Fakt? Šéf ODS zřejmě mluví o jiné straně, což u politiků bývá v módě. Poslední průzkumy volebních preferencí totiž ODS stabilně dávají zhruba bídných sedm procent, které utrhla i v loňských sněmovních volbách, načež fiasko hrdě stvrdila i v letošních eurovolbách. Zdá se, že strašidelná sedmička už k ODS patří stejně jako Roman Janoušek nebo Jana Nagyová.
Ještě mizerněji ale pro ODS vypadá poslední průzkum SANEP týkající se volebních preferencí v Praze, historické bašty strany, kde v lepších časech (pro ni) suverénně vítězila i s 52 procenty: ten ji mezi rozhodnutými voliči přisuzuje 9,8 procenta a volební potenciál 10,7 procenta, ve srovnání s posledními pražskými volbami tedy další pád o 14 procent.
Takhle dopadla strana, jíž dvacet let automaticky patřil pražský primátor a bez jejíhož razítka necinkla v hlavním městě ani koruna. Takže svým způsobem má vlastně Fiala pravdu: ODS není v Řitce, ale v řiti – můžu-li si po profesorově vzoru dovolit jemné lingvistické hrátky.
V ODS ale nemají problém pouze s volebními preferencemi a výsledky. Strana má zvláštní talent vybírat si volební témata s časovým zpožděním. Například v letošních eurovolbách mámila voliče peticí proti euru v době, kdy se trend jeho vnímání Čechy otočil; s odezníváním nejakutnější krize eurozóny, kdy lidé euro brali jako banánové peníze, a následným oslabením koruny intervencí ČNB, jež zdražila vše od dovolené až po dovoz, začala popularita eura naopak růst. Reakce ODS? Billboardy se sloganem: Silná koruna. Výsledek? Z devíti europoslanců ve volbách v roce 2009 získala teď ODS europoslance d-v-a.
Staré hříchy
ODS ale vládne i dalšími talenty. Když nyní krátce před volbami uspořádala sjezd v Karlíně, který nebyl ničím jiným než PR, omlouval se za to veřejně její místopředseda Martin Kupka s vysvětlením, že ODS tuhle mediální a PR dobu nestvořila, ale musí se jí prostě podřídit a proto se v partaji sešli. A sakra: zlá a politicky vyprázdněná doba nutí stranu plnou fantastických idejí i lidí k PR falším! Máme snad brečet?
Zřejmě ano. Protože ODS se netrefila ani se zmíněným PR sjezdem: jako hlavní poselství voličům prodávala, že má nový program. Jenže ODS nestáhl k sedmi procentům špatný program, který stejně nezná ani většina jejích členů, ale její kádry a z nich vycházející zlodějská značka. ODS prostě stále zůstává synonymem Janouška, Hrdličky, Nagyové a Oulického. Ano, politika je nefér. Většina z těchto lidí už z ODS odešla, zlodějská reputace však stranu ničí dál.
Možná to ale zas tak nefér není, i reputace totiž funguje s časovým zpožděním. ODS velkolepě kradla už v době, kdy ještě měla čistou reputaci a vyhrávala volby. Teď moc nekrade (i proto, že je ve sněmovně i v Praze v opozici), reputaci má ale zlodějskou a volby prohrává. Řekněme, že se prostě vykupuje za staré hříchy.
Další komentáře autora: