Pojišťovny plánují více prodávat on-line
Pojištění vozidel stagnuje, lidé mají menší zájem o investiční životní pojištění a je patrný návrat ke kapitálovým a důchodovým produktům i k pojistkám zabezpečujícím klienty proti rizikům. Asi tak by se dal popsat vývoj na pojistném trhu za posledních několik měsíců. Růst prý podle zástupců pojišťoven čekat nelze. Na druhé straně ale ani pokles. Tuzemské pojišťovny nyní vzhlížejí k internetu, který začíná být jak pro ně, tak pro klienty díky lepší dostupnosti i rostoucí gramotnosti uživatelů stále zajímavějším distribučním kanálem. Hlavní výhodou je nižší cena, úspora času a flexibilita. Nelze mluvit o revoluci, smlouvy uzavřené přes internet totiž stále představují jen malý podíl, je ale jasné, že pojišťovny přicházejí internetu „na chuť“. Hned několik společností totiž oznámilo, že hodlá svůj internetový prodej rozšířit.
„Díky zvyšující se návštěvnosti našeho webu připravujeme nové produkty, které budou prodávány on-line. Týká se to pojištění domácnosti, úrazového pojištění a produktu Zdravotní asistenční služby MediKompas,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti Kooperativa pojišťovna Martin Diviš. „Postupně rozšiřujeme možnosti, které klientům náš web nabízí. Určitě chceme vyhovět uživatelům, kteří internet používají.“ Novinky na internetu chystá také Česká pojišťovna. Detaily ale zatím prozrazovat nechce.
Rezervy jsou
Internetovou nabídku plánuje rozšiřovat rovněž pojišťovna Allianz. „Jedním z trendů, který se projevuje už dnes a podle mého názoru bude hrát stále větší roli, je tvorba speciálních produktů pro konkrétní distribuční kanály. A stále je zde velký prostor pro využití internetu ke komunikaci mezi klienty a pojišťovnou,“ domnívá se Martin Podávka, ředitel úseku market management v pojišťovně Allianz.
Podobně mluví také ČSOB Pojišťovna. „Současné aktivity na internetu hodláme ještě více prohloubit. Také plánujeme více integrovat naší nabídku do elektronického bankovnictví ČSOB banky,“ řekl týdeníku EURO Jeroen van Leeuwen, generální ředitel ČSOB Pojišťovny, který tvrdí, že pojišťovnám umožňuje internet poskytnout klientovi daleko větší komfort při jednání. Klient nemusí chodit na pobočku a z domova může uzavřít pojistku či změnit nastavení některých parametrů v rámci svých smluv, hájí internet van Leeuwen.
Internet má ale v České republice stále ještě rezervy, pokud jde prodej pojistných produktů. „Rychle rostoucí zájem klientů o služby prostřednictvím internetu si uvědomují v podstatě všechny pojišťovny v České republice. Jejich reakce na tento zájem jsou však různé. Většina z nich některé jednoduché produkty, jako třeba autopojištění, pojištění domácností či cestovní pojištění, prostřednictvím internetu nabízí. U řady pojišťoven se však stále jedná pouze o doplňkový distribuční kanál, který soupeří s těmi tradičními, jako jsou zprostředkovatelé, agenti a pobočky,“ zhodnotil situaci Ján Čarný, šéf Direct Pojišťovny, která je tahounem internetového prodeje, neboť právě web a call centra jsou jediné prodejní kanály této pojišťovny. Direkt nyní nabízí přes internet povinné ručeni, havarijní pojištění pro auta i motocykly, prodává pojištění elektromotorek, pojištění majetku, domácností nebo odpovědnosti. Také tato pojišťovna chystá novinky pro svůj web. „Příští rok rozšíříme portfolio základních produktů o cestovní pojištění. V oblasti produktových doplňků budeme nabízet širší bonusová zvýhodnění pro zodpovědné řidiče,“ slibuje Čarný.
On-line levněji
Lídry mezi produkty nabízenými on-line jsou cestovní pojištění a povinné ručení. Pojistit lze ale také majetek či zdraví. Brouzdání po internetu především umožňuje klientům kompletní porovnání aktuálních nabídek všech pojišťoven. Není tedy problém velmi snadno a rychle získat tu nejvýhodnější nabídku.
Pojišťovny zvýhodňují klienty, kteří si místo pobočky vyberou k nákupu internet. V současné době běží hned několik akcí. Za nákup produktu přes internet poskytuje slevu deset procent například Česká pojišťovna. Stejné zvýhodnění slibuje u povinného ručení rovněž pojišťovna Uniqa nebo Triglav, která například u on-line pojištění majetku nebo domácnosti garantuje slevu až dvacet procent. Čtyři procenta z ceny pojistného sundá při on-line nákupu také ČSOB Pojišťovna.
Ceny (ne)klesnou
Některé pojišťovny se „stěhují“ na internet i z toho důvodu, že pro ně znamená snížení nákladů na prodej. Finanční krize přinesla velký tlak na snížení ceny pojistného. Právě internet tento trend ještě umocňuje. Některé pojišťovny tvrdí, že rovněž v příštím roce by mohlo pojistné mírně zlevnit. Levnější služby ale nelze čekat s jistotou, existuje totiž několik rizik, která by mohla naopak tlačit na růst. „Vzhledem k letošním povodním lze očekávat na konci letošního roku tlak zajistitelů na cenu služeb poskytovaných pojišťovnám. Klíčový rovněž bude počet a frekvence škod v jednotlivých druzích pojištění – faktory, které například v pojištění vozidel mají bohužel setrvale rostoucí tendenci. Z těchto důvodů nelze být příliš konkrétní, ale věřím, že žádný dramatický vývoj český trh nečeká,“ tvrdí šéf Kooperativy Martin Diviš. Podobně reagoval na odhad vývoje cen v příštím roce šéf ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen „V některých oblastech ceny budou růst, například v pojištění aut. To je způsobeno tím, že v této oblasti rostou škody. Obecně řečeno na trhu funguje zdravé konkurenční prostředí a nedá se předpokládat, že by sazby v nejbližší době mohly růst. Jistotu samozřejmě ale nemáme. Například pokud by se stala nějaká přírodní katastrofa, třeba velké záplavy, může všechno být jinak.“
BOX
Pojistěte se on-line
(jaké pojištění lze koupit přes internet)
Cestovní pojištění
Povinné ručení
Havarijní pojištění
Pojištění domácnosti
Pojištění odpovědnosti
Pojištění budov
Pojištění právní ochrany
Úrazové pojištění