Menu Zavřít

V Nevadě a Delaware ušetříte na daních

25. 10. 2010
Autor: profit

Pro založení pobočky vaší firmy ve Spojených státech máte na výběr nejméně z půltuctu základních forem podnikání. Ušetřit můžete, pokud pobočku umístíte do států, které odpouštějí daně, nebo když zaměstnáte americké studenty, jež mohou být levnou, ale překvapivě výkonnou pracovní silou.

V Nevadě a Delaware ušetříte na daních

Foto: archív Profit

V České republice je mnoho firem, které mají americké klienty, ale obsluhují je ze své české centrály. Velkou výhodou pro tyto firmy by bylo mít pobočku přímo v USA. Na začátku si však každý majitel firmy musí zkusit odhadnout, zda se mu založení přímého zastoupení v Americe vyplatí.

V této úvaze by přitom neměla figurovat jen čísla. Samozřejmě že tato varianta sníží náklady na opakované obchodní cesty do Severní Ameriky. Co se však nedá vyjádřit v účetnictví, je zvýšení prestiže a vnímání české firmy na americkém trhu. Pokud se pro založení pobočky v USA rozhodnete, máte na výběr z několika forem. U nás nejobvyklejší typ podnikání, tedy klasické „eseróčko“, není paradoxně v USA tolik rozšířené. Jaké jsou tedy další možnosti?

Sole Proprietorship

Tento způsob je nejjednodušší formou podnikání a dal by se přirovnat k našemu typu podnikání na živnostenský list. Majitel je přímo zodpovědný za dluhy a je to rovněž on, kdo zdaňuje zisky.

Partnership

Tato forma je vhodná pro dva a více obchodních partnerů, například pokud se rozhodnete založit pobočku s místním podnikatelem. Každý partner podléhá daním zvlášť. Takzvaný Limited Partnership je vhodný v případech, kdy chcete limitovat odpovědnost dle výše vašeho kapitálového vkladu.

Corporation

Tento typ podnikání je pravděpodobně nejobvyklejší při zakládání pobočky v USA. Právnická osoba může být založena dle zákonů jednoho státu USA a může vydávat převoditelné akcie s výhodou omezeného ručení. Struktura této formy podnikání je podobná struktuře naší akciové společnosti.

Mnoho zahraničních firem si zakládá pobočky ve státě Delaware nebo ve státě Nevada. V nich totiž firmy neplatí státní daně, ale pouze daně federální. V Delaware i v Nevadě trvá zřízení vaší firmy s koncovkou Inc. pouze několik dní a bude vás stát jen pár set dolarů.

Limited Liability Company

Tato forma podnikání není v USA tak obvyklá jako v Evropě. Odpovídá naší společnosti s ručením omezeným. Ve společnostech typu LLC ručí společníci za závazky společnosti jen do výše svého kapitálového podílu.

Joint Venture

Společný podnik mohou založit dvě nebo více osob, v mnoha státech však není uznáván jako právnická osoba. Většinou se jedná o účelovou firmu, založenou krátkodobě pro nějaký podnikatelský záměr.

Jiná angličtina než ta evropská

Je také důležité se rozhodnout, zda ve firmě zaměstnáte místní pracovníky, nebo do této pobočky vyšlete někoho ze svých českých zaměstnanců, kterým důvěřujete. Nejlepší variantou je asi mix těchto dvou možností.

Pokud chcete fungovat na americkém trhu, je opravdu důležité, aby pracovník, který vás reprezentuje, uměl perfektně anglicky. Mnoho lidí ve střední Evropě si myslí, že angličtinu zvládají výborně, a dokazují to nejrůznějšími zkouškami, či diplomy. Nezřídka se však stává, že si pak ve Spojených státech připadají jako začátečníci. Specifika americké angličtiny mohou být velmi obtížná pro většinu zaměstnanců, kteří studovali v českém či evropském prostředí, a učili se tedy britskou, nebo přeneseně evropskou angličtinu.

Naprostá většina Američanů přitom naopak nemusí umět aktivně ani pasivně ovládat cizí jazyk. Ideální situací je samozřejmě mít ve firmě zaměstnance, který ve Spojených státech například studoval či pracoval, nebo krátkodobě najmout na rozjetí pobočky manažera se zkušeností z USA.

Místní studenti nemusejí jen zalévat květiny v kanceláři

Český pracovní tým je dobré posílit i o lokální síly. Máte dvě možnosti. Můžete najmout mladé absolventy, jejichž hlavním úkolem bude pouze komunikace s klienty a kancelářská asistence. Taková pracovní síla nemusí být nákladná. Pokud se rozhodnete založit pobočku v některém z hlavních univerzitních měst, snadno najdete spoustu studentů, kteří budou ochotni pracovat za minimální mzdu, nebo dokonce bez nároku na mzdu. Ve Spojených státech je totiž zvykem, že každý student chce mít svůj životopis zaplněn pracovními zkušenostmi v oboru, a to ještě před ukončením studia.

