Menu Zavřít

V širém poli přístav

28. 7. 2004
Autor: Euro.cz

(EURO 29/2004)

bitcoin_skoleni

Rád bych Vás poprosil, abyste se zamysleli nad těmito skutečnostmi: Projekt průplavu je odmítán silnou (kdysi) zájmovou skupinou železniční dopravy. Možná víte, že v sedmdesátých letech byly České dráhy u konce s dechem, takže byla vodní doprava donucena zapojit se do kombinované přepravy energetického uhlí do Chvaletic, která byla samozřejmě ekonomicky nevýhodná, avšak pro nedostatek traťových kapacit nutná. Když se kapacity uvolnily, vymohla si dráha za půl miliardy výstavbu vykládacího zařízení z vagonů ve Chvaleticích a investice do vodní dopravy byly odepsány a sešrotovány, aniž by byl provozovatel vodní dopravy odškodněn. Dnes už dráha nemá takovou moc, nastoupila však ještě mocnější klika – dálničáři, kteří si dělají nároky na to, že jsou spasiteli dopravy. Jakou mají vodní cesty proti nim šanci?
A nakonec si průplav D-O-L vybrali environmentalisté jako vhodný cíl, do kterého se mohou bez rizika trefovat, k velkému jásotu pana Dráhy i protagonistů automobilismu.
K nim se nakonec přidali propagátoři jezů na Labi, kteří by rádi dokázali, že právě jezy jsou pro plavbu prioritou (ač nepřinesou prakticky nic), takže jim jakýkoliv jiný projekt vadí.
Nežijeme v Absurdistánu? Můžete mi ukázat jiný dopravní projekt v ČR (dálnici, železniční trať), který:
- vykazuje tak příznivé ukazatele efektivnosti jako D-O-L?
- zlepšuje vodohospodářskou bilanci a je pojistkou proti hrozícím klimatickým změnám?
- má tak výrazný vliv v oblasti protipovodňové ochrany?
- přispívá k revitalizaci biotopů, zaniklých civilizačními vlivy?
- přispívá k využití obnovitelných zdrojů energie?
- vede ke snížení negativních vlivů dopravní činnosti (exhalace, znečišťování vody, hluk, nehodovost atd.)?
Není Vám trochu k smíchu, že řada ochránců přírody přispívá svými protesty proti projektu a nahrává tím mimo jiné i dálniční lobby? Budu rád, položíte-li si někdy i takové otázky. Uveřejněný text - i když v něm vidím jisté snahy o nestrannost - k řešení těchto otázek nepřispívá.

Jaroslav Kubec,
do března 2004 ředitel Sdružení Dunaj-Odra-Labe

  • Našli jste v článku chybu?