O co jednodušší je koupit si zboží či získat úvěr, o to složitější je pak vyřídit jakoukoliv změnu či nedej bože reklamaci.
Foto: Profimedia.cz
Zatímco na všechny, kdo chtějí za něco utratit svoje peníze, čekají houfy ochotných obchodních zástupců s širokým úsměvem, jakmile tak učiní, dostanou nového partnera – telefonní automat. Pokud máte božskou trpělivost a nervy z ocele, promačkáte se lavinou čísel, jejichž stisknutí robot požaduje, aby vás pustil dál. Kybernetický brach je totiž dosti akurátní, a pokud nevíte některé z mnoha požadovaných čísel, nepustí vás dál.
Jen poprvé má člověk ten slastný pocit, že se „prodatloval“ až k cíli. Ostřílení návštěvníci zákaznických linek totiž vědí, že na konci vás rozhodně nemusí čekat ochotný a informovaný pracovník, který vám pomůže problém vyřešit. Nejčastěji se totiž ozve hlášení o tom, že všichni operátoři jsou zaneprázdněni, a vám přece nic neudělá, když to zkusíte později. Někdy to musíte zkoušet třeba pětkrát, než se konečně probojujete k prvnímu živému stvoření. Mladičký hlásek, zřejmě student, z vás pak vytáhne spoustu osobních údajů, které nezbytně potřebuje k řešení vaší reklamace, načež vám řekne, že kvůli jejímu vyřešení bude muset kontaktovat kolegy ze specializovaného oddělení. A máte být trpělivý a vyčkat, až se vám ozvou.
Je jedno, jestli jde o mobilního operátora či pojišťovnu. Výsledek bývá týž. Nikdo se neozve. Nejstrašnější přitom je, že při jakémkoliv pokusu zdolat bariéru mlčení musíte znovu absolvovat ten neskutečně zdlouhavý a při opakovaném použití již poněkud ponižující „dialog“ nejprve s automatem a poté s operátorem. A výsledek bývá stále stejně žalostný.
A tak k vyřešení každé banality, která by dvěma živým lidským bytostem zabrala několik vteřin či minut, musejí nyní tisíce zákazníků trávit desítky minut či hodiny godotovským čekáním a pak neplodnou komunikací s automaty a operátory. I tak vypadá pokrok.