Američané dělají s automobily různé věci. Pod kapotu jim cpou enormně žíznivé motory, sex patří mezi nejčastější způsoby využití zadních sedadel. Němci však byli vždycky praktičtější a Opel, přestože spadá pod General Motors, je ryze germánský. Tak třeba Vectra Caravan 2,2 DTi. Nad spotřebou se člověk pousměje a dá se v něm spát.
Podstatou prodloužené verze Vectry je prostor, který se vytvoří sklopením zadních sedadel. Rovná podlážka se mírně zvedá až vpředu, aby bylo co pod hlavu, a do takto vytvořené ložnice se vejde 1850 litrů vzduchu nebo čehokoliv jiného. Pro dva lidi ideální.
Nadbytkem místa hýří Vectra Caravan i v základním rozestavení. Pro pasažéry tkví hlavní klad v tom, že je to na úkor zavazadel. Na kufry sice zbude průměrných 530 litrů, o to pohodlněji se však vzadu cestuje. Samostatné ovládání audiosoustavy se dvěma vývody pro sluchátka za příplatek 23 tisíc korun navíc zmírní spory o to, zda jsou lepší Ministry nebo Rigoletto. I když svá omezení systém od Opelu má, právě proto, že jde pouze o druhé ovládání. Hraje-li vpředu rádio, jiná volba je vzadu omezena na pouštění CD a naopak. Jakkoli jsou ovladače rádia a klimatizace na středové konzoli přehledné, u volantu ztrpčuje řidiči řízení tlačítko aktivující tempomat. Je totiž umístěné na páčce blinkrů a jeho nechtěnému zmáčknutí se dá vyhnout jen obtížně.
Tóny linoucí se interiérem naštěstí nenarušuje zvuk turbodieselu, přestože má v zásobě 125 koní. Jeho dobré odhlučnění je spolu se spotřebou, pohybující se při testování týdeníkem EURO kolem 7,5 litru na sto kilometrů, tou správnou vlastností na dlouhé trasy. I když je motor relativně výkonný, vůz dynamikou neoplývá. Svižné jízdy si řidič ještě jakž takž užije sám. Jak podvozek, tak řízení to dovolují, jen převodovka za nimi trochu zaostává. Představa závodníka za volantem rodinného kombi je každopádně velmi absurdní. Agregát zkrátka odpovídá charakteru automobilu a řidič může být spokojen s tím, že po střechu naplněná Vectra Caravan, vážící přes dvě tuny, dokáže jet stoosmdesátkou, i když se při tom zadýchá.
V Rüsselsheimu nejspíš u Vectry Caravan s případnou lůžkovou úpravou počítali. Za příplatek patnáct set korun je totiž možné přiobjednat sklápění opěradla spolujezdce, díky kterému vpředu vznikne noční stoleček. Německé dokonalosti chybí už jen lednička a televize.
Opel Vectra Caravan 2,2 DTi Elegance
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2172 cm3
Max. výkon 92 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 202 km/h
Průměrná spotřeba 6,3 litru na 100 km
Základní cena 814 900 Kč
Klady
- oddělené audio vzadu
- prostorný interiér
- tichý motor
Zápory
- rezervní kolo pouze na dojezd
- umístění ovladače tempomatu
- méně přesné řazení