupení ve Vídni a letos plánuje zakotvit také v Curychu. Svoji působnost chystá rozšířit i do Rumunska.
„Oproti největším firmám působícím v poradenství je naší velkou výhodou to, že máme lidi, kteří dokážou naše chytrá řešení rychle implementovat do praxe. Jsou orientováni nikoliv na vymýšlení věcí, ale na to, jít ke klientovi, sednout si k němu a pracovat pro něj dnem i nocí, aby se ten výsledek dostavil,“ říká Pfeifer.
Přichází období pravdy
Současnou ekonomickou situaci firma vnímá jako velmi zajímavé období, a proto se rozhodla zaměřit na celkovou ofenzivní strategii. „Sázíme hodně na to, že v naší branži spíše než k období krize dojde k období pravdy,“ říká Pfeifer. Podle něj se trh pročistí, zaniknou firmy, které prodávají na základě několika osobních kontaktů a přežijí ti, kteří nabízejí skutečnou hodnotu. „Zůstanou ti, kteří mají výrazný potenciál pro budoucnost. Vsázíme na ambiciózní ofenzivní strategii,“ doplňuje Pfeifer.
Součástí této ofenzivní strategie je i posílení investic do marketingu a podpory prodeje. „Chceme se teď více zaměřit na značku a vztahy se zákazníky,“ podotýká Pfeifer.