Sedm procent Zentivy změnilo majitele
Souboj finanční skupiny PPF a spojených sil managementu Zentivy a Sanofi-Aventis (SA) si naoko vybírá oddechový čas. Poté, co vedení Zentivy odmítlo nevyžádanou nabídku odkupu akcií ze strany PPF, zachovalo se stejně i k protinabídce SA, položené o stokorunu výše. „Cena za akcii, kterou nabídla společnost Sanofi-Aventis Europe, není pro akcionáře přiměřená. Jsme pevně přesvědčeni, že nabídková cena neodpovídá skutečné hodnotě Zentivy a jejím dalším perspektivám,“ uvedl mimo jiné ve svém stanovisku k nabídce SA předseda představenstva Zentivy Jiří Michal. Zdálo by se, že spor o ovládnutí významného evropského výrobce generických léčiv se dostal do patové pozice. Tak tomu ovšem není. Z volného trhu neznámý obchodník v minulém týdnu odsál zhruba sedm procent akcií Zentivy, což by mohlo významně zahýbat strukturou podílů ve firmě.
Cui bono?
Důvody, proč SA jen tak nepustí z rukou kontrolu nad Zentivou, jsou víceméně jasné a pevně provázané s byznysem obou firem. SA je farmaceutická firma doposud profitující téměř výhradně z originálních, patenty chráněných léčiv. V tomto byznysu jde o velmi vysoké marže, avšak také o stejně tak vysoké náklady na výzkum a vývoj nových léků. Patentová ochrana ale není věčná a SA už nyní musí řešit výpadek příjmů, který vznikne během pár let vypršením patentů hned několika preparátů. Významnější podíl v Zentivě umožní SA minimalizovat tyto ztráty a navíc otevřít nové trhy pro odbyt originálních léčiv, zejména ve východní Evropě a v Rusku. Navíc v destinacích, kde Zentiva působí, vlády ani konkurenční prostředí doposud nevytvořily takový tlak na cenu léčiv, jako je tomu například u nás. Marže kolem šestnácti procent, které Zentiva dosahuje, je pro výrobce generik, kteří dodávají třeba do západní Evropy, spíše zbožným přáním než každodenní realitou. Bohatnoucí Východ má také obrovský potenciál, co se týče růstu kvality i kvantity zdravotní péče a konzumovaných léků. Pro SA, která z generik těží pouze dvě procenta svých tržeb, je proto Zentiva klíčová. „Trhy jako Turecko, Rumunsko, ale i Rusko nebo Ukrajina jsou pro výrobce léků velmi atraktivní. Dosahují tam neobvykle vysokých marží a mají šanci svézt se na růstové vlně spotřeby,“ potvrzuje analytik Atlantiku FT Milan Vaníček. Ve smyslu dalšího rozvoje směrem na východ a zachování současné úrovně tržeb je tedy pro SA Zentiva klíčovým aktivem.
Záhadou zůstává motivace skupiny PPF. „Chceme Zentivu ovládnout. Myslíme si, že firmu dokážeme řídit efektivněji a lépe ji rozvíjet,“ uvedl pro týdeník Euro ředitel marketingu a komunikace PPF Jiří Hájek. V podobném duchu se skupina vyjádřila i v době podání své nabídky prostřednictvím společnosti Anthiarose. „Jestli má PPF v plánu uskutečnit směrem na východ nějakou formu Agelu pana Chrenka, to by asi smysl dávalo. Mohli by ke svému pojišťovacímu byznysu připojit i tu zdravotní část a propojit to s výrobou a prodejem léků. Jinou formu, díky níž by farmaceutická společnost byla přínosem finanční skupině, si nedovedu představit,“ komentuje Vaníček.
Třetí významný držitel menšinového podílu, finanční skupina J&T, mlčí a situaci kolem budoucnosti svého podílu v Zentivě nekomentuje.
Tajemná sedmička
Otázkou týdne zůstává, do kterého slamníku zamířilo oněch sedm procent, které zmizely z burzy a jak dlouho tam setrvají. Oslovení analytici se vesměs shodují na tom, že akcie z trhu odsála PPF. Každopádně je kterákoliv firma podle regulí nizozemské Komise pro finanční trhy povinna hlásit, kdykoli překročí hranici násobků pěti procent ať nahoru nebo dolů. Tato regulace se však snadno dá obejít, pokud se kupovaný či prodávaný podíl rozředí mezi na sobě nezávislé společnosti. Jeho opětovné složení v cílové firmě a povinný report pak mohou proběhnout, až v ten „pravý“ čas. Ani těch záhadných sedm procent by ale PPF k převzetí kontroly nad Zentivou nestačilo. SA totiž hlasuje ve shodě s managementem, což dohromady tvoří 30,9 procentní sílu, kterou by PPF se svými 19,1 procenta a sedmi hypotetickými procenty nepřevýšila. Nezapomeňme však na spekulace, které se vynořily při prvních přestřelkách této války. Podíl mlčící J&T nyní ještě více získal na ceně.
Struktura akcionářů Zentivy Akcionář* Podíl na kapitálu* Hlasovací práva Sanofi-Aventis Group * 24,9 % * 24,9 % Generali PPF Holding B.V.* 19,1 % * 19,1 % Management a zaměstnanci * 6 % * 6 % J&T Financial Services Limited * 5,3 % * 5,3 % Jiní institucionální a privátní investoři * 44,7 % * 44,7 Celkem * 100%* 100% Pramen: Zentiva
SOUVISLOSTI
- Sanofi-Aventis z generik získává pouhá dvě procenta z celkového objemu tržeb.
- Zentiva je pro majitele kromě jiného vynikající prodejní kanál na východní rozvíjející se trhy.
- Plány finančních skupin a způsob, jakým Zentivu začlení do své struktury v případě převzetí, jsou nejasné.
- Další kolo souboje o Zentivu se uskuteční 3. září na valné hromadě.
- Zpočátku se spekulovalo o tom, že J&T se svým podílem nakládá ve shodě s PPF.