Nová železniční trať, nepřehlédnutelná odletová hala, upravené okolí. Jediné, co ostravskému Letišti Leoše Janáčka v Mošnově chybí, jsou - kromě letní sezony - cestující a letadla. V posledních letech tu převažuje nákladní doprava, osobní provoz si k sobě stáhly nedaleké Katovice.
Moravskoslezský kraj by však rád svůj letecký přístav oživil. A do takových plánů zapadá i výstavba mošnovského logistického centra. Společnost Concens Investments počátkem letošního roku začala stavět v bezprostřední blízkosti mošnovského letiště obří areál Ostrava Airport Multimodal Park za několik miliard korun.
„Získali jsme už veškerá potřebná stavební povolení, do země jsme poprvé kopli v únoru,“ popisuje Tomáš Budař, výkonný ředitel firmy Concens Investments. Celková plocha areálu bude 52 hektarů a firmám nabídne 240 tisíc metrů čtverečních ploch. „Park bude mít velkou variabilitu, v halách se může skladovat i vyrábět a budoucí nájemci navíc mohou kombinovat silniční, železniční i leteckou nákladní dopravu, což bude nejenom v Česku, ale i ve středoevropském regionu zcela unikátní,“ pokračuje Budař.
První firmou, která veřejně oznámila svůj záměr vstupu jako nájemce do mošnovského multimodálního centra, je jeden z největších přepravců na světě - DB Schenker. Dcera společnosti Deutsche Bahn svůj krok odhalila už loni na podzim. „Počítáme, že to bude půl na půl,“ odpovídá Budař na otázku, jestli se v mošnovském parku usídlí spíše české, nebo zahraniční firmy.
Výstavba areálu by měla probíhat ve čtyřech etapách, poslední by měla podle plánu skončit v roce 2023.
Dlouhá dráha
I když v České republice v posledních letech vzniklo hned několik logistických center, mošnovské bude unikátní. Svou velikostí a především tím, že se tu na jednom místě stýká letecká, železniční i silniční doprava. Což je pro firmy podnikající v cargu velká výhoda.
Hedvábná kocovina. Čínské tažení na Západ vyvolává obavy
Kontejnerový terminál bude moct přijímat nákladní vlaky dlouhé až 700 metrů. Vagony se odtud navíc velmi rychle dostanou přes Studénku na hlavní železniční koridor. Tomáš Budař v té souvislosti jen připomíná, že páteřní tratě jsou dlouhodobě na maximu své využitelnosti. Jinými slovy - provoz nákladních vlaků přes Českou republiku je stále pomalejší.
Výhodou je také fakt, že mošnovské letiště má 3,5 kilometru dlouhou přistávací a vzletovou dráhu. I proto tu jako na jednom z mála tuzemských letišť mohou přistávat i největší nákladní letadla světa. Léta odtud například obří An-225 Mrija s vojenskou technikou.
Může to pomoci regionu
Poloha mošnovského logistického centra navíc zapadá i do projektu „nové Hedvábné stezky“. Jde o síť silnic, železnic, přístavů, ropovodů a plynovodů, které mají Číně zjednodušit obchodování s Evropou. Do systému se na starém kontinentu zapojilo celkem šestnáct zemí včetně České republiky. Podle plánu, který čínský prezident Si Ťin-pching zveřejnil v roce 2013, by do nástupce starověkého obchodního propojení mohlo jít až 900 miliard dolarů.
Jak se nakonec projekt nové Hedvábné stezky propojí s mošnovským logistickým parkem, bude jasné za pár let. Zřejmé však je, že skladovací a výrobní haly u ostravského letiště nemusejí být důležité jen pro kraj, ale i pro celou republiku. „Ostravský primátor Tomáš Macura i hejtman Ivo Vondrák si uvědomují, že projekt může regionu významně pomoci. Spolupráce s městem i krajem je nadstandardní,“ těší Tomáše Budaře.
Rozjezd do konce roku
„První hala bude hotová v září, do konce roku chceme provoz stoprocentně rozběhnout,“ popisuje Tomáš Budař, výkonný ředitel společnosti Concens Investments,která stojí za výstavbou mošnovského parku.
Kolik výstavba logistického centra bude stát?
V první etapě jde o investici přibližně ve výši jedné miliardy korun.
A celkově?
Počítáme s celkovými čtyřmi miliardami korun, k tomu je třeba připočítat ještě zhruba 800 milionů za železniční kontejnerový terminál.
Mošnovské letiště má jako jedno z mála v Česku napojení na železniční síť. Je to pro vás důležité?
Ano, pokud bude poptávka ze strany nájemců a jejich zaměstnanců, kraj je připraven zvýšit intenzitu vlakového spojení s Ostravou.
Naopak dostatečná kapacita je přímo na letišti, které dnes moc nefunguje.
Jeho potenciál je nevyužitý, přitom má dlouhou přistávací plochu, letiště tak může přijímat největší nákladní letadla.
Ubírají se tedy vaše úvahy i k provozu na samotném letišti?
Chceme jednat s aktuálním vlastníkem haly leteckého carga, rádi bychom ji odkoupili aještě rozšířili.
Kolik lidí by mohlo v parku najít práci?
Náš závazek je v řádu stovek pracovních míst, předpokládáme, že by to mohlo být i více.
I v dnešní situaci, kdy je zaměstnanců na trhu nedostatek?
Moravskoslezský kraj má aktuálně největší nezaměstnanost v zemi. A dostupnost pracovní síly je pro zájemce důležitá.
Jak na věc reagují místní politici?
Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák i ostravský primátor Tomáš Macura si uvědomují, že projekt může regionu významně pomoci. Spolupráce s městem i krajem je ve vytváření podmínek pro úspěšnou realizaci projektu příkladná.
Dále čtěte: