Věnovali jste vašemu blízkému dárek a zjistili, že už má doma stejný? Nebo jste prostě špatně odhadli jeho vkus? Nevejde se do svetru, který jste mu koupili? Nebo jste mu objednali dárek přes internet, ale do slíbeného termínu nic nepřišlo?
Autor: Profit
Přečtěte si, jak můžete vrátit zboží prodávajícímu, přestože nemá žádné objektivní vady. Nejde tedy o klasickou reklamaci, o níž podrobněji píšeme v samostatném článku.
Nákup přes internet
Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej do 14 dnů vrátit i bez udání důvodu.
Tato možnost vyplývá přímo z občanského zákoníku (§ 53 odst. 7) a je na ní tedy automatický nárok. Nezáleží na tom, zda ji prodejce výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách.
Kdy a za jakých podmínek můžete odstoupit od kupní smlouvy?
Podobně můžete odstoupit od kupní smlouvy i v dalších případech, kdy si zboží nekoupíte přímo v kamenném obchodě a nemůžete si jej tedy vyzkoušet nebo alespoň prohlédnout. Zákon hovoří o „uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku“. Podmínkou však je, že jde o takzvané spotřebitelské smlouvy, tedy že prodávajícím je podnikatel a kupujícím „běžný občan“.
Odstoupit od smlouvy lze také, když vám v obchodníkem uvedeném termínu nic nepřišlo.
Nákup v běžné prodejně
Naopak při všech ostatních nákupech nemáte na „bezplatné“ vrácení zboží zákonný nárok. U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, tedy záleží jen na prodávajícím, zda vám takovou možnost dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Není to jeho povinnost.
Většina prodejců však bez problémů vymění nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží za jiné ve stejné nebo vyšší hodnotě. Ani to však neplyne automaticky ze zákona.
Pokud ale prodejce před nákupem výslovně slíbí, že zboží lze bez sankcí vyměnit, je tímto vlastním (dobrovolným) slibem vázán. Nespokojte se ale s ústním ujištěním prodavače. Takový slib by měl mít písemnou podobu, ať už formou veřejného prohlášení (leták v prodejně, tisková zpráva na webu, ustanovení v obchodních podmínkách) nebo individuální dohody (kupní smlouva, doklad o nákupu).
Objednáte na internetu, vyzvednete v obchodě
Někteří prodejci nabízejí nákup přes internet, přičemž objednané zboží si můžete kromě jiného vyzvednout také osobně ve výdejním centru (prodejně). I v takovém případě však platí práva týkající se smlouvy přes internet, nikoliv kamenné prodejny.
Podle zákona je totiž rozhodující nikoliv forma předání zboží, ale způsob uzavření kupní smlouvy.
Pozor však na situace, kdy si přes internet například jen “(ne)závazně rezervujete“ zboží v prodejně, a kupní smlouvu pak fakticky uzavřete až v prodejně poté, co si zboží prohlédnete.
Důležitých 14 dnů Jak se počítá 14 dnů, během nichž můžete odstoupit od smlouvy u nákupů přes internet, telefon nebo jiných „dálkových“ forem? Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny (kalendářní) dny, nikoliv jen ty pracovní. Nicméně připadne-li poslední den této čtrnáctidenní lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem až nejblíže následující pracovní den (typicky pondělí). Odstoupení od smlouvy však v poslední den lhůty nestačí jen odeslat. Musíte jej v tento den prokazatelně oznámit (doručit) prodávajícímu. Klasický dopis tedy pošlete raději tři dny předem, nejlépe doporučeně. Oznámení mailem sice stačí až v poslední, čtrnáctý den, ale tak, aby si jej adresát mohl reálně přečíst během své provozní doby. Navíc vznikne-li spor ohledně doručení mailu, bude důkazní povinnost na straně odesílatele. Seriózní obchodníci nabízejí příslušný formulář přímo na svém webu. Stačí jej tedy vyplnit, odeslat přes web a hlavně si pak schovat potvrzení od prodejce o doručení takového oznámení. Čtrnáctý den je nicméně rozhodující jen pro oznámení (doručení) odstoupení od smlouvy. Stačí tedy, když toto odstoupení oznámíte prodávajícímu včas, zatímco samotné zboží můžete poslat zpátky až třeba patnáctý den - nárok na jeho vrácení tím neztratíte. Chyběly na webu informace?**
Jestliže však obchodník, prodávající zboží „dálkovým způsobem“, při nákupu neuvedl informace požadované zákonem, prodlužuje se čtrnáctidenní lhůta automaticky na tři měsíce.
Více na Aktuálně.cz.