Menu Zavřít

Ve stopách Wells Fargo. Hony na klienty pořádal další gigant

4. 10. 2016
Autor: Profimedia.cz

Regulátoři ve státech Massachusetts a Rhode Island obvinili banku Morgan Stanley z nekalých praktik. Hlavní roli v případu přitom podobně jako v nedávném skandálu Wells Fargo hraje tlak na prodej co největšího množství služeb. Americká bankovní šestka údajně pořádala pro své zaměstnance soutěže, skrze než se snažila prodat zákazníkům rizikové produkty.

Když před měsícem vypluly na povrch zprávy o milionech falešných účtů, jež zakládali zaměstnanci banky Wells Fargo, veřejnost byla vesměs šokovaná. Nebylo tomu tak ovšem u zaměstnanců bank. Někteří z nich se totiž nechali slyšet, že zakládání účtů bez vědomí klientů je v honbě za splněním vysokých prodejních cílů vcelku běžnou praxí. Pro většinu z nich tak bylo jen otázkou času, kdy se podobné postupy objeví i u jiných finančních domů.

Jejich předpověď se naplnila během týdnů. A opět jde o velkou rybu. Z uplatňování nečestných a neetických praktik byla nyní nařčena Morgan Stanley, podle hodnoty aktiv šestá největší banka ve Spojených státech. Také ta měla nedovoleným způsobem tlačit na své zaměstnance, aby zákazníkům prodali co nejvíce produktů. Uvedl to tajemník státu Massachusetts William Galvin.

Manažeři banky ve státech Massachusetts a Rhode Island údajně vyvíjeli na své zaměstnance tlak prostřednictvím „prodejních soutěží“, v nichž si brokeři mohli přijít na tučné odměny za prodej tzv. securities based loans (SBL). Jde o zvláštní typ úvěru, v němž jako kolaterál slouží cenné papíry. Prostředky jím poskytnuté může dlužník použít na prakticky libovolný účel s výjimkou investic do jiných cenných papírů. Výhodou tohoto typu úvěru jsou nižší úrokové sazby a flexibilita při splácení, nevýhodou pak rizika plynoucí z volatility cenných papírů sloužících jako kolaterál.


Přečtěte si o využívání falešných účtů v bankovnictví

Falešné účty? Běžná praxe, shodují se zaměstnanci bank

Wells Fargo

Do soutěže se podle Galvina zapojila třicítka brokerů na pobočkách ve Springfieldu v Massachusetts a v Providence ve státu Rhode Island. Jejich výkony byly přísně monitorovány, přičemž za prodej deset kontraktů SBL dostali prémii jeden tisíc dolarů (24 tisíc korun), za 20 kontraktů tři tisíce dolarů (72 tisíc korun) a za 30 kontraktů pět tisíc dolarů (120 tisíc korun). Regulátor uvádí, že přestože jsou podobné soutěže v rozporu s interními předpisy, v tomto případě se jejich začlenění bance velmi vyplatilo. Počet uzavřených SBL kontraktů vzrostl oproti předchozímu roku na trojnásobek a Morgan Stanley díky nim získala nové úvěry v hodnotě nejméně 24 milionů dolarů (577 milionů korun), uvedla NBC.

Sama banka se proti obvinění důrazně ohradila, považuje jej za neopodstatněné a hodlá se bránit. „Zmíněné účty byly otevřeny po důkladné diskuzi a s jasným souhlasem každého klienta,“ prohlásil mluvčí banky James Wiggins. Podle Galvina je však hlavní problém v tom, že vrcholný management nedokázal nekalé praktiky sám včas odhalit, po odhalení pak otálel s jejich zastavením a nyní se snaží rizika plynoucí z nadměrného uzavírání SBL kontraktů bagatelizovat. „Obvinění ukazuje, že vyvíjení tlaku na uplatňování cross-sellingu je nedílnou součástí firemní kultury v Morgan Stanley,“ uvedl Galvin.

„Tato soutěž byla sice spíše lokální, agresivní tlak na cross-selling je však uplatňován napříč celou strukturou,“ řekl Galvin s tím, že jako ideální řešení situace si představuje pokutu a úlevy pro klienty, kteří do SBL kontraktů vstoupili.

Vývoj akcií Morgan Stanley v roce 2016

Nařčení Morgan Stanley z nekalých praktik přichází měsíc po tom, co jiný bankovní gigant, Wells Fargo, dostal pokutu 185 milionů dolarů za zakládání a vedení až dvou milionů falešných účtů.

Využívání cross-sellingu, tedy prodeje souvisejícího zboží, je v bankovnictví běžnou a tolerovanou praxí. Nedávný skandál banky Wells Fargo, jejíž zaměstnanci pod tlakem vysokých prodejních cílů zakládali účty bez souhlasu klienta, však vznesl celou řadu otázek. Kritici zpochybňují zejména opodstatnění vysokých prodejních cílů, kvůli nimž zaměstnanci pracují pod tlakem a v extrémních případech jsou ochotni i podvádět, protože se bojí o místo. Stále více lidí se pak také ptá, zda klienti opravdu potřebují a mohou využít všechny produkty, které jim prodejci v rámci cross-sellingu nabízí. Skandál Morgan Stanley, byť je podle všeho menšího rozsahu a významu než případ Wells Fargo, podobné pochyby dozajista ještě posílí.

Neslýchané, Wells Fargo musí zaplatit, říká Clintonová
Rozhořčení nad počínáním Wells Fargo vyjádřila v pondělí na volebním mítinku v Toledu ve státě Ohio také demokratická kandidátka na prezidentský úřad Hillary Clintonová. Představila přitom program, jenž spotřebitelům usnadní podávání žalob na obchodní společnosti k soudu. „Jen se podívejte na to neslýchané chování korporací, o kterém jsme slyšeli nyní,“ prohlásila Clintonová se zjevnou narážku na skandál Wells Fargo. Do každé firmy je podle Clintonové třeba vyslat jasný signál, že společnosti budou za podvádění zákazníků, vykořisťování zaměstnanců a obírání daňových poplatníků platit.

Dále čtěte:

Falešné účty? Běžná praxe, shodují se zaměstnanci bank

Skandál vyšel Wells Fargo draho. Nejcennější bankou je JPMorgan

bitcoin_skoleni

Banka propustila tisíce lidí. Vydělávali na falešných účtech

7 lidí, kteří rozhodnou o osudu Deutsche Bank


  • Našli jste v článku chybu?