Prodeje v módním byznysu vykazovaly za 1. pololetí letošního roku pokles o 18 procent
Půvabné a provokativně vyzývavé manekýny se sice takřka vznášely na dvaceticentimetrových podpatcích, avšak vyvodit z podzimního Milánského týdne módy nějaké jednoznačné závěry nebylo vůbec jednoduché. V nejisté situaci a v záplavě stále se měnících zpráv pohlíží člověk na barvy a formy – možná i nechtěně – jinýma očima. A skutečnost nám tento pocit jenom potvrdila, protože zářijový svátek módy poskytl vedle zážitků z kreací světových návrhářů i řadu informací týkajících se ekonomiky a finančnictví.
CAVALLI BOJUJE Vše začalo už prohlášením Roberta Cavalliho, v němž renomovaný návrhář vyjádřil naději v rozvoj pomocí vlastních sil. Způsobil tím nemalé překvapení, neboť ještě při březnových přehlídkách sestupoval z mola, aby mohl pozdravit svého nového obchodního partnera – prezidenta investičního fondu Clessidra. Movitý partner posílený bývalým výkonným ředitelem firmy Versace Giancarlem Di Risiem se ale nemínil spokojit s nabízeným 30procentním podílem a kapitál potřebný k rozsáhlým novým investicím byl jeho fond ochoten poskytnout Cavallimu pouze výměnou za pozici zajišťující mu 51procentní, tedy většinový vliv. Přesto se zdálo, že toskánský mistr na nabídku nakonec kývne. Zbývalo už pouze poslední, rozhodující setkání naplánované na konec srpna. Jenže na této důležité schůzce čekali pana Roberta marně. Vše si rozmyslel. Ještě v posledních srpnových dnech se do vedení firmy Cavalli International dostali dva noví ředitelé a na milánském mole se představil radikálně jiný Cavalli. Při pohledu na něj však měl člověk dojem, že by si potlesk nejradši schoval na následující pracovní měsíce, kdy bude svádět boj o budoucnost své firmy.
ARMANI NEPRODÁ
Jednou z nejdůležitějších zpráv po přehlídce Giorgia Armaniho bylo jistě to, že kníže módy, jenž letos oslavil 75. narozeniny, zřejmě již překonal dlouhé a vážné onemocnění. Přestože všemi aplaudovaný Armani vypadal zkroušeně a značně pohuble, hlas měl optimistický a plný naděje. Jeho kreace s prvky stylu bauhaus a futurismu budily dojem svěžesti a barevnosti. Kalhoty v těchto sestavách úplně chyběly, takže: Dámy, pozor! Kdo se příští léto někam chystá, ten by měl už teď začít balit sukně!
„Nemoc a těžké chvíle mě hodně změnily,“ svěřil se Armani novinářům. „Po svém zotavení už nechci sebe ani své spolupracovníky tak nemilosrdně honit jako dřív! Uvidíme, jestli se to povede,“ dodal s úsměvem. Jeho čerstvá a nezvykle barevná kolekce v každém případě zabodovala. Od první noviny se odvíjí i druhá, snad ještě důležitější zpráva: Armani se nechce zbavit svého výtvoru – společnosti Giorgio Armani. V Miláně poprvé jednoznačně popřel několik měsíců trvající dohady o jednáních s francouzskou skupinou L’Oréal. Firma Armani není na prodej!
ČISTKA VE VERSACE Velký úspěch sklidila i přehlídka Versace, když byly róby z dílny této společnosti přirovnávány k oslavovaným kolekcím z období zlatého věku značky. Rozhodnout, zda chvála odborníků patřila Donatelle, nebo se jednalo spíše o důvěru vkládanou do nového generálního ředitele Giacoma Ferrarise, jenž k firmě přešel od konkurenčního domu Jil Sander, je už těžší. Dle střízlivých odhadů se s příchodem Ferrarise změnilo osazenstvo v deseti dvanácti vedoucích pozicích a na svých místech zůstali jen lidé, kteří mají na starost „zvláštní úkoly“, například pracovník odpovědný za udržování kontaktů s hollywoodskými hvězdami, kde hrály nenahraditelnou roli po léta budované osobní vztahy. Změn doznala také linie Versus, kde byl položen hlavní důraz na přehlídku Christophera Kanea, jenž letos kompletně převzal umělecké vedení značky. Donatella Versace tomuto mladému návrháři skotského původu nejen věří, ale čím dál více ho považuje také za pokračovatele duchovního dědictví svého bratra.
PŘESKUPOVÁNÍ DLUHŮ Jedním z největších úspěchů společnosti Prada za několik posledních týdnů před milánskými přehlídkami bylo to, že se jí podařilo odborně řečeno „přeskupit dluhy“, neboli získat čas od bank. Miucciu Pradu čekal naopak na molech jako obvykle potlesk a uznání. Příchuť retra se jí podařilo dodat dokonce i techno materiálům. Pod jejíma rukama se mísí hypermoderní styl s atmosférou benátského Lida padesátých let. Nyní se návrhářka chopila příležitosti vyzdvihnout krásu původních italských materiálů, jakoby pro výstrahu Oscaru de la Rentovi, jenž firmu nedávno obvinil, že své látky nechává vyrábět v Koreji. Úspěch slavila také firma Dolce & Gabbana. Lehká sestava se sicilskou inspirací, doplněná občas stylizovanou krajkou, se líbila stejně jako pestrá směsice halenek a sukní, které jsou naprostým oživením módního stylu jeans-look. Gucci se zase přihlásil s velice originální a podivuhodnou linií, v níž dominují geometrické linie a studené barvy. A nakonec další zprávy z oblasti ekonomiky: Tom Ford svěřil svou budoucnost do rukou skupiny Credit Suisse, kterou oficiálně požádal, aby mu našla partnery z řad fondů soukromého kapitálu k navýšení jmění jeho firmy o 50 milionů dolarů. Tom se totiž konečně rozhodl realizovat linii dámské módy a v jeho týmu samozřejmě nemůže chybět ani jeho někdejší ředitel Domenico Del Sole. Ten se v italském tisku objevil naposledy v souvislosti s kauzou Madoff. Právě Del Sole byl totiž jednou z nejznámějších italských obětí bohatého amerického podvodníka. Dokonce v nucené správě už v letošním roce skončila společnost IT Holding, která mimo jiné vlastní módní značku Gianfranco Ferré. IT Holding se však zároveň chystá na arabskou road show, při níž chce přesvědčit o své budoucnosti investiční fondy od Abú Zabí po Saúdskou Arábii. Veškeré nabídky na odkup firmy se totiž dosud týkaly pouze jednotlivých značek. Třeba právě vždy úspěšné Ferré, jíž se však někdejší módní kolos IT Holding samozřejmě nechce zbavit.
***
Překlad: Jiří Zeman