NOVÉ AUTOBUSY Autobusová doprava musí čelit stále tvrdším požadavkům dopravců i cestujících. Novinky na trhu městských, meziměstských i dálkových vozidel představila specializovaná výstava autobusové dopravy Coach Progress 2005.
NOVÉ AUTOBUSY Autobusová doprava musí čelit stále tvrdším požadavkům dopravců i cestujících. Novinky na trhu městských, meziměstských i dálkových vozidel představila specializovaná výstava autobusové dopravy Coach Progress 2005.
První ucelené představení autobusů a autobusové dopravy se uskutečnilo minulý týden v areálu výstaviště v Praze-Letňanech. Až dosud se výrobci prezentovali většinou v rámci jiných výstavních akcí, jako je například brněnský veletrh užitkových vozidel Autotec.
„Více výrobců znamená větší konkurenci,“ tvrdí zástupce středočeského krajského úřadu Karel Vyšehradský. Zákazníci, kterými jsou jak dopravní firmy, tak například města, by podle něj měli mít možnost vždy porovnat více nabídek a na základě toho si vybrat vhodné vozidlo. „Domnívám se, že dnes už není cena tím hlavním kritériem. Zákazníci začínají požadovat zejména bezpečnost a také například pohodlí,“ dodává Vyšehradský.
VÍTĚZÍ ALTERNATIVY Aktuálním tématem dnešní doby při růstu cen ropy jsou alternativní pohony. Příkladem městského autobusu s takovým pohonem je výrobek krnovské firmy Tedom. Ta v Praze představila nízkopodlažní vůz poháněný nově vyvinutým motorem, který spaluje stlačený zemní plyn. V současné době se vyrábí testovací série tohoto autobusu, který chce firma bezplatně půjčovat případným zájemcům k vyzkoušení. Chce tak získat zpětnou vazbu z provozu a promítnout následně připomínky dopravců do finální podoby autobusu. Zájem dopravců o ekologická vozidla je přitom značný. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera chce město při obnově autobusového parku dbát především na nízkopodlažnost, hospodárnost a v neposlední řadě právě i ekologičnost nových dopravních prostředků. PODPORA VLÁDY Rozvoj alternativních paliv chce podporovat i vláda prostřednictvím programů ministerstva životního prostředí. „Zpracovali jsme program podpory alternativních paliv v dopravě s důrazem na podporu využívání zemního plynu,“ potvrdil šéf tohoto rezortu Libor Ambrozek. To je podle jeho slov téma pro autobusovou dopravu velmi aktuální a potřebné. Přitom pohony na zemní plyn se dnes stávají již běžnými, proto jdou některé firmy ještě dál. Například firma Mercedes-Benz vyvíjí autobusy Citaro na pohon z vodíkových článků. „Jedinými emisemi tohoto autobusu, který se částečně vyrábí v Holýšově u Plzně, jsou horká pára a zcela běžný dusík,“ říká ředitel skupiny Mercedes-Benz Evobus Daniel Spálenka. V Evropě zatím jezdí zhruba 30 těchto autobusů a sám Spálenka tvrdí, že zhruba do 15 až 20 let se tento pohon stane sériovým. NADVLÁDA KAROSY KONČÍ? Drtivá většina zejména městských a příměstských autobusů v České republice pochází z Vysokého Mýta a nese značku Karosa. Na českém trhu se ale stále více prosazují výrobci z okolních zemí. Jedním z nich je polská firma Solaris, která nejprve spolupracovala se značkou Neoplan a několik posledních let vyrábí vlastní autobusy. Podle ředitele a zároveň majitele firmy Krzystofa Olszewského v českých a moravských městech jezdí již 95 autobusů či trolejbusů této značky. „Naším cílem je přesvědčit české zákazníky o kvalitě našich vozidel, a to nejen příznivou cenou,“ zdůraznil Olszewski. V městské dopravě se však chtějí prosadit i další výrobci. Jedním z nich je švédská automobilka Volvo, která vedle luxusních dálkových autobusů nabízí i vozidlo do městské dopravy. DÁLKOVĚ ZNAMENÁ LUXUSNĚ**
Zatímco městská doprava požaduje zejména nízkopodlažní a velkokapacitní autobusy, dálková doprava se jednoznačně nese ve znamení rostoucích nároků na pohodlí a luxus. Autobusová doprava totiž musí čelit levným aerolinkám. Například Volvo přivezlo do Prahy autobus, ze kterého vysoký komfort i úroveň bezpečnosti vyčnívají na první pohled. Samozřejmostí jsou individuálně nastavitelná sedadla, nízká úroveň hlučnosti, výkonná klimatizace a na druhou stranu nízké provozní náklady.
Špičku v dálkové autobusové dopravě pak reprezentuje značka Beulas, kterou v Česku zastupuje společnost SolBus. „Špičku nabídky našich zájezdových autobusů představuje modelová řada Beulas Aura, která zaujme hned z několika pohledů,“ říká jednatel společnosti SolBus Vladimír Soukup. Podle jeho slov dopravci oceňují zejména velký objem zavazadlového prostoru nad předními i zadními koly.