Internet Šest evropských zemí se spojilo proti společnosti Google. Úřady zabývající se ochranou osobních údajů ve Francii, Německu, Velké Británii, Nizozemsku, Itálii a Španělsku začaly koordinované vyšetřování toho, jak Google nakládá s informacemi o svých uživatelích.
Za znepokojením úřadů stojí krok internetového gigantu, kterým loni v březnu sloučil zásady pro ochranu osobních údajů u svých více než 60 služeb. Díky tomu může data sesbíraná z jedné služby využívat i ve spojení s ostatními aplikacemi. Historie sledování videí na YouTube tak mimo jiné lze kombinovat s výsledky vyhledávání v Google nebo aktivitami na sociální síti Google+.
Informace, které Google sbírá, jsou pro společnost to nejcennější. Na jejich základě může správně mířit cílené reklamy, které stojí za většinou příjmů firmy. Jen během loňského roku jejich prostřednictvím utržila 43,7 miliardy dolarů z celkových příjmů 46 miliard.
„Když Google sloučil své zásady o soukromí, udělal to, aby mohl sestavovat lepší profily spotřebitelů. Za ty totiž zadavatelé reklam platí. Google v podstatě soutěží s Facebookem, kdo sestaví,bohatší‘ profily,“ vysvětlil pro Wall Street Journal Mark Little, hlavní analytik společnosti Consulting Group Ovum.
Uživatelé by měli mít podle úřadů možnost firmě zamezit, aby využívala jejich údajů. Navíc by měli být srozumitelně informováni, která data Google využívá a kde všude se tak děje. Průzkum britské organizace Big Brother Watch nicméně ukázal, že devět z deseti dospělých uživatelů podmínky služeb ani nečetlo, ač je 92 procent z nich využívá pravidelně. Google tvrdí, že po celou dobu postupuje v souladu s evropským právem a spolupracuje s institucemi. Pokud vyšetřování evropských úřadů dopadne pro Google špatně, vystavuje se především riziku negativní publicity. Pokuty, které by teoreticky mohly být americké firmě uděleny během druhé poloviny letošního roku, totiž ve většině zemí nedosahují ani milionu eur. Ve Francii je maximum 300 tisíc eur, v Británii 500 tisíc liber, jen v Itálii může pokuta dosáhnout 1,2 milionu eur. A to se v takřka 50miliardových tržbách Googlu ztratí jako kapka v moři. Ve hře je ovšem už návrh nové evropské regulace na ochranu dat, která by umožnila udělit pokutu až do dvou procent z celkového obratu firmy. O jejím schválení by se mělo rozhodnout do konce roku.
Googlu nehrozí pokuty poprvé. Od evropských úřadů si je vysloužil například za službu Street View, v Americe musel zase loni zaplatit 22,5 milionu dolarů za sledování uživatelů prohlížeče Safari od firmy Apple.