I na parkovišti může váš vůz někdo nabourat nebo poškrábat. Viník pak často zmizí. Nejvíce případů vandalismu eviduje Praha, naopak nejméně je jich ve východních Čechách. Jak zjištěnou škodu vykázat pojišťovně?
Foto: Profimedia
Vandalismus a letitý nešvar českých motoristů nabourat jiné zaparkované vozidlo a z místa nehody ujet způsobují ročně tisíce škod za desítky milionů korun. Až jedenáctkrát převyšují škody, které z havarijního pojištění hlásí řidiči v důsledku výtluků na silnicích. Vyplývá to z analýzy statistiky pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali.
Řidič se po návratu ke svému zaparkovanému vozidlu nestačí divit. Buďto se na něm podepsali vandalové nebo mu jej jiný motorista poškodil při svém parkovacím manévru. Z místa odjel, aniž by na sebe zanechal kontakt. Situace, která není v Česku nijak neobvyklá.
Největší počet škod na zaparkovaných vozidlech evidují likvidátoři pojišťovny Generali v Praze. Za loňský rok se jednalo takřka o 1 200 škod za 20 milionů korun. Jednou z příčin může být vysoká koncentrace automobilů. Svou roli jistě sehrává i anonymita, kterou lidem hlavní město poskytuje. Druhou příčku nelichotivého žebříčku zaujímá se 480 škodami za šest milionů korun severní Morava. Se stejnou výší škod, ale jejich nižší frekvencí následují střední Čechy. Klienti Generali jich zde nahlásili na 330. Naopak nejbezpečnějším regionem jsou z pohledu škod na zaparkovaných vozidlech východní Čechy, kde bylo vloni nahlášeno na 180 případů za dva miliony korun.
Jak své auto před vandaly chránit?
Ochrana je velice obtížná. Přesto dodržování jistých pravidel při parkování může značně zmírnit riziko poškození v době nepřítomnosti řidiče.
Umožňuje-li to situace:
* Parkovat na hlídaných parkovištích
* Vyhýbat se tmavým a neosvětleným místům
* Dbát na patřičný rozestup
* Vyhýbat se při parkovaní místům, kde se zužuje vozovka
* Neparkovat v nepřehledných místech
Škodu nahlaste co nejdřív
Hlášení škody je třeba učinit co nejdříve. V pozici poškozeného nebo je-li uplatněna náhrada z vlastního havarijního pojištění nebo některého z připojištění, je třeba nahlásit škodu dříve, než klient začne zajišťovat opravu vozidla. Nahlášení škody lze provést písemně na formuláři příslušné pojišťovny.
Většina pojistitelů dnes již umožňuje nahlášení škody po telefonu nebo přes webové stránky. V případě telefonického hlášení obdrží klient číslo škody zpravidla okamžitě po jejím zaregistrování. V případech hlášení prostřednictvím formuláře nebo přes webové stránky bývá klient o čísle škody informován zpravidla dopisem, případně e-mailem nebo SMS zprávou. Prohlídka vozidla je nezbytnou podmínkou pro stanovení a vyplacení pojistného plnění. Prohlídku provádějí po domluvě s klientem specializovaní pracovníci pojišťovny nebo jejích partnerských společností, v některých případech může provést prohlídku i smluvní opravce pojišťovny. Po doložení všech požadovaných dokladů a prokázání nároku na náhradu škody dochází k samotnému výpočtu výše pojistného plnění. Následně je pojistné plnění po odečtení spoluúčasti zasláno oprávněné osobě na uvedenou adresu nebo na doložený bankovní účet.