Menu Zavřít

V prosinci už budeme znovu létat za hranice. A příští rok dojde i na obří A380, vzkazuje šéf australských aerolinek Qantas

31. 8. 2021
Autor: Qantas
  • Několik největších měst v zemi v čele se Sydney či Melbourne se kvůli zhoršující se epidemiologické situaci nedávno opět ocitlo v lockdownu, jehož konec je zatím stále v nedohlednu

  • Zákaz vycházení až na výjimky znamená, že byla utlumena i vnitrostátní letecká doprava

  • Za fiskální rok 2020 zaznamenal letecký dopravce Qantas ztrátu 1,73 miliardy australských dolarů

  • Navzdory nelichotivé koronavirové situace šéf aerolinek Alan Joyce věří, že už v prosinci budou moci jeho stroje opět létat do zahraničí a že domácí trh tou dobou překoná úroveň vnitrostátní letecké dopravy z doby před covidem


Australský národní dopravce Qantas zažívá velmi ponuré období. V důsledku přísných protikoronavirových opatření, které tamní úřady v uplynulých týdnech a měsících zavedly, je letecká přeprava osob – byť vnitrostátní – aktuálně jedním velkým tabu. Města jako Melbourne a Sydney se totiž ocitla již pod několikátým lockdownem v řadě a až na výjimky zde platí úplný zákaz vycházení. Kdo tato pravidla poruší a bude „dopaden“, může dostat pokutu až 5452 australských dolarů (zhruba 85 tisíc korun).

Problémem nicméně je, že navzdory striktní uzávěře se vládě stále nedaří dostat epidemii pod kontrolu. Ačkoliv z pohledu Evropana vykazovaná čísla o počtu nově infikovaných nijak závratná nejsou, vzhledem k tamním poměrům se dají označit jako rekordní. Zásluhou snadno se šířící varianty delta a nízké proočkovanosti, která zatím dosahuje pouze 34 procent, přibývá v těchto dnech okolo 1300 pozitivních případů denně. Kvůli tomu například vláda v Novém Jižním Walesu, kde leží i největší australská metropole Sydney, zvažuje prodloužení lockdownu až do konce září, jak informuje agentura Reuters.

Šéf národního leteckého dopravce Qantas Alan Joyce však navzdory všemu výše zmíněnému zůstává optimistou. Věří, že okamžik, kdy se jeho společnost, která minulý týden oznámila za fiskální rok 2020 – končící s posledním červnem – ztrátu ve výši 1,73 miliardy australských dolarů (přes 27 miliard korun), zase začne ekonomicky vzpamatovávat, je vlastně již za rohem. I když je cestování aktuálně de facto nemožné nejen na vnitrostátní, natož pak na mezinárodní úrovni, dle nedávného vyjádření aerolinek by jejich letadla mohla začít létat mimo kontinent už během prosince.

Situace v Ho Či Minově městě představuje dost silné kafe i na tamní exportéry. Oblíbená robusta trčí kvůli covidu v přístavu
Přečtěte si také:

Situace v Ho Či Minově městě představuje dost silné kafe i na tamní exportéry. Oblíbená robusta trčí kvůli covidu v přístavu

„Vyhlídka na létání do zámoří se zdá být vzdálená, zvláště poté, co ve státech Nový Jižní Wales a Victoria byl vyhlášen lockdown, ale současné tempo vakcinace znamená, že během několika málo měsíců bychom již měli mít daleko více svobody,“ řekl Joyce u příležitosti zveřejnění nejnovějších finančních výsledků jeho společnosti.

„Je samozřejmě na vládě, kdy a za jak okolností otevře mezinárodní hranice, ale vzhledem k tomu, že mety 80procentní proočkovanosti schválené Národním kabinetem dosáhneme koncem roku, musíme začít plánovat, jak přistoupíme k našemu úplnému restartu,“ dodal.

Mezi destinace, kam dopravní letadla s klokanem ve znaku začnou s největší pravděpodobností létat jako první, patří dle nynějších plánů Singapur, Spojené státy americké, Japonsko, Velká Británie či Kanada. Tedy povětšinou země, u nichž se v průběhu prosince rovněž předpokládá vysoká míra proočkovanosti.

Ve stejný okamžik by se přitom podle Joyce měl vzchopit i vnitrostátní trh. „Myslíme si, že jakmile se dostaneme do období Vánoc, budeme na více než 100 procentech našeho domácího předcovidového letového řádu,“ potvrdil v rozhovoru pro CNN.

„Pro druhou polovinu (fiskálního) roku – od ledna do června – vlastně počítáme s tím, že se to zvedne na 110 procent, takže náš domácí trh bude ještě o něco větší. Jeho podíl bude činit přinejmenším 70 procent, daleko více, než jak tomu bylo před covidem. A právě zde vyděláme ohromné množství peněz,“ hýřil optimismem Joyce.

Návrat létajícího obra

Qantas patří k aerolinkám, které navzdory nebývalému propadu poptávky po letecké dopravě dosud nezanevřely na létající superjumbo Airbus A380. Ve své flotila jich má celkem dvanáct, přičemž na rozdíl od řady ostatních leteckých společností v čele s Air France s nimi počítá i do budoucna.

Již v květnu se Joyce nechal slyšet v tom smyslu, že návrat odepisovaného stroje se čtyřmi motory a dvěma palubami, který dokáže teoreticky pojmout až 853 cestujících, vidí na rok 2023. Nyní však je v tomto ohledu ještě o něco optimističtější.

Soumrak létajících gigantů se zatím nekoná. Aerolinky postupně vracejí své Jumbo Jety a Airbusy A380 zpět na oblohu
Přečtěte si také:

Soumrak létajících gigantů se zatím nekoná. Aerolinky postupně vracejí své Jumbo Jety a Airbusy A380 zpět na oblohu

„Když jsme se podívali na analýzu, kterou jsme si pro sebe udělali, zjistili jsme, že touha cestovat, jakmile se otevřou hranice a bude to bezpečné, je obrovská. Je třikrát taková, než bývá v Austrálii zvykem.“

bitcoin_skoleni

„Minulý týden jsme zveřejnili novou reklamu, která byla velmi emocionální a stala se ihned virální – stala se nejsledovanějším videem na YouTube v rámci celé Austrálie na celé tři dny v řadě, protože se v něm mluvilo o naději, že zase budeme moci cestovat do zahraničí. Takže víme, že ta zadržovaná poptávka tu je a že A380 bude pro takovéto účely perfektním dopravním prostředkem (i když v samotné reklamě figuruje Boeing 787 Dreamliner - poznámka redakce),“ doplnil šéf Qantasu, podle něhož by se pětice těchto velkokapacitních strojů od Airbusu mohla do vzduchu vrátit už v polovině příštího roku. Zprvu by měly být nasazeny na linky ze Sydney do Los Angeles, později by se však k těmto cílovým destinacím měl přidat ještě Singapur a Londýn.

  • Našli jste v článku chybu?