Na některých školách jsou stáže, tedy „internships“ dokonce povinné. Tito studenti vám nebudou jen zalévat květiny v kanceláři. Americký univerzitní systém je mnohem více prakticky zaměřený než ten náš, a tak studenti univerzit často vypracovávají analýzy trhu nebo marketingové plány.

Dlouhá dovolená pouze ve školství

Co však studenti či absolventi nemohou nabídnout, je existující klientská základna. Tu vám může nabídnout místní manažer se zkušenostmi z prodeje. Kontakty jsou drahé a ve Spojených státech se platí zlatem. Člověka, který již má na trhu zkušenosti, budete muset dobře zaplatit. Vaše firma může být renomovaná v Česku a v Evropě, ale na obrovském americkém trhu je možná neznámá.

Manažer či manažerka, kteří se pro vás rozhodnou pracovat, budou požadovat něco extra. Možností je spolupráce pouze za provizi. V tomto případě je však obtížné kontrolovat loajalitu provizního pracovníka pouze k vaší značce. Výplata a bonus amerického pracovníka budou vysoké i s přihlédnutím k relativně levnému dolaru. Nemzdové pracovní náklady jsou však nižší než u nás. Například náklady na sociální pojištění jsou v USA zhruba jen šest procent a na zdravotní pojištění asi sedm procent z platu, tedy poměrně méně než v Česku.

Američané také více pracují. Délka dovolené činí obvykle jen dva týdny v roce. Pouze zaměstnanci, kteří jsou ve firmě déle, mají volno tři nebo maximálně čtyři týdny. Pět a více týdnů, jako jé obvyklé u nás, nabízejí pouze mezinárodní organizace a akademické instituce.

Pro delší obchodní misi potřebujete speciální vízum

Se zaměstnáním amerických pracovníků si kvůli papírovaní hlavu lámat nemusíte. Poněkud složitější bude situace s vašimi českými zaměstnanci. I když bariéry pohybu zboží mezi USA a EU se neustále snižují, pohyb a zaměstnávaní osob je stále pečlivě střežen. Každý pracovník musí samozřejmě požádat o speciální pracovní víza. Pro firmy, které mají svou hlavní kancelář v Česku a chtějí založit druhou kancelář v USA, jsou to takzvaná L-1 víza. Tento typ je určen pro manažery nebo stávající zaměstnance české firmy, kteří jedou do Spojených států rozšiřovat svou domácí firmu. Výhodou těchto víz je, že umožňují legální zaměstnání manželce či manželovi jejich držitele. Tento fakt může motivovat vaše pracovníky při rozhodování o působení v USA.

Nevýhodou je, že pracovník žádající o tato víza by měl ve vaší firmě působit již nejméně jeden rok. Pokud však jeho návštěvu neplánujete na dobu delší než tři měsíce, může pro vás v USA legálně pracovat na klasické B1/B2 víza, které se udělují pro krátkodobé turistické či obchodní návštěvy. V dnešní době se tato víza udělují elektronicky.

Při žádosti o L-1 víza je potřeba prokázat schopnost investovat do expanze firmy v USA. Úřady po vás nebudou vyžadovat konkrétní částku, ale musíte dokázat, že kancelář skutečně otevíráte. Předložíte například smlouvu o pronájmu kanceláře. Navíc musíte popsat váš stávající byznys a prokázat prostředky na výplaty a provoz firmy v USA.

Cla na zelené technologie budou možná odbourány

Cla jsou velmi specifická, obecně lze však říci, že celní zatížení českých výrobků a služeb v USA není ve světovém měřítku vysoké. Podléhá samozřejmě celním předpisům, které jsou jednotné pro celou Evropskou unii.

Perspektivním oborem by mohly být pro český export do USA v budoucnu ekologické technologie. Ve snaze světově zvýšit podíl technologií s nízkými emisemi vedou v současnosti EU a USA k diskuzi o odstranění cel na tyto takzvané „zelené technologie“.

bitcoin_skoleni

Americký trh je rozmanitý stejně jako americká krajina a populace, stojí ale za to.

Pavel Trčala pracuje jako Senior Consultant ve společnosti Trcala Consulting. Studoval ekonomii na American University ve Washingtonu a pracoval jako analytik investic pro Světovou banku. Nabízí přípravu byznys plánu, smluv s partnery či přímé osobní zastupování v zahraničí při rozjezdu poboček českých firem. Více informací naleznete na www.trcala.com.

  • Našli jste v článku chybu?