POVINNÉ RUČENÍ Mnohým řidičům, kteří jezdí bez nehody, v příštím roce zlevní povinné ručení. Špatnou zprávou je, že šanci na nižší cenu mají pouze při dosažení hodnoty maximálního bonusu. Většina českých pojišťoven poskytujících povinné ručení (na trhu jich působí celkem devět) chystá pro příští rok daleko podrobnější rozdělení klientů podle různých kritérií, než tomu bylo v letošním roce.
POVINNÉ RUČENÍ Mnohým řidičům, kteří jezdí bez nehody, v příštím roce zlevní povinné ručení. Špatnou zprávou je, že šanci na nižší cenu mají pouze při dosažení hodnoty maximálního bonusu. Většina českých pojišťoven poskytujících povinné ručení (na trhu jich působí celkem devět) chystá pro příští rok daleko podrobnější rozdělení klientů podle různých kritérií, než tomu bylo v letošním roce. Například Pojišťovna ČSOB rozdělení území na okresy podle rizika vzniku nehodové události ještě zpřesnila a počet těchto regionů rozšířila. Podobně postupují i jiné pojišťovny a dělí klienty podle jejich bydliště, věku, stáří pojištěného automobilu či toho, zda se jedná o podnikatele, či nikoliv. „Detailnější segmentace sazeb se nám osvědčila, a proto v ní budeme pokračovat i v roce 2006. Počítáme i s jejím dalším rozšiřováním,“ říká například místopředseda představenstva Allianz pojišťovny Jiří Charypar. ZLEVŇOVAT SE NEBUDE
Co taková segmentace znamená v praxi? To, že například starší řidič nového automobilu z malého města, který jezdí bez nehody, zaplatí na povinném ručení mnohem méně než mladý řidič s novým autem z Prahy. Naopak notoričtí viníci dopravních nehod mohou za pojištění zaplatit až několikanásobně více než opatrný řidič. Až na rozdíly dané segmentací se ale žádný velký pohyb sazeb povinného ručení ani nahoru, ani dolů nekoná. Zdražování brání velice silná konkurence, zlevňování naopak rostoucí nároky na odškodňování následků dopravních nehod. V příštích letech se očekává postupný nárůst sazeb povinného ručení, neboť jsou ve srovnání se sazbami v západoevropských zemích Evropské unie stále zhruba poloviční. „Sazby povinného ručení budou v budoucnu muset stoupnout,“ uvedl generální ředitel pojišťovny Uniqa Marek Venuta. Požadavky na náhrady škod se podle jeho slov v Česku zvyšují, i když jsou stále nižší než v zemích na západ od českých hranic.
VÝVOJ ŠKOD SE ZHORŠUJE
Na výši sazeb povinného ručení se v budoucnu projeví i unijní direktiva o ochraně slabých účastníků silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté. U těchto osob se neuvažuje o možnosti uplatnit spoluzavinění poškozeného, takže musí nastat zvyšování poskytnutých plnění za škody na zdraví.
Do sazeb pro příští rok se také promítají zvýšené nároky na odškodnění, a to zejména kvůli novele občanského zákoníku, která stanoví jednorázové odškodnění z povinného ručení příbuzným obětí autonehod. Růst cen by ale podle vyjádření zástupců jednotlivých pojišťoven měl být poměrně mírný.
