Menu Zavřít

V Hatích zaseknutý Excalibur

12. 12. 2002
Autor: Euro.cz

První outlet mall v Česku vzniká na hraničním přechodu

Za značkovou koženou bundu 50 liber, za svetr nebo sukni 10 liber. Takové ceny byste jen těžko našli v obchodech v centru Londýna na Oxford Street nebo Bond Street. Pokud ale obětujete hodinu cesty vlakem, můžete nakupovat. Ve vesnici Braintree severovýchodně od Londýna, kde kromě obchodů a restaurací nenajdete nic jiného, jsou zmíněné ceny skutečností. Hned u vjezdu do vesnice stojí ohromný poutač Versace, o kus dál se prezentují Nike, Tommy Hilfiger, Burberry, Mexx… Nespatříte nikoho, kdo by Braintree opouštěl bez nákupní tašky. Podobná „vesnice“ se zlevněným značkovým zbožím se od léta staví i v České republice, a to na hraničním přechodu Hatě. První zákazníci do ní budou moci zavítat na jaře příštího roku.

Dovoz z USA.

Nápad shromáždit na jednom místě výrobky předních světových značek od oděvů až po kuchyňské nádobí a starší modely prodávat v mnoha případech až o polovinu levněji, pochází ze Spojených států. V USA byly založeny první nákupní vesnice – outlet malls. Jako prodejní prostory většinou posloužily staré tovární haly. I když byly většinou desítky kilometrů od center měst, vidina levného nákupu značkového zboží přitáhla dostatečné množství lidí. „Dnes už lidem v outlet malls nestačí jen nízké ceny. Musí mít stejný servis jako v jiných obchodech,“ říká Frank Cox, výkonný ředitel společnosti Freeport UK, která je největším developerem a provozovatelem outlet malls v Evropě. O kvalitě servisu v outlet malls by se dalo v mnoha případech polemizovat. Zboží popadané z ramínek a nepořádek v regálech lze ale lehce přehlédnout, když za značkové zboží zaplatíte jen zlomek původní ceny. Freeport uzavírá s nájemci smlouvu, na základě které musí být veškeré zboží zlevněno z původní ceny alespoň o 30 procent. Britské zákony navíc ukládají, že zboží se musí před zlevněním prodávat za původní cenu alespoň 28 dní. „Pokud zjistíme, že některý z nájemců podvádí, rozloučíme se s ním. I takové případy jsme v Braintree už měli,“ říká Cox.
Logická otázka zní, zda se prodejci nebojí, že outlet malls mohou pokazit jejich byznys v centrech měst, kde jim nájmy nedovolí snížit cenu zboží tak výrazně jako v outlet malls. Cox tvrdí, že nikoliv. „Outlet malls jsou vždy dost vzdálené od center měst. Obchodníci ale musejí být opatrní,“ říká Frank Cox.

Kungsbacka, Hatě.

První projekt zahájila britská společnost Freeport, která je kótovaná na londýnské burze, v roce 1994. Plánovala, že po Velké Británii rozmístí deset nákupních vesnic. To se ale nepodařilo. „Vyřídit v Británii všechna potřebná povolení je velmi zdlouhavé, proto jsme se začali rozhlížet po příležitostech v jiných evropských zemích, “ vysvětluje Simon Jobling, marketingový ředitel společnosti Freeport. Dnes firma vlastní na ostrovech šest outlet malls – Hornsea, Braintree, Talke, Fleetwoood, Castleford, Westwod a Scotland. „Věříme, že outlet malls je možné postavit všude. Záleží ale na dobré lokalitě a kvalitních nájemcích,“ říká Jobling. V loňském roce otevřela firma nákupní komplex ve švédském městečku Kungsbacka. I když se slavnostního ceremoniálu zúčastnila i Claudia Schiffer, z výroční zprávy společnosti Freeport vyplývá, že obrat v prvních sedmi měsících byl nižší, než se původně očekávalo. Změna nastala po razantních propagačních aktivitách. Celková obsazenost komerčních ploch v současné době dosahuje 80 procent. Druhým zahájeným zahraničním projektem je outlet malls Excalibur City na hraničním přechodu Hatě mezi Českou republikou a Rakouskem. Připravuje se také nová vesnice v Portugalsku poblíž Lisabonu, která bude vůbec největším outlet mall v Evropě. Celkové náklady na stavbu, která by měla být dokončena na jaře roku 2004, se odhadují na 106 milionů eur.

