Menu Zavřít

V Pekingu se nově můžete svézt taxi bez řidiče za volantem. Čínský trh představuje pro jejich provozovatele bilionovou příležitost

3. 5. 2022
Autor: Baidu
  • V Pekingu dostaly společnosti Baidu a Pony.ai povolení provozovat taxislužbu s autonomním řízením bez toho, aby přímo za volantem seděl záložní řidič

  • Operátor dohlíží na auto jen ze sedadla spolujezdce. Zanedlouho se však vozidla obejdou i bez něj

  • Vlastní autonomní taxi se snaží vyvinout celá řada dalších firem. Jednou z nich je i automobilka Tesla miliardáře Elona Muska


Taxislužby i jejich alternativy rostou v poslední době po celém světě jako houby po dešti. V daleké Číně však nyní vzniklo i pár takových, které svým způsobem nemají široko daleko konkurenci (alespoň zatím). Jejich vozy se totiž budou pyšnit technologií autonomního řízení.

Tamní společnosti Baidu a Pony.ai podle CNN oznámily, že získaly první oficiální povolení provozovat v Pekingu komerční taxislužbu, kdy se zákazníci svezou robotickým vozidlem. V něm se sice i nadále bude nacházet ,bezpečnostní‘ řidič, který v případě problémů zasáhne, nebude však sedět přímo za volantem, nýbrž na sedadle spolujezdce.

Již brzy zcela bez potřeby lidského zásahu

Zástupci Baidu, jež je nejenom vyspělou softwarovou firmou, ale také vlastní největší flotilu robotických vozidel v Číně, prohlašují, že zahájí provoz své autonomní taxislužby Apollo Go s vozovým parkem 10 automobilů ve vymezené oblasti hlavního města o rozloze 60 kilometrů čtverečních. Uživatelé budou moci tyto taxíky přivolat pomocí mobilní aplikace v době od 10 do 16 hodin.

Společnost svá robotická vozidla provozovala během nedávných zimních olympijských her a od loňského podzimu je také testovala na některých dalších předměstích čínské metropole, avšak zatím vždy s lidskou ,zálohou‘ za volantem.

Toyota přišla s inovací svých robotů. Uchází se o patent na speciální pohon strojů, které budou dělat nebezpečnou práci za lidi
Přečtěte si také:

Toyota přišla s inovací svých robotů. Uchází se o patent na speciální pohon strojů, které budou dělat nebezpečnou práci za lidi

Stejně velkou oblast budou v Pekingu obsluhovat i automobily konkurenčního startupu Pony.ai, který založili bývalí vývojáři firmy Baidu v kalifornském Fremontu a který se těší například i z podpory japonské Toyoty. Podobně jako v předešlém případě také tyto taxíky si budou moci cestující objednat pomocí appky ve svém chytrém telefonu, a to konkrétně od devíti ráno do pěti odpoledne. Místa nástupu a výstupu jsou zvolena strategicky, budou poblíž stanic metra, parků, sportovišť i nedaleko významných obchodních a rezidenčních čtvrtí.

Na udělení licence, díky níž má nyní obdobné postavení jako klasická taxislužba, si firma počkala celé dva roky. Předcházelo mu zevrubné testování autonomního řízení bez aktivní účasti na dopravních nehodách a najetí příslušného počtu kilometrů. K polovině dubna 2022 pak její služba Robotaxi přijala přes 700 tisíc objednávek, přičemž více než 80 procent zákazníků se následně stalo pravidelnými uživateli. Zajímavé rovněž je, že do budoucna se Pony.ai plánuje svého lidského operátora zbavit úplně, ačkoliv žádný konkrétní termín, do kdy by k tomu mělo dojít, si nestanovila. Její zástupci hovoří pouze o „krátkém až středně dlouhém časovém horizontu“.

Konkurence rychle přibývá

Jak dlouho oběma firmám jejich konkurenční náskok v rámci tamního trhu vydrží, je otázkou. Podobné experimenty zahrnující testovací provoz autonomních taxíků totiž aktuálně probíhají i v ostatních čínských městech. Uchytit se v tomto slibně se rozvíjejícím odvětví chce například i technologický gigant Alibaba Group, a to prostřednictvím vlastní služby AutoX. Za povšimnutí pak stojí též firma Weride, jejíž snažení je podporované automobilkou Nissan.

