Skvělým designem a vynikajícími jízdními vlastnostmi útočí na precizní Němce
Tohle auto má z hlediska designu úplně všechno. Přední maska je agresivní a světlomety dávají vozu drzý a sebevědomý výraz. Alfa 159 prodělala nedávno lehoučkou úpravu make-upu, a vypadá tak ještě o fous lépe než předtím.
Designová show pokračuje i v interiéru. Heslo značky, tedy Cuore sportivo, je vidět v každém detailu. Ať už jde o rafiky přístrojů, které v klidu směřují kolmo k zemi, budíky s teplotou a tlakem oleje či turba nebo celkové natočení všech ovladačů a palubní desky směrem k řidiči. Výrazně se zlepšily sedačky, jež teď mají ideální tvar a umožňují správný posez. Volant sedí pevně v rukou i v poloze „tři čtvrtě na tři“, kde některé automobilky věnec nepochopitelně zeslabují, a znemožňují tak precizní řízení vozu. Dojem ze vzhledu automobilu – zvenčí i uvnitř – promine i malý kufr a menší pohodlí na rozbitých cestách. To je ostatně daní za skvělé jízdní vlastnosti podvozku, obzvláště ve spojení s novým motorem TBi.
Testované auto mělo pochopitelně obuté zimní gumy, navíc sněhová kalamita prověřovala vůz spíše po stránce stability a schopnosti podvozku udržet auto ve stopě. Nicméně po týdnu, kdy silničáři zvládli uklidit alespoň část komunikací, se otevřela možnost prohnat alfu i na vyšší než třetí převodový stupeň. Podvozek vozu je nejméně rovnocenný soupeř Fordu Mondeo coby současného etalonu předokolek. S nerovnostmi se potýká s přehledem, pouze na větších příčných nerovnostech jsou slyšet nepříjemné zvuky od zadní nápravy. Díky nízko položenému vrcholu točivého momentu alfa reaguje na plyn bezprostředně. Motor velmi rychle sprintuje do otáček a chraplavý zvuk dokresluje kulisu dynamiky auta. Oproti silnějším motorizacím má 1,8TBi výhodu v úspoře asi 150 kilogramů na předku vozu, což významným způsobem ovlivňuje chování auta v zatáčkách. Citlivé řízení dokáže poslat alfu do ostré zatáčky přesně a nekompromisně, přičemž hranice nedotáčivosti se vlivem nižší hmotnosti přídě posouvá o hodně dál, než zimní gumy a počasí dovolí vyzkoušet. Vhodné řazení a předvídavost umožňují prominout motoru kratší spektrum využitelných otáček. Ostatně správná změna převodů z maxima výkonu do maxima kroutícího momentu je o to snazší.
Alfa Romeo 159 je jedním z nejsportovnějších sedanů, jaké jsou dnes dostupné na trhu. O to více vyniká jeho motor, jenž se musí s relativně malým objemem postavit proti dvoulitrům. Na papíře sice tento boj prohrává, realita na silnici, kde svou roli odehraje vynikající podvozek a řízení, však může leckterý německý sedan nepříjemně překvapit.
Zhruba tisíc najetých kilometrů v proporcionálně uvařeném mixu jízdních režimů zanechalo v palubním počítači průměr kolem devíti a půl litru na sto kilometrů. Pravda je, že nádherným designem, podmanivými jízdními vlastnostmi, dobrým motorem a nevadnoucími brzdami auto své „Cuore Sportivo“ více než potvrdilo. O fous vyšší spotřebu to vyváží, na druhou stranu si Italové za tohle povedené auto účtují možná až příliš mnoho peněz.
***
klady
design
motor
jízdní vlastnosti
zápory vyšší spotřeba
tabulka:
Alfa Romeo 159
motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1742ccm
výkon: 147kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0–100 km/h (s): 7,7
spotřeba: 11,8/6/8,1
převodovka: šestistupňová manuální
cena: 589 900 (základní)