WT100

Art deco na Hatích.

Nákupní a zábavní centrum Excalibur za více než 27 milionů liber nabídne přes 25 tisíc metrů čtverečních komerčních prostor. Provoz by mělo zahájit na jaře příštího roku. Kromě nákupního centra s více než 70 obchody vyroste v jeho blízkosti i parkoviště pro tisíc aut, restaurace a dětský koutek. S většinou nájemců uzavírá Freeport smlouvu na pět let, s opravdu prestižními značkami na deset. Roční nájemné bude začínat na 360 eurech za metr čtvereční. „Ceny jsou ale flexibilní. Smlouvu jsme již uzavřeli, nebo jsou jednání v pokročilém stadiu, na 80 procent obchodních ploch,“ říká Jobling. Designer outlet ve stylu art deco bude mít otevřeno sedm dní v týdnu. I když Simon Jobling nechtěl jmenovat, jaké společnosti budou v Excalibur City zastoupeny, ředitel společnosti Freeport Sean Collidge při položení základního kamene prohlásil, že Freeport určitě přiláká nejznámější značky, jako Adidas, Puma, Samsonite a další. První nájemní smlouva byla podepsána po symbolickém zahájení stavby s firmou Sergio Tacchini.

Bez cla.

Výběr místa, kam Britové v Česku outlet umístili, nebyl náhodný. Ročně hraniční přechod v Hatích překročí téměř deset milionů lidí. Navíc nákupní komplex se nachází v bezcelní zóně. Společnost nemá strach, že přijede o své klienty po zrušení bezcelních zón, protože prodej nezdaněných a neproclených výrobků je jen výhodou navíc. Kromě toho je v sousedství outlet mall již v provozu nákupní zóna Excalibur City. Tu ročně navštíví kolem dvou milionů lidí. Až do roku 1989 byla oblast současného Excalibur City bezpečnostní zónou. V roce 1993 založil Rakušan Ronald Seunig společně s Čechem Jaroslavem Vlasákem firmu Excalibur. V následujících letech se firma rozrostla a dnes zaměstnává 400 zaměstnanců a má obrat přibližně dvě miliardy korun. Obchodní komplex zahrnuje dva Duty free shopy, shopping centrum, jedenáct restaurací, automuzeum, park, celní sklad, autodopravu, letadlo zrekonstruované na restauraci… S jistotou lze tvrdit, že neexistuje člověk, který by si při přechodu hranice v Hatích nevšiml monstrózních staveb. Městečko připomíná středověkou pevnost, vjezd hlídají dvě sochy jezdců na koních, nechybějí ani obří mořské panny nebo draci. Stavby asi vyvedou každého z omylu, že pouťové atrakce jsou to nejkýčovitější, co kdy viděl. Co sem lidi láká? Kupující nízké ceny, obchodníky otevírací doba od deseti do dvaadvaceti hodin po sedm dní v týdnu daná benevolencí českých zákonů. O tom si mohou rakouští obchodníci jen nechat zdát. To ale není všechno. Na seznamu výhod jsou i nízké provozní náklady dané levnou pracovní silou a vrácení daně občanům, kteří nejsou českými státními příslušníky. A o ty jde hlavně. Osmdesát procent kupujících, kteří přijíždějí do Excalibur City, jsou Rakušané. Není divu, že zástupci Freeportu uvažují o pravidelné autobusové lince mezi Vídní a Excalibur City. Podobný spoj by měl jezdit také ze Znojma.

  • Našli jste v článku chybu?