Mezi velká terénní auta se zařadil letos na podzim italsko-španělský vůz Iveco Massif.
Jde o robustní stroj do terénu, který má konkurovat Land Roveru Defender. Existuje i v podnikatelské verzi a prodává se už za 700 tisíc korun.
Massif je výsledkem spojení dvou značek – španělské Santany a italského Iveca. Vyrábí se ve Španělsku jako nástupce vozu Santana PS 10, jehož produkce byla ukončena před dvěma lety. Značka Santana se tehdy topila v dluzích a hledala partnera. Pomohlo Iveco. Původní „péesko“, vycházející z licenčně vyráběného Defenderu, bylo modernizováno jak po stránce technické, tak designové. Vznikl Massif, který má pod kapotou italské motory. Typovou řadu tvoří čtyři základní modely, třídveřový a pětidveřový Station Wagon, Pick-Up a podvozek pro další dostavbu (Chassis-Cab).
Drsňák do terénu
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - Iveco Massif 3.0 130 kW typ vozu - off-road motor - naftový čtyřválec objem válců - 3 litry max. výkon - 130 kilowattů max. rychlost - 140 km/hod zrychlení 0-100 - 13 sekund spotřeba - 11 l/100 km kufr - 912/945/1620 litrů cena - 706 809 Kč První kusy se v České republice objevily na letošním jarním Autotecu, k prodejcům se vůz dostal až nedávno. Profit otestoval Massif jako jedna z prvních redakcí v republice, měli jsme pětidveřové provedení se silnějším dieselem o výkonu 130 kilowattů. Jaká je naše zkušenost? Vůz je na první pohled drsňákem určeným pro skutečný terén. Má hranatou karoserii, robustní blatníky a zadní páté dveře, nezapře inspiraci Defenderem. Dojem, že nestojíte vedle auta, ale tanku, není neoprávněný. Karoserie Massifu je namísto výrobně náročného hliníku, kterým se chlubí Defender, vyrobena z ocelových plechů. Auto také váží úctyhodné tři tuny, do kabiny se nevstupuje, ale vylézá po schůdcích. Základním stavebním prvkem vozu je tuhý žebřinový rám, který nese listovými pery odpružené tuhé nápravy (vpředu dvoulistá, vzadu čtyřlistá pera). To autu zajišťuje ve spojení s 235 milimetrů světlým podvozkem skvělou průchodnost terénem. Massif při testu zvládl cesty, na které si jinak troufnou jen traktory. Když už zadní kola prokluzují, řidič může přiřadit pákou kola přední. Užitečné byly při testu v terénu redukce a závěr zadního diferenciálu. Potok? Žádný problém! JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**
Massif má podnikatelskou verzi s odpočetem DPH. Je to pracant do obtížných provozních podmínek, uveze skoro tunu nákladu, přebrodí půlmetrovou vodu a utáhne až třítunový bržděný přívěs. V tuzemsku má s jeho příbuzným, španělskou Santanou, zkušenost česká policie. „V terénu je auto výborné, pro provoz na silnici bych je nedoporučil,“ řekl Profitu Václav Hána z ústeckého policejního útvaru.
Co nám však chybělo, byl mezinápravový diferenciál, takže pohon 4×4 jsme mohli využívat jen za zhoršených adhezních podmínek. Opulentní parametry průjezdnosti auta dokládají i další údaje – šestnáctipalcové pneumatiky dovolují brodivost půl metru, a to bez nutnosti zvýšeného sání motoru. Extrémně krátký přední převis pak zaručuje přední nájezdový úhel 50 stupňů.
Horší je to ovšem na asfaltu. Jízda v Massifu zde připomíná spíše projížďku v již zmíněném traktoru. Vůz je jasně určen pro těžkou práci v lese nebo na poli a to je třeba mít na paměti. Přeplňovaný vznětový třílitr Iveco s přímým vstřikem nafty s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla sice umožňuje relativně rychlou jízdu, ale kvůli pevnému rámu a masivní konstrukci to není ono.
Massif můžeme doporučit jen skutečným zájemcům o auto do těžkých podmínek, na dlouhé cesty po silnici se nehodí. To ale neznamená, že nezaručuje komfort. Interiér je elegantní a nápaditý, nákladový prostor doplňují postranní sedačky. Modelová řada nabízí celkem tři výbavové stupně, v jejichž rámci lze vůz vybavit řadou doplňků, od elektrického otevírání oken přes klimatizaci až po CD/MP3 přehrávač.