JAK VYBRAT SPRÁVNÉ RUČENÍ Povinné ručení u nás nabízí Česká pojišťovna, Kooperativa, Česká podnikatelská pojišťovna, Allianz, ČSOB pojišťovna, Generali, Triglav, Uniqa a nově i společnost Callin. Databáze České kanceláře pojistitelů k 30. červnu 2005 evidovala 5,4 milionu pojištěných vozidel, z toho největší díl povinného ručení spravuje Česká pojišťovna. Pojištění lze sjednat u pojišťovacích poradců, v pobočce kterékoliv z těchto pojišťoven nebo na jejich internetových stránkách, pokud to umožňují. Letošní novinkou je možnost uzavření povinného ručení po telefonu bez nutnosti někam chodit a cokoliv podepisovat. Zájemci mohou uzavřít povinné ručení do deseti minut po telefonu a z pohodlí domova. Při výběru povinného ručení jsou důležité především tyto faktory: * Pojistné limity. Udávají, jak velkou škodu pojišťovna pokryje. Každá pojišťovna musí dodržet základní minimální limity, které jsou nastaveny zákonem. Ty jsou pro škodu na zdraví 35 milionů korun a škodu na majetku 18 milionů. * Cena pojištění. Základní cena se u jednotlivých pojišťoven příliš neliší. Kromě ní je dobré sledovat i další kritéria, jako jsou různé bonusy a jiné výhody, které pojišťovny nabízejí, nebo jméno a stabilita pojišťovny. * Systém hlášení pojistných událostí. Pojišťovny dnes nabízejí tři způsoby, jak pojistnou událost nahlásit a dále řešit: osobní návštěvou v pobočce, po telefonu nebo přes internet. Ne každá pojišťovna nabízí všechny možnosti, optimální volbou je nahlášení po telefonu. * Rychlost likvidace pojistné události. Díky silné konkurenci se zákonem stanovená tříměsíční maximální lhůta pro vyřízení likvidace škody snižuje u některých pojišťoven až na několik dnů. Rychlost likvidace souvisí i se způsobem oběhu dokumentů v pojišťovně a jejich archivace. Nejrychlejší vyřízení v řádu několika dnů mohou zaručit pojišťovny, které zavedou digitální oběh dokumentů ve svých systémech. Ten zatím jako jediná u nás používá Česká pojišťovna, kde je 90 procent škod vypláceno do pěti dní od ukončení šetření (tedy od chvíle, kdy likvidátor obdržel poslední dokument), obdobné kroky údajně připravují i další pojišťovny. * Asistenční služby. Tyto služby jsou vaším „přítelem na telefonu“. Většina pojišťoven nabízí asistenční služby zdarma řidičům, kteří u nich mají uzavřeno povinné ručení. V případě havarijního pojištění máte nárok na asistenci i tehdy, když nehodu zaviníte vy, případně pokud vám někdo auto ukradne. Rozsah asistenčních služeb v základní variantě se však u jednotlivých pojišťoven liší. U každé pojišťovny poskytující povinné ručení a havarijní pojištění však mohou řidiči počítat například s příjezdem asistenční služby na místo nehody. * Doplňková pojištění. Pojišťovny nabízejí k povinnému ručení další pojištění za sníženou cenu nebo zdarma. Mezi ně patří havarijní pojištění, úrazové pojištění spolujezdců, sedadel, připojištění skel a podobně. * Jméno a stabilita pojišťovny. Solidní pojišťovna je schopna pojistnou událost rychle zdokumentovat a vyrovnat se s poškozeným. SLUŠNÍ ŘIDIČI ZAPLATÍ MÉNĚ
Cena povinného ručení záleží na druhu vozidla (jeho hmotnosti a obsahu motoru), na způsobu jeho užití (soukromé užití, taxislužba, veterán, závodní apod.), na volbě limitu pojistného plnění, na délce bezeškodního průběhu, na způsobu placení (ročně, měsíčně apod.) a konečně na době sjednaného pojištění.
Pro přilákání nebo udržení zákazníků nabízejí pojišťovny řidičům různá lákadla. Dobří řidiči se nemusejí obávat ani případného zdražení povinného ručení. Většina českých motoristů totiž nebude v příštím roce platit více než letos právě díky systému bonusů za jízdu bez nehod. Hitem letošního podzimu, tradiční doby kampaní na povinné ručení za auta fyzických osob, jsou navíc různé dárky. Česká pojišťovna slibuje klientům reflexní vestu, v Kooperativě nabízejí k povinnému ručení živelní pojistku, Uniqa dává hasicí přístroj.
**CO JE POVINNÉ RUČENÍ
Škodu, kterou při nehodě způsobíte někomu jinému, uhradí pojišťovna, u které máte sjednáno povinné ručení (tedy pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla). Povinnost uzavřít toto pojištění pro každé v Česku registrované vozidlo vyplývá ze zákona. Má ji vlastník nebo spoluvlastník vozidla a je zárukou toho, že poškozený obdrží náhradu škod způsobených někým jiným. Pojištění se vztahuje na škody způsobené na zdraví nebo životě a dále na věcné škody (poškození, zničení nebo ztráta věci). Jsou z něho hrazeny i náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků a škody mající povahu ušlého zisku. Hradí se skutečná škoda do výše limitu pojistného plnění stanoveného ve smlouvě. Povinnost pojistit vozidlo vzniká v okamžiku jeho uvedení do provozu na veřejně přístupných komunikacích. Smlouva s pojišťovnou může být uzavřena na dobu určitou, nebo neurčitou.