VĚTŠÍ ZAHRANIČNÍ FIRMY: Zástupcům cizích firem, které podnikají na českém území, vadí zejména nové a nové zákony, jež mění pravidla hry. Stěžují si také na nedodržování daných pravidel a předpisů. Bengt Thorsson je generálním ředitelem společnosti Scania Czech Republic, která má na starosti prodej i servis nákladních vozů a autobusů této značky na českém trhu.
||
|Bengt Thorsson: Přes řadu problémů se podmínky v Česku přibližují západní Evropě. foto: Profit - Luděk Vycpálek |
VĚTŠÍ ZAHRANIČNÍ FIRMY:
Zástupcům cizích firem, které podnikají na českém území, vadí zejména nové a nové zákony, jež mění pravidla hry. Stěžují si také na nedodržování daných pravidel a předpisů.
Bengt Thorsson je generálním ředitelem společnosti Scania Czech Republic, která má na starosti prodej i servis nákladních vozů a autobusů této značky na českém trhu. Ve funkci působí od loňského roku a nabízí se tak možnost, aby srovnal podmínky k podnikání v Česku a v jeho rodné zemi.
„Domnívám se, že momentálně není ta správná doba pro srovnávání, protože podmínky pro podnikání na českém trhu se velmi rychle mění. Podle mého názoru je nyní charakteristickým rysem zdejšího trhu jeho rychlý rozvoj,“ říká. Za řadou změn podle jeho slov stojí zejména postupné přizpůsobování se podmínkám Evropské unie. „Znamená to, že podmínky pro podnikání se čím dál tím více přibližují těm, které znám například ze Švédska nebo Německa, kde jsem poměrně dlouhou dobu působil,“ upozorňuje. To se prý týká nejen státních úřadů, ale i bank, podnikatelských subjektů a dalších institucí.
ZMĚNY PŮSOBÍ PROBLÉMY
Právě rychlé změny, o kterých Thorsson hovořil, jsou sice ve svém důsledku pozitivní, na druhou stranu ale působí i nemalé problémy. „Státní úřady ve snaze přizpůsobit se nařízením ze strany Evropské unie vytvářejí daleko větší byrokracii a vláda je nucena navrhovat nové a nové zákony a nejrůznější dodatky, což se mnohdy stává nepřehledným,“ tvrdí. Podle jeho slov je pak těžké neustále všechny změny sledovat a zachovávat si přehled.
„Nerad bych se zmiňoval jen o problémech spojených s narůstající byrokracií. Naopak bych rád zdůraznil, kde my vidíme potenciál a potřebu změn a také lepší spolupráce mezi státními institucemi a podnikatelskými subjekty,“ pokračuje. Podle jeho slov jde o oblasti, které se přímo dotýkají činnosti firmy Scania CR, jako je například bezpečnost na silnicích, současná neuspokojivá situace v nákladní dopravě a podmínky státní technické kontroly vozidel.
NEDODRŽUJÍ SE PRAVIDLA HRY
Ředitel soukromých rádií Frekvence 1 a Info Rádio i mediálního zastupitelství Regie Radio Music, které zastřešuje společný francouzský majitel Michel Fleischmann, je sice původem Francouz, jeho rodnou zemí je však bývalé Československo. Pokud se podívá na podmínky k podnikání u nás a ve Francii, kde dlouhá léta žil, vadí mu zejména nedodržování i zásadních rozhodnutí.
„Zvykl jsem se spoléhat na to, že dané rozhodnutí má vždy svá pravidla a strategickou vizi a ty se dlouhodobě nemění. V Čechách až moc často narážím na rozhodnutí, která jsou bez pravidel a trvají krátkodobě, když už tedy vůbec nějaký čas trvají,“ říká. Tato rozhodnutí jsou navíc podle jeho slov mnohdy poměrně protichůdná. Podle něho však již existují i úřady, kde zaměstnanci pochopili, že poskytují služby. „Takové úřady už komunikují bez urážlivého tónu, podle pravidel slušného chování a práva,“ uzavírá Fleischmann.