Jak ochránit lososy před mořskou vší? Místo chemie vsadily norské firmy na plastovou bariéru ve tvaru obřího vejce.
Norští chovatelé lososů se obracejí ke stále radikálnějším řešením boje s nemocemi ryb na svých mořských farmách, které jim brání zvyšovat produkci.
Posledním trendem je využití plastových kontejnerů ve tvaru obřího vejce. Tyto mořské tankery zamezí jednak styku ryb s mořskou vší, která snižuje jejich stavy, a zabrání také tomu, aby ryby z farmy unikly. Navíc to firmám umožní chovat ryby i ve větší vzdálenosti od břehů.
Norsko je největším producentem lososů na světě. V posledních letech ale čelí epidemii mořských vší. To způsobuje úhyn mnoha ryb, produkce v zemi klesla v roce 2016 o pět procent. Cena žádaného lososího masa stoupá.
Proč cena lososa stoupá? Čtěte:
Cena lososa láme rekordy. Může za to mořská veš
Mořský parazit je stále odolnější vůči chemickým přípravkům, proto nyní farmáři sází na mechanickou bariéru, která je šetrnější k životnímu prostředí.
Kromě toho využívají omývání lososů sladkou vodou nebo ohřívání na 30 stupňů Celsia, což má parazity zahubit. Producenti ryb se uchylují i k tomu, že zabíjejí mladší ryby, které ještě nejsou napadeny.
Vývoj nové technologie je nyní žádaný, potvrdil norský ministr rybolovu. „Okolo padesáti firem požádalo o licenci k vývoji této metody,“ citovaly slova Pera Sandberga Financial Times.
Watch “Hauge Aqua - The Egg” on @Vimeo https://t.co/hzAlzhSplb
— AquacultureSg (@aquaculturesg) 15. února 2016
Mořský koncept připomínající obří vejce vyvíjí firma Hague Agua ve spolupráci s jedním z největších producentů Marine Harvest a firmou SalMar. Tato firma má chovy na otevřeném moři ve větších hloubkách, kde parazit nepřežije.
Analytik Henning Lund z firmy Pareto Securities míní, že se nabídka luxusního rybího masa ani v následujících letech příliš nezvýší. Posledních pět let se drží na podobné úrovni - 1,2 milionu tun.
Norsko počet parazitů stanovilo na 0,5 mořské vši na rybu. Zvýšení produkce je dovoleno jen o tři procenta ročně. Vyšší ceny za maso umožnily, aby firmy dosáhly rekordních zisků.
Společnost Marine Harvest zvýšila meziročně čistý zisk ve třetím čtvrtletí loňského roku téměř na dvojnásobek na 211 milionů eur (5,7 bilionu korun). Akcie stouply loni asi o třetinu. „Je fantastické vydělávat peníze, ale dlouhodobě potřebujeme zvýšit objem produkce,“ uvědomuje si šéf firmy Alf-Hlege Aarskog.
Na druhou stranu hrozí, že poptávka po růžovém masu opadne, protože ceny jsou vysoko. Analytik banky Nordea Kolbjorn Giskedegard předpovídá, že cena lososa v evropských supermarketech ještě tento rok poroste. Při růstu ceny o více než 20 procent musí dojít zákonitě k negativní reakci a poklesu poptávky.
Eliminace mořské vši ale bude trvat několik let. Manažeři norských rybích farem to odhadují až na šest let.
Další články o komoditách: