Pověst českého podnikatele se u veřejnosti postupně zlepšuje. Také díky nekonečným průšvihům politiků
Mohou podnikatelé těžit z toho, že politici otráví své voliče natolik, že už ničím nedokážou překvapit? Paradoxně ano. Skandály uvnitř Věcí veřejných, zatčení středočeského hejtmana Davida Ratha kvůli úplatkům nebo evergreen s měnícími se sazbami DPH nejspíš pomohly vylepšit obraz podnikatelského stavu u zbytku české veřejnosti.
„Podnikatelé nepřímo profitují z toho, že vláčeni médii teď bývají hlavně politici,“ říká Martin Souček z agentury g82, která provedla průzkum o vnímání podnikatelů v Česku pro poradenskou společnost Ernst & Young. Slova sociologa potvrzují některé výroky respondentů. „Z divných arogantů v bílých ponožkách a ve fialovém saku jsou nyní následováníhodné příklady jak ve výsledcích práce, tak ve vystupování a chování. Bohužel naprosto otřesně s tím kontrastuje stále horší chování politiků na všech úrovních,“ uvedl jeden z účastníků průzkumu.
Za vstřícnějšími postoji lidí vůči podnikatelům ale samozřejmě není jen fakt, že je svým způsobem „přebili“ politici. Ve skutečnosti pokračuje trend z minulých let. Některé názorové stereotypy, které vznikly hlavně v 90. letech, pomalu odeznívají. Například ten, že podnikatelé jsou spíše podnikavci nebo arogantní šmelináři. „Celková populace se s podnikateli čím dál více smiřuje,“ potvrzuje Souček. Nejvíce si veřejnost na podnikatelích cení jejich odpovědnosti při působení v byznysu nebo pozitivního vlivu na celkovou životní úroveň. „Před několika lety si podnikatelé mysleli, že si mohou dovolit téměř vše. Dnes se díky novým zákonům a vstupu do Evropské unie chování většiny podnikatelů změnilo,“ řekl jeden z respondentů. Stále více lidí také uznává, že podnikatelé nemají zrovna lehký život.
Jiní lidé V porovnání se západními zeměmi je český pohled na lidi v byznysu stále v mnohém odlišný.
V průzkumu to dokumentuje kupříkladu to, s čím si respondenti asociují pojem zaměstnanost – v Česku stále převažuje spojení s velkými úřady a podniky, menší firmy nebo živnostníci jako tvůrci pracovních míst v povědomí příliš nejsou. „Podnikatelé stále nejsou pozitivně hodnoceni. Za našimi západními hranicemi je podnikatel slovo jako každé jiné, v Německu nebo Švédsku je to prostě jedna z kategorií, obyčejná věc.
U nás stále přetrvává jistá předpojatost. Vyhraněné postoje se ještě nějaký čas udrží,“ myslí si sociolog.
Přitom existují témata, u kterých se názory podnikatelů a zbytku populace téměř shodují. Společnou řeč určitě často nacházejí právě v kritice vlády a politiků. Názor, že podnikatelé „to mají těžké“, převažuje i mezi širší populací. Například s tvrzením, že vláda podporuje malé a střední podnikání, souhlasilo pouze jedenáct procent oslovených. Podobně nízké hodnocení si vysloužila i premisa o přiměřeném nastavení daní.
Pořád hůř, ale v menším stresu A jak vidí podnikatelé sami sebe? Většina z nich si myslí, že jejich situace se postupně zhoršuje.
Zároveň se cítí osamoceni a ponecháni napospas, a to jak ze strany státu, tak třeba i bank nebo telefonních operátorů. Vůči státu se jejich výtky nemění – vysoké daně, přebujelá byrokracie a hlavně nerovné podmínky.
Krušné poslední roky, poznamenané finanční krizí, se paradoxně nejspíš projevily na menším životním stresu podnikatelů. Velké starosti a zodpovědnost za podnikání a obživu rodiny zůstávají nejčastěji jmenovanými problémy, stejně jako nedostatek času, zdá se však, že někdejší míra hektičnosti postupně klesá. Téměř polovina z dotázaných podnikatelů uvedla, že si více užívá života. Padesát dva procent podnikatelů sice souhlasilo s názorem, že jsou více vystresováni, ještě loni to ale byly více než dvě třetiny.
Samostatnou kapitolou průzkumu byly názory podnikatelů na korupci v podnikání. Ve srovnání s loňským dotazníkem se situace příliš nezměnila. Téměř každý druhý podnikatel se setkal s nabídkou, že si může pomoci ke zvýhodnění svého záměru zaplacením úplatku.
Nejčastěji to bylo při vyřizování žádostí nebo potvrzení na různých úřadech, státních institucích, při výběrových řízeních, ale i v soukromých firmách. Podobně jako v roce 2011 více než 60 procent podnikatelů, kteří se s uplácením setkali, tvrdilo, že na takovou nabídku nereagovalo. K úplatku se v průzkumu přiznalo pouze deset procent z nich. l
Téměř každý druhý podnikatel se setkal s nabídkou, že si může pomoci zaplacením úplatku
Tabulka
Soucit u populace
Jak veřejnost hodnotí postoje vlády a dalších institucí
k podnikání v ČR (2012, v %)
Souhlas Nesouhlas
Vláda a střední podporuje podnikání malé 11 58
Nastavení je přiměřené daní pro podnikatele 15 48
Podnikání vysokou byrokracií je zatíženo příliš 64 13
Vláda podmínky nastavuje pro podnikání všem stejné 7 65
Šetři nervy
Hodnocení změn v životě při podnikání (v %)
2012 2011
Více si užívám života 49 41
Jsem víc v pohodě 24 19
Jsem více ve stresu 52 68
Pozitivní změny v podnikání (v %)
2012 2011
Více peněz, vyšší životní úroveň 23 16
Jsem svobodnější 22 10
Dělám, co mě baví 9 2
sběr dat: srpen 2012
pramen: g82
O autorovi| Tomáš Pergler • pergler@mf.cz