Menu Zavřít

V rytmu her a Wi-Fi

10. 10. 2003
Autor: Euro.cz

Invex 2003

Kdo by tipoval, že se největším stánkem na letošním veletrhu informačních a komunikačních technologií Invex prezentuje některý z telekomunikačních operátorů, neuhodl by. Stejně tak by se netrefil, kdyby zvolil některého z počítačových gigantů nebo nějakou softwarovou společnost. Jednoznačným, a bohužel i jediným tahákem, co do vystavované plochy i návštěvnosti, byly hry – počítačové i ty na mobilních telefonech.
Organizátoři veletrhu se letos pokusili zastavit upadající zájem o Invex jeho rozdělením do tří částí podle zaměření návštěvníků a segmentů trhu. Nově vznikly kategorie Classic (ověřený model z minulých let), Business (pro setkávání obchodních partnerů) a Home (část zaměřená na koncové zákazníky a spotřební elektroniku). „Obyčejní“ návštěvníci se tak sice nedostali do pavilonů, kam měli v minulosti přístup, ale pořádající společnost Veletrhy Brno je zatím spokojená. „Zaznamenali jsme pouze desetiprocentní pokles výstavní plochy, což je ve srovnání s jinými podobně zaměřenými výstavami velice slušné číslo,“ tvrdí mluvčí Invexu Petr Ondrášek.
Na brněnské výstaviště se po dvou letech vrátili mobilní operátoři T-Mobile a Oskar, svou expozici rozšířil i Eurotel. Nejmladší Oskar pojal účast na Invexu jako kontakt s potenciálními zákazníky ze sektoru malých a střeních firem, na který se zaměřuje. „Nepřetržitý vývoj v oblasti IT a telekomunikací stále více využívá možností on-line technologií, které umožňují komunikovat se zákazníkem kdykoli přímo. Není proto nutné čekat na veletrh,“ říká viceprezident pro značku a komunikaci Igor Přerovský.
Konkurenční Eurotel se v jedné části výstaviště zaměřil na prezentaci telekomunikačních řešení pro své stávající klienty, v „herním“ pavilonu zase lákal návštěvníky na novinky mobilní zábavy. „Ukázalo se, že strategie služeb šitých na míru zákazníkům a her pro mobilní telefony byla správná. Podle dosavadních ohlasů hodnotíme letošní Invex velice pozitivně,“ uvedla mluvčí firmy Diana Dobálová. Spokojenost se stánkem zaměřeným na hry panuje i u T-Mobilu. „Na oslovování firemní klientely máme v průběhu celého roku efektivnější nástroje, proto jsme veletrh pojali jako příležitost k prezentaci trendových produktů a služeb z oblasti zábavy. Změna zaměření oproti minulosti je jednoznačně správná,“ dodává spokojeně mluvčí Jiří Hájek.
Herní pavilon Z, který v minulosti býval tradičním sídlem telekomunikačních firem, lákal na letošním Invexu ze všech nejvíce. Podle předběžných odhadů jím prošlo za pět dní veletrhu zhruba sto tisíc návštěvníků. Kromě stánků s mobilní zábavou a prodejců her v něm našlo útočiště téměř šest stovek hráčů. Podobně jako vloni nasměroval do Brna Českomoravský svaz progamingu (ČMSP) finále českého mistrovství v počítačových hrách. „Zatímco vloni jsme měli k dispozici asi šest set metrů plochy, letos jsme se dostali k téměř třem tisícům metrů. Nechci, aby to vypadalo namyšleně, ale na letošním Invexu to byl jediný pavilon, kde byli návštěvníci,“ řekl týdeníku EURO šéf ČMSP Daniel Mikšovský.
Důkazem toho, že se herní sektor stává opravdovým byznysem, jsou dotace herního mistrovství. Vítězný tým ve hře Counter-Strike si rozdělil 175 tisíc korun, celková dotace turnaje se vyšplhala na 725 tisíc. Klání letos otvíral souboj ministra informatiky Vladimíra Mlynáře a šéfa českého zastoupení Microsoftu Jiřího Deváta, který se nakonec radoval z vítězství. Do budoucna má Mikšovský ještě smělejší plány, chce aby se Invex stal centrem herního průmyslu celé střední Evropy. „A to jak v aktivním soupeření, tak v komerčním prodeji herních titulů. Pro veletrh by to bylo určitě to správné oživení,“ prohlásil Mikšovský.
Na letošním Invexu bylo poznat, že trpí recesí v počítačovém průmyslu - nových zajímavých produktů oproti minulosti stále ubývá, návštěvníci se podivují velkým nevyužitým výstavním plochám. Jedním z pozitivních trendů bylo naopak bezdrátové připojení k internetu prostřednictvím technologie Wi-Fi, které se dočkalo vlastního pavilonu. K bezdrátovému internetu se však dalo bezplatně připojit na více místech na výstavišti. Novinkou, jež by mohla zvýšit dostupnost Wi-Fi v Česku, se na Invexu prezentovala společnost WideNet. Ta představila partnerský program, na jehož základě se může stát provozovatelem hot-spotu, tedy přístupového bodu do sítě Wi-Fi, každý, kdo má k dispozici dostatečně rychlý přístup k internetu, například ADSL. „Zákazník si u nás může zakoupit zařízení pro provoz hot-spotu, naše firma mu pak zajistí marketing a vyúčtování služeb. Za každého klienta, který se přes tento bod připojí, pak od nás dostane provozovatel 65procentní provizi,“ vysvětluje marketingový ředitel WideNetu Jakub Ditrich. Vybudování hot-spotu se dá pořídit zhruba od dvanácti tisíc korun, naopak uživatel přístupového bodu zaplatí v nejvýhodnější variantě měsíčně necelých 500 korun za neomezené využívání připojení.

Brněnské vavříny
(nejlepší exponáty a ocenění Invexu´03)

Produkty:
Fujitsu-Siemens Scenic E První sériově vyráběný ekologický počítač (Fujitsu-Siemens)
Eizo CG21 LCD plochý monitor, využívající technologie tekutých krystalů (Eizo)
Fuji FinePix S7000 Digitální fotoaparát s vysokým rozlišením pro volný čas (Fuji)
Mandrake Linux 9.2 GPL Operační systém se stále rostoucí oblibou (QCM Praha)
TSA-Autorita časových razítek Aplikace pro přesné stanovení času elektronického podpisu (PVT)
Moderní škola-brána vědění Vzdělávací program a výukový software (LANGmaster, Microsoft)
Garmin iQue 3600 PDA počítač s vestavěným GPS přijímačem (Garmin)
Netphone NP 210 IP telefon pro volání přes datové linky (Voipac)
PocketKim Czpro První český navigační software pro Pocket PC (Transit)

WT100

Další ocenění:
Systémový integrátor Hewlett-Packard
Osobnost roku české informatiky Jiří Devát, Microsoft
Osobnost roku českých telekomunikací Milan Rusnák, GTS
Osobnost roku v oboru publicistiky Petr Koubský, Softwarové noviny, Inside
Událost roku českého ICT sektoru Realizace Portálu veřejné správy
Cena za přínos rozvoji informační společnosti Eurotel data nonstop, jediné měsíční paušální připojení k internetu v ČR
Pramen: BVV-Veletrhy Brno
Pozn.: u produktů je za popisem uveden výrobce

  • Našli jste v článku chybu?