„Správné pracovní místo může změnit lidský život a zároveň správný člověk může změnit celý business“, říká Richard Gilbert z personální společnosti Hays Czech Republic.
Richard Gilbert je generálním ředitelem personální společnosti HAYS pro střední a východní Evropu.
Rok 2009 asi nemůže být označen za zrovna šťastný pro recruitment business.
Ano, přirozeně, naší oblasti se příliš nedaří, když ekonomika slábne. Poptávka po náboru nových lidí poklesla a kandidáti v těchto nejistých časech zvažují změnu zaměstnání jen velmi opatrně. Pracovní trh se v České republice, zvláště v Praze, nasytil (koncem roku 2008 a počátkem 2009). Ačkoli se jedná o přirozený vývoj, finanční krize situaci ještě zhoršila.
Jaká byla vaše reakce, hlavně tedy v oblasti snižování nákladů?
Už koncem roku 2008 bylo jasné, že se poptávka pro výběru nových pracovníků v roce 2009 bude snižovat minimálně o třetinu, takže jsme včas přijali taková opatření, abychom náš business zachovali v souladu s obchodním plánem. Jedna z výhod podnikání v oblasti recruitmentu spočívá v tom, že velká část platu konzultanta je spojena s jeho výkonem a plněním cílů, což znamená, že bonusy jsou vypláceny na základě finančního výsledku. Takže máme v zásadě přirozeně zabudovanou ochranu v případě špatných ekonomických podmínek. Jestliže konzultanti obsadí méně pozic, dostanou zaplaceno mnohem méně, takže se náklady samy snižují.
A teď pozitivněji: Důležitá část našeho obchodního modelu spočívala v tom, že jsme byli schopni rozptýlit a nasměrovat naše zdroje tam, kde se obchodu dařilo lépe. Farmaceutický průmysl se držel velmi dobře, a měli jsme štěstí v tom, že jsme do této oblasti hodně investovali během posledních pěti let. Vyrostl z toho velice úspěšný business. Očekávaně jsme též byli svědky pokračující poptávky po zkušených obchodnících - náborem zkušených prodejců společnosti posilovaly svou pozici na trhu.
Přesunem našich konzultantů v rámci několika specializovaných oblastí jsme je byli schopni udržet a zároveň tak podpořit na naši obchodní strategii.
Může špatný stav britského hospodářství způsobit větší tlak na Vaši společnost z důvodu, že Hays sídlí a intenzivně rozvíjí své obchodní aktivity právě ve Velké Británii?
Možná vás to překvapí, ale opak je pravdou. Ve skutečnosti v roce 2009 společnost Hays investovala nemalé prostředky do zlepšení podmínek svého podnikání. Před rokem a půl jsme totiž zahájili dva velké projekty – modernizaci využívaných technologií a projekt rebrandingu. Oba zmíněné projekty stále probíhají napříč regionem a mají pro nás strategický význam. Kromě našich nových webových stránek jsme představili iPhone aplikaci, která umožňuje uživatelům vyhledávat on-line zajímavé pozice a zasílat životopisy přímo z iPhonu. Chceme zůstat společností s pokrokovým přístupem k technologiím a poskytovat služby, které nejlépe vyhovují potřebám našich klientů a kandidátů.
Je rozumné v této době investovat do velkých marketingových projektů? Vidíme v tom velkou příležitost v celosvětovém měřítku, na trhu totiž v současné době neexistuje personální společnost, která by měla vedoucí postavení v celé Evropě nebo ve světě. Takže si myslím, že jde o příležitost, kterou by byla škoda promarnit. Je důležité si uvědomit, že probíhající rebranding neznamená jen nové logo, ale jde tu hlavně o transformaci celé firmy – s cílem poskytovat co nejvyšší úroveň služeb pro naše klienty. V každém případě je pro nás dobrý brand to základní a je součástí naší každodenní existence. Musíme udělat vše pro to, aby naši zákazníci pochopili, co nás činí jedinečnými. To nutně nespočívá ve velké drahé kampani. Nemáte obavu z toho, že poptávka po zaměstnancích prostřednictvím agentur se nevrátí k původní výši?
V minulém roce klesla poptávka, protože mnoho firem zredukovalo počty zaměstnanců a prostě se nenabírali noví lidé. Nebylo to z toho důvodu, že by byl nábor nových pracovníků vyřešen interně ve společnosti.
V současné chvíli společnosti začínají nahrazovat odcházející zaměstnance a stabilizují tak jejich počet. Jsem přesvědčen, že zde bude stále existovat prostor pro agentury a že trh poroste. Rozhodně věřím, že dobré personální agentury budou dále zvyšovat kvalitu svých služeb a budou doporučovat zadavatelům vhodné kandidáty. Tím firmám ušetří náklady a čas, který budou moci investovat do jiných priorit.
Půjdou přesto vaše odměny dolů?
Součást našeho přání je, abychom byli vnímáni jako hodnotná značka symbolizující kvalitní služby. Silný brand, který je uznávaný a respektovaný díky své odbornosti. Odměna za takové služby by neměla být brána jako něco, co má být redukováno.
Vidíte i nějaké pozitivní dopady krize?
Jakékoli období konsolidace vám umožňuje pracovat na zlepšení kvality služeb, které poskytujete, fakticky to situace vyžaduje. Ekonomická recese donutila společnosti dělat věci lépe, protože jen tak mohly zůstat profitabilní. Jedním z mých hlavních cílů v tomto období bylo změnit způsob poskytování služeb našim významným klientům. Ačkoli pro nás znamenala recese zpočátku nutnost zredukovat počet zaměstnanců, ve finále tyto podmínky umožnily přilákat a získat nové talentované zaměstnance od naší konkurence.
Působíte v oblasti recruitmentu patnáct let – co vás na tom neustále motivuje a zajímá?
Myslím, že je to úžasné pracovní odvětví. Vyhledávat a doporučovat lidi do společností představuje velkou výzvu, je to zajímavý a zároveň zábavný způsob obživy. Dále si myslím, že recruitment má v sobě určité kouzlo. Správné pracovní místo může změnit lidský život a zároveň správný člověk může změnit celý business. Jsem poctěn tím, že mohu pracovat v této oblasti.
Jaká je vaše vyhlídka na tento rok, co očekáváte?
Nejsem přítelem velkých předpovědí, ale myslím, že mohu s klidem říci, že rok 2010 bude lepší než 2009. Pokud nesklouzneme do další fáze ekonomického propadu, měli bychom na konci roku 2010 zaznamenat mnohem lepší situaci na trhu práce.