Menu Zavřít

Ve zkratce

15. 6. 2016
Autor: Euro.cz

Vyplatí se kanál Labe-Dunaj-Odra? Stát to zjistí za 22 milionů Ministerstvo dopravy rozhodlo, kdo zpracuje studie ke kanálu Dunaj-Odra-Labe. Sdružení společností Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquatis za 22 milionů korun posoudí, zda stavba plavebního kanálu má ekonomický smysl. Výsledná cena studie je o zhruba tři miliony nižší, než ministerstvo předpokládalo. „Plníme tak programové prohlášení vlády. Studie ukáže, jaké by stavba z odborného hlediska měla přínosy a náklady. Pokud studie proveditelnosti pro některou z variant vyjde, mohou se dělat další kroky," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Posuzování vezme v úvahu náklady a přínosy plánované stavby, zároveň zhotovitel studie posoudí jednotlivé dílčí varianty trasy kanálu a vypracuje k nim mapové podklady.

Burberry v krizi: propad akcií a čtvrtinový plat pro šéfa

Britská ikona luxusu Burberry zažívá těžké časy, což silně pocítil i samotný šéf firmy. Kvůli nižším tržbám klesla hodnota akcií o víc než třetinu, a tak výkonný ředitel Christopher Bailey obdržel za uplynulý fiskální rok jen čtvrtinu svého obvyklého platu. Nejvýraznější část platu šéfa Burberry obvykle tvoří bonusové složky za dosažení určité hodnoty tržeb. To se v posledním

zúčtovacím období nepodařilo, což se značně promítlo i do odměn. Takže Bailey inkasoval za uplynulý fiskální rok 1,9 milionu liber (65 milionů korun), tedy zhruba jen čtvrtinu toho, co loni, kdy si vydělal 7,5 milionu liber. S navýšením platu přitom nemůže počítat ani pro příští rok, stejně jako s odměnami v opčním programu.

Nástupci concordu: přichází čas nadzvukových bizjetů

Rychleji než zvuk dnes nelétá žádné civilní letadlo. Hned několik společností ale pracuje na vývoji nové generace supersonických letounů - tišších a úspornějších než legendární concorde. V posledních letech se vynořilo hned několik projektů nadzvukových letadel. Bohužel musíme zklamat všechny, kdo už se těší, že by se v horizontu deseti dvaceti let mohli proletět nadzvukovou rychlostí v rámci prázdninového charteru do Dubrovníku. V hledáčku výrobců není širší cestující veřejnost, ale ti, kdo si to mohou dovolit - uživatelé soukromých proudových letadel. Nadzvuková letadla 21. století tedy budou „bizjety“. Možná méně prostorné a pohodlné než ty konvenční, ale zato daleko rychlejší. Například americká společnost Aerion vyvíjí ve spolupráci s Airbusem nadzvukový business jet AS2 pro 12 cestujících s cestovní rychlostí mach 1,4 (přibližně 1700 km/h na úrovni hladiny moře - Machovo číslo udává poměr rychlosti pohybu tělesa vůči rychlosti zvuku ve stejném prostředí) a doletem až 9816 kilometrů. Trasu z Londýna do New Yorku, která trvá podzvukovým dopravním letadlům asi sedm hodin, zvládne AS2 podle výrobce za čtyři hodiny

24 minut. S prvními zkušebními lety se v roce 2019, komerčního nasazení by se Aerion AS2 měl dočkat v roce 2023. Stát bude podle dosavadních odhadů asi 120 milionů dolarů (2,9 miliardy korun).

Janoušek zůstane další půlrok na svobodě

Krajský soud v Brně přerušil Romanu Janouškovi trest na půl roku ze zdravotních důvodů. Vězeňská služba navrhovala roční přerušení. Podnikatel a lobbista dostal trest 4,5 roku vězení za to, že opilý srazil autem ženu a vážně ji přitom zranil. Letos v únoru se podle informací z médií podrobil Janoušek operaci hlavy, od března měl trest přerušený na dva měsíce. Ve věznici teď není. Janoušek srazil v roce 2012 v Praze řidičku, která s ním chtěla řešit předchozí kolizi, a z místa ujel. Pražský městský soud mu původně uložil tříleté vězení, odvolací vrchní soud trest zpřísnil na 4,5 roku. Verdikt loni potvrdil Nejvyšší soud. Janoušek podal ústavní stížnost, o které zatím není rozhodnuto.

Číňané ovládnou oba milánské fotbalové týmy

bitcoin_skoleni

Tradiční soupeření milánských fotbalových rivalů AC versus Inter bude od příští sezony pod čínskou kontrolou. Oba slavné italské týmy totiž míří pod čínský kapitál. Od poloviny dubna začaly na veřejnost prosakovat informace, že italský mediální magnát a bývalý premiér Silvio Berlusconi hodlá prodat svůj milovaný AC Milán investorskému konsorciu z Číny. Ani po téměř dvou měsících není obchod dojednán, ale předpokládá se, že k němu dojde ještě v létě. Milánský Inter, který s AC sdílí stadion, už mezitím většinového majitele změnil. Stal se jím čínský maloobchodní gigant Suning Commerce Group. Za 70 procent akcií zaplatí cca 270 milionů eur (7,3 miliardy korun). Nákup Interu je dalším krokem ve smělých plánech Suningu ve sportu. Hodlá koupit sportovní týmy z různých odvětví a bude se angažovat i na trhu práv na televizní přenosy.

Více se dozvíte na euro.cz

  • Našli jste v článku chybu?