Do Prahy míří belgická exkluzivní móda pro muže
Paleta luxusních značek, které v Praze otevřely svůj obchod, se stále rozšiřuje. Mezi poslední patří například Furla, která nabízí luxusní kabelky. První zákazníky přivítá v nejbližší době také butik s luxusní pánskou módou z Belgie - Galerie Royale. Nejexkluzivnější značky směřují v Praze většinou do Pařížské ulice. Přestože se poptávka po obchodních místech na této třídě neustále zvyšuje, nabídka ploch je tam omezená, a zástupci mezinárodních realitních společností neočekávají, že by se v české metropoli v dohledné době vytvořilo druhé centrum luxusu.
Druzí po Moskvě.
Galerie Royale má sídlo v centru Prahy v Truhlářské ulici a obchod nabídne několik značek belgických exkluzivních značek oděvů. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že pro Belgičany bude český obchod teprve druhým ve střední a východní Evropě. Primát patří Moskvě. „Chtěl jsem otevřít vlastní butik. Nejprve jsem jednal s Italy, ale komunikace neprobíhala podle mých představ. Nakonec jsem se inspiroval na dovolené v Belgii. Je to země nejen čokoládových pralinek, ale i špičkové módy,“ říká Roman Šenkeřík. V Česku není belgická móda příliš známá, většina exkluzivního textilního zboží míří do českých obchodů z Itálie, Německa, Velké Británie a Francie. Mezi návrháře, kteří budou v Galerii Royale zastoupeni, patří například Kris Van Assche - umělecký ředitel kolekcí Ready-to-Wear a módních doplňků u luxusního domu Dior Homme. Z dalších belgických designových značek budou v Galerii Royale k mání také Les Hommes Fashion či Raf Simone.
Na přelomu roku se nabídka butiku rozšíří o kolekce designérů Martina Margiela a Ann Demeulemeesterové, která obléká mimo jiné zpěvačku Patti Smith. „Chtěl bych počet návrhářů rozšířit na sedm. Do budoucna uvažuji, že začnu nabízet také dámskou kolekci belgické módy,“ dodává Šenkeřík, jež je zřejmě jediný podnikatel na světě, který vede multibrandový obchod zaměřený výhradně na belgickou pánskou módu. Roman Šenkeřík tvrdí, že je v Praze silná konkurence mezi prodejci levnějších oděvních značek, nikoli ale mezi těmi nejexkluzivnějšími. „Nyní je optimální čas na expanzi luxusních oděvních značek do Prahy. Česká metropole má po Moskvě v bývalém východním bloku v tomto ohledu nejlepší postavení,“ domnívá se Šenkeřík.
Majetní Češi.
Až donedávna se čeští obchodníci s luxusním zbožím spoléhali hlavně na nákupy zahraničních turistů, dnes je však poměr českých a cizích klientů téměř vyrovnaný. Za větším zájmem Čechů o nejrůznější druhy luxusního zboží i za rostoucí poptávkou po službách privátních bankéřů je třeba hledat především rozšiřující se skupinu nejbohatších lidí. Počet Čechů, jejichž finanční majetek přesahuje milion dolarů, tedy zhruba 21 milionů korun, se, jak vyplývá ze studie společností Merrill Lynch a Capgemini, loni zvýšil na 14 760 lidí. Ve srovnání s rokem 2005 je to o 12,6 procenta dolarových milionářů více. Tempo růstu bohatých Čechů téměř dvojnásobně překonalo Evropu, kde se počet majetných lidí zvýšil o 6,4 procenta na 2,9 milionu osob. Analytici náskok České republiky před dalšími evropskými zeměmi vysvětlují především příznivým vývojem domácí ekonomiky. „Praha už je v hledáčku firem zaměřených na bohatší klientelu, jak ukazuje nedávné otevření prodejen Cartieru nebo Burberry. Chystá se sem například i Gucci,“ říká Ondřej Vlk z mezinárodní realitní společnosti Jones Lang LaSalle.
Rozšiřuje se však také skupina lidí, kteří si mohou dovolit zboží ze značkových obchodů středního segmentu. Další zástupci z této kategorie plánují expanzi na český trh. K značkové módě H&M, C&A a Zara by měly přibýt například Peek & Cloppenburg, který míří z brněnské Vaňkovky do Prahy. Prostřednictvím obchodního komplexu Palladium, který se nachází v centru Prahy na náměstí Republiky, vstoupí na českých trh několik nových značek, například litevská Baltica Group se svým konceptem Monton, švédský módní řetězec Lindex, italská oděvní síť Conbipel nebo polský řetězec AlmiDecor, který se specializuje na zařízení a doplňky do domácnosti pro vyšší střední třídu. Balázs Magyar z poradenské firmy DTZ doplňuje další nově příchozí: KIK-discount, Adessa, AbOriginal nebo Budmil. „Zajímavé je, že stále větší počet těchto maloobchodníků se zaměřuje i na cílové skupiny s nižším příjmem,“ dodává.
Druhá Pařížská nebude.
Zatímco značky ze středního segmentu jsou zastoupeny hlavně v ulici Na Příkopech, výkladní skříní pro top kategorii je nejprestižnější adresa v zemi - pražská Pařížská ulice. „Ta zůstává pro nejexkluzivnější značky hlavní a v podstatě jedinou adresou. Méně luxusní obchody, pro které je však také důležité budování image, se usídlují i v postranních ulicích nebo třeba v Železné ulici,“ říká Martin Žížala, vedoucí týmu maloobchodních prostor a partner mezinárodní realitní společnosti Cushman & Wakefield.
Martin Žížala potvrzuje, že o vstup na český trh mají zájem i další exkluzivní značky. „Jejich zástupci se mezi sebou informují, vyhledávají stejné lokality. Sdělují si, kam se vyplatí expandovat,“ dodává. Tomuto trendu odpovídá i značná poptávka po obchodních prostorách v Pařížské ulici, které jsou však limitované. „Stále na této adrese najdeme obchodníky, kteří by tam být nemuseli. Prodejci exkluzivního zboží jsou ochotní zaplatit i značné odstupné, aby tento prostor získali,“ dodává Žížala. Nevylučuje, že se v budoucnu vytvoří v Praze vedle Pařížské ulice i další centrum luxusu. „Nemusí jít o bulvár, ale tito zástupci se mohou koncentrovat například v novém developerském projektu specializovaném na exkluzivní butiky,“ upřesňuje Žížala. V současné době však prý takový projekt není aktuální. „Většině zástupců luxusních značek, například Louis Vuitton či Gucci, které by tvořily základ nového centra, zatím v Praze stačí jeden obchod,“ vysvětluje Martin Žížala.
Podnikatel, jenž se chce usídlit v Pařížské ulici, zaplatí měsíčně za metr čtvereční v butiku o rozměru sto metrů čtverečních od 115 do 120 eur. A ceny stále rostou. Jen během loňského roku tam nájmy maloobchodních ploch podražily zhruba o pět procent a za poslední čtyři roky bezmála o čtvrtinu. Pařížská však není nejdražší. Prvenství mezi českými ulicemi si co do výše nájemného udržuje ulice Na Příkopech, které v tomto ohledu patří osmnácté místo na světě. Za jeden regál o rozměrech metr na metr se tu platí kolem 170 eur. Ve světě je většinou pravidlem, že nájemné na exkluzivních ulicích je nižší než na hlavních nákupních třídách. Centrální obchodní bulváry totiž soustřeďují prodejce rychloobrátkového zboží, které je určeno velkému počtu lidí.