Velikost čínského trhu autonomních poskytovatelů přepravních služeb přesáhne do roku 2030 hodnotu 1,3 bilionu jüanů (4,8 bilionu korun). Dle odhadů poradenské společnosti IHS Markit na něm přitom několik největších subjektů v zemi bude mít až 40procentní podíl.

Vítězství stroje nad člověkem? Umělá inteligence zabodovala v soutěži programátorů
Přečtěte si také:

Vítězství stroje nad člověkem? Umělá inteligence zabodovala v soutěži programátorů

Důvodem blížícího se rozmachu je fakt, že autonomní řízení bylo v Číně začleněno do vládních rozvojových plánů. Už na počátku letošního roku zavedlo předpisy pro vozidla ,bez řidiče‘ celkem 27 provincií a obcí, v nichž bylo vytvořeno 16 demonstračních zón a otevřeno více než 3 500 kilometrů testovacích silnic, po kterých se nyní mohou prohánět.  Na druhou stranu, navzdory nynějším snahám Čína v oblasti autonomního řízení, respektive zavádění autonomních taxislužeb za světovou špičkou i nadále zaostává. Americká společnost Wyamo spadající pod Alphabet, tedy mateřskou společnost Googlu, zavedla v arizonském Phoenixu jednu takovou službu již v roce 2020.

I Wyamu každopádně v USA roste konkurence, a to v podobě nikoho menšího než Tesly Elona Muska. Její robotaxi mělo světlo světa původně spatřit již předloni. Z důvodu nejrůznějších problémů se tak ovšem nestalo. Nyní každopádně budoucí majitel Twitteru a zároveň i nejbohatší člověk na světě hovoří o roce 2024. Na adresu chystaného vozidla přitom nešetří optimismem a předpovídá, že jízda v něm bude stát méně než zlevněná jízdenka na autobus nebo na metro.


Pět úrovní autonomního řízení

Technologie autonomního řízení má několik různých úrovní. Což může být matoucí, protože jen málokdo tuší, čím vším se od sebe vlastně odlišují. Zde je proto zjednodušený přehled.

Úroveň 0
Řízení je na lidském faktoru. Kontrolu nad ním má plně člověk, vozidlo samotné vydává výstražná upozornění, jako je třeba varování před opuštěním jízdního pruhu. Nedochází však k zásahům do řízení.

Úroveň 1
Do této skupiny se dají zařadit známé systémy, které se do vozidel začaly přidávat na přelomu milénia. Jde o různé senzory a kamery, jako je třeba tempomat, parkovací asistent anebo systém automatického brzdění. Vzájemně však spolu nespolupracují a auto stále plně ovládá řidič.

Úroveň 2
V této úrovni už elektronické systémy přebírají část řízení za člověka, patří sem například automatické zaparkování a udržování nebo změna jízdního pruhu. Osoba za volantem však stále musí být schopná okamžitých reakcí. Její ruce musejí nadále spočívat na volantu a systémy jsou omezeny například na určitou rychlost nebo vzdálenost.

Úroveň 3
V tomto případě jsou auta schopna převzít řízení a sama zrychlit, zpomalit, zatáčet i vyhnout se překážkám. Pomáhají jim k tomu mnohé senzory, kamery a integrované mapy. Bezpečnost a funkčnost posílí také zesílený zdroj energie, řízení i upravená brzdná soustava. Aby se auto orientovalo v okolí, doplní je citlivá čidla a radary a vozidla také budou schopná komunikovat mezi sebou. Řidič může spustit ruce z volantu, a ačkoliv to zní neuvěřitelně, nemusí ani sledovat silnici. Důležité je, aby v případě upozornění ze strany vozidla byl stále okamžitě schopný převzít řízení.

Úroveň 4
Při této úrovni si může řidič dokonce i zdřímnout. Převzetí řízení se očekává pouze v mimořádných situacích, protože vozidlo zvládá prakticky vše vlastními silami. Pokud osoba za volantem nebude na výstrahu auta reagovat, samo zastaví.

bitcoin_skoleni

Úroveň 5
Tento automobil zvládne všechny situace a tak nebude třeba, aby měl v interiéru volant. Řidič nastoupí, zadá cíl cesty a může vyrazit, vozidlo se o vše postará samo.

  • Našli jste v článku chybu?