NOVÉ DÁLNICEPouhé hodiny zbývají do otevření dvou významných dálničních úseků. Letos se tak zprovozní téměř 70 kilometrů dálnic. V historii České republiky i Československa se jedná o rekord.Na konci letošního roku se česká dálniční síť rozroste o dalších 66 kilometrů: Délka dálnice D11 se 19.
NOVÉ DÁLNICE Pouhé hodiny zbývají do otevření dvou významných dálničních úseků. Letos se tak zprovozní téměř 70 kilometrů dálnic. V historii České republiky i Československa se jedná o rekord.
Na konci letošního roku se česká dálniční síť rozroste o dalších 66 kilometrů: Délka dálnice D11 se 19. prosince zdvojnásobí. O dva dny později se severním směrem do Německa prodlouží dálnice D8. „Společně s říjnovým otevřením posledního úseku dálnice D5 se tak v roce 2006 zprovozní 69 kilometrů dálnic, což je rekordní číslo v celé historii České republiky i Československa,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. Ne všechno je ale tak růžové, jak se může na první pohled zdát.
ZATÍM BEZ KAMIONŮ
Dálnice D11 bude kvůli komplikacím s výkupem pozemků končit provizorně přibližně čtyři kilometry před Hradcem Králové. Kolaudaci hotového úseku ale mohou ohrozit problémy s hlukem na provizorním sjezdu u Libišan na Pardubicku. Rozhodnutí hygieniků je pro zahájení či nezahájení provozu přitom naprosto zásadní. Obě strany, tedy jak krajská hygienická stanice, tak Ředitelství silnic a dálnic, ale věří v dohodu.
Naopak zcela vyloučeno je, aby po novém úseku až před Hradec Králové jezdily právě kvůli přísným hlukovým normám kamiony. Ty budou moci využít dálnice D11 zatím pouze na úroveň Nového Města nad Metují a dále budou pokračovat po staré hradecké silnici. Do roku 2009 by se snad dálnice měla dostat až na samý okraj Hradce Králové, kde by na ni měla navázat rychlostní komunikace R35 mířící směrem na Olomouc.
RADNÍ OČEKÁVAJÍ NOVÉ INVESTORY
Nová část dálnice D11 z Poděbrad až do Hradce Králové by měla přilákat zejména nové investory. Slibují si to alespoň místní krajští zastupitelé i zástupci měst a obcí ležících nedaleko dálnice. Investoři by zde měli vytvořit několik stovek pracovních míst.
Krajské město však čekají problémy s dopravou, protože jeho současná silniční síť není na zvýšený nápor automobilů připravena. „Příchod nových investorů se dá očekávat v průmyslových zónách v Chlumci nad Cidlinou, Novém Bydžově, u Hradce Králové a na Rychnovsku,“ říká královéhradecký hejtman Pavel Bradík. Lidé podle něj také budou moci daleko snáze cestovat za prací směrem na Prahu, například do kolínské průmyslové zóny, kde funguje automobilka TPCA.
ZLATÝ KLÍČ PRO CHLUMEC
Jedním z měst, která čekají na investory, je Chlumec nad Cidlinou. „Dálnice je zlatým klíčkem k odemknutí ekonomiky regionu. V zóně v bývalém vojenském areálu máme 11 investorů a další tři se nám již hlásí. Do tří let by u nás díky dálnici mohlo vzniknout kolem 400 nových pracovních míst,“ tvrdí chlumecký starosta Miroslav Uchytil.
Podle Bradíka by se díky dálnici mohlo Hradecko velice rychle vyrovnat například Plzeňskému či Jihomoravskému kraji, které jsou již na dálniční síť napojeny. Dálnice prý také zvýší atraktivnost regionu i pro turisty. „Budeme usilovat o možné přesunutí některých důležitých centrálních institucí do hradeckého kraje,“ dodal hejtman.
NA D8 CHYBÍ ÚSEK PŘES STŘEDOHOŘÍ
Druhou novinkou je úsek dálnice D8 v délce 23,4 kilometru z Ústí nad Labem k německému hraničnímu přechodu v Petrovicích, kde přímo naváže na dálnici A17 do Drážďan. Na dálnici mezi Prahou a Berlínem tak zbývá dokončit poslední úsek mezi Lovosicemi na Litoměřicku a Řehlovicemi na Ústecku. Tady stavbu již několik let zdržují průtahy správních lhůt u některých řízení a odvolání ze strany občanských sdružení.
„Na jaře příštího roku požádáme o stavební povolení a snad už začneme stavět. Reálným termínem otevření úseku je tak rok 2009 či 2010. Náklady vyplynou z výběrových řízení, předběžně je odhadujeme na zhruba osm miliard korun,“ míní mluvčí ŘSD Jan Hoření.
NA OBJÍŽĎKÁCH BUDE HUSTO
Chybějící úsek dálnice D8 přes České středohoří se bude řešit stanovením dvou objízdných tras. Většina řidičů bude po zprovoznění dálničního úseku k hranicím s Německem nejspíš využívat silnici první třídy z Lovosic do Ústí nad Labem. Jejímu přetížení chce ŘSD zabránit pomocí dodatečného dopravního značení. Mělo by usměrnit provoz nákladních vozidel na silnici číslo 8 na trasu Lovosice - Bystřany a přes nově zbudovanou okružní křižovatku Nové Dvory na rychlostní silnici R63 a dále po dálnici D8 do Ústí a německých Drážďan.
Ve směru od Drážďan bude od nového dálničního výjezdu v ústecké čtvrti Trmice nákladní doprava svedena do Žižkovy ulice na silnici podél Labe a poté přes Lovosice a dálnici D8 do Prahy. „Objížďky chystané ŘSD jsou částečným řešením. V případě nehody na trase do Ústí se ale zcela jistě dopravnímu kolapsu nevyhneme. Ekologické iniciativy brzdící dostavbu dálnice nám tak velmi zkomplikují život,“ říká tajemník lovosické radnice Václav Kubíček.
STAVÍ SE I NA PRAŽSKÉM OKRUHU
Tak trochu ve stínu otevírání nových dálnic proběhla na počátku prosince malá slavnost v trase budoucího vnějšího silničního okruhu kolem Prahy. Tady se totiž začal razit tunel mezi Lochkovem a Radotínem, který se svou délkou přes 1600 metrů zařadí mezi nejdelší české tunely. Hotový bude v roce 2008, celý úsek pražského okruhu mezi Slivencem a Jesenicí by pak měl být dostavěn o rok později. Právě v roce 2009 by všechny kraje České republiky měly mít na svém území alespoň několik kilometrů dálnice či rychlostní komunikace. Počítá s tím alespoň poměrně ambiciózní plán ŘSD.
NOVÉ ÚSEKY NA OBZORUDálnice D11 - 19. prosince se zprovozní 42 kilometrů dálnice mezi Poděbrady a provizorním sjezdem u obce Libišany u Hradce Králové. Celkové náklady na výstavbu nového úseku D11 dosáhly 15 miliard korun.Dálnice D8 - 21. prosince vyjedou první automobily na 23,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na státní hranici u Petrovic, kde se na ni bude napojovat německá dálnice A17. Řidiči jedoucí po D8 zde budou překonávat převýšení 482 metrů přes Krušné hory. Výstavba nového úseku D8 stála 19 miliard korun. |