Japonská automobilka Lexus toho má na evropských trzích už hodně za sebou. Snaha automobilky získat na svou stranu zákazníky velké německé trojky je vidět na velmi atraktivních cenách, na široké základní výbavě a také na použití nejmodernějších technologií. A to jak v oblasti pohonných jednotek, tak bezpečnosti. Nová vlajková loď Lexusu jde ještě dál, umí i sama řídit.
V LS 460 se uvelebíte jako v pohodlném křesle. Ve třídě, jíž kraluje A8 nebo S-klasse, to ani jinak nejde a popisovat klimatizovaná sedadla nebo vyhřívaný dřevěný volant je zbytečné. Novinky, jako třeba osmistupňová převodovka, které konkurence nemá, rozehrají svůj koncert až po nastartování.
První dojem z řízení vozu je ticho. Dokud auto prudce neakceleruje, do interiéru se nedostane prakticky žádná zvuk a jen pohled na otáčkoměr dává tušit, že motor běží. Lexus toho dosahuje jednak vynikající aerodynamikou a také elektronickým systémem, který snímá zdroje nežádoucího hluku a z devatenácti reproduktorů, jimiž je vůz vybaven, vysílá nasnímané zvuky v protifázi. Výsledkem je jejich vzájemné vyrušení a ticho. Oněch devatenáct reproduktorů kromě navození klidu ovšem umí i pořádně rámusit. Za pár drobných totiž Japonci do vozu dodávají audiosoustavu značky Mark Levinson, jejíž obchodní šéf se už nechal slyšet, že vlastnit lexus patří k nejlevnějším variantám, jak si jejich audiosystém pořídit. Základní verze, tedy dva reproduktory, zesilovač a DVD přehrávač totiž stojí zhruba patnáct tisíc dolarů. Ekvivalent „tohoto rádia“ v lexusu, které lze do vozu koupit za pouhých 75 tisíc korun, by v domácím provedení přišel zhruba na milion a půl. Ale sledovat ze zadních sedadel filmové DVD s naprosto unikátním zvukem není na vozu to podstatné. Jeho hlavní devízou jsou jízdní vlastnosti. V seznamu základní výbavy se nachází šestnáct elektronických vychytávek, skrytých pod třípísmenkovými zkratkami typu VSC nebo TRC, jejichž funkce (a také několika dalších z volitelné výbavy) jsou podrobně popsané v chytře přiloženém výkladovém slovníku. Přečíst nebo dokonce zapamatovat si je ale vůbec není nutné. Pracují skrytě bez nutné kontroly řidičem, a když si šofér hodně věří, lze je jedním tlačítkem vypnout. Zkoušel jsem brzdné a vyhýbací manévry v obou variantách a elektronika mě doslova uzemnila. Náhle objevená simulovaná překážka velikosti osobního vozu, zabírající celý jeden jízdní pruh totiž znovu potvrdila, že fyzika je nepodplatitelná. Moderní vůz s hmotností nad dvě tuny je bez elektronické asistence téměř neovladatelný. Smyk a hodiny v osmdesátikilometrové rychlosti nebylo možné korigovat. Postačilo ale stisknutí jediného tlačítka a s asistencí elektroniky vůz stejnou krizovou situaci zvládl bez jediného náznaku nestability.
Kromě chytrého podvozku ale lexus umí i jiná kouzla. LKA, jedna z tajemných zkratek, umožňuje něco, co zatím znají spíše piloti dopravních letadel. Jde totiž o zárodek autopilota. Systém pracuje ve spojení s adaptivním tempomatem, který pomocí radaru a kamer zkoumá prostor před vozem. LKA dokáže rozlišit bílé čáry na vozovce a auto pomocí jemných impulzů do řízení držet mezi nimi. V případě, že automobil vyjíždí ze silnice, kromě korekce směru varuje řidiče i zapípáním. Člověk si ve voze, který mu před očima na dálnici sám točí volantem, hlídá bezpečnou vzdálenost od auta před ním. Konstruktéři Lexusu tvrdí, že nebýt zákonných omezení, nebyl by prý problém postavit auto, které řidiče samo odveze až do garáže. A že vůz umí sám zaparkovat pomocí kamery a ultrazvukových senzorů, přičemž od řidiče se vyžaduje nedotýkat se volantu a pouze kontrolovat rychlost couvání, je už samozřejmost.
Lexus má s LS 460 velké plány. Vůz je v prodeji teprve od prosince a automobilka by chtěla dosáhnout mety sedmdesáti prodaných kusů během příštího roku. Pro srovnání: jeho přímí konkurenti dosáhli letos v případě A8 osmaosmdesáti prodaných vozů, BMW 7 čtyřiačtyřiceti a Mercedesu-S stopětačtyřiceti kusů. Vzhledem k tomu, že LS 460 má několik na trhu unikátních technologií, vybíraví zájemci o luxusní segment by představy Lexusu o prodejích mohli i překonat.
klady:
Vynikající motor
Špičkové technologie
Kvalitní interiér
Bezpečnost
Minusy:
vyšší hmotnost
Tabulka: Lexus LS 460
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4608cm3
Maximální výkon: 280 kW (380 PS)
Převodovka: sekvenční automatická osmistupňová
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 16,5/ 7,9 / 11,1(l/100 km)
Cena: 2 459 000 Kč, testovaný vůz 3 301 000