Konzultant Sazka Areny hovoří o jejím dalším využití
Hokejové mistrovství světa bylo první a doposud největší zatěžkávací zkouškou v březnu dokončené Sazka Areny. Zdálo se, že po odjezdu hokejistů je další využití moderního architektonického stánku velice nejisté. O náplň programu haly nemusí mít nikdo obavy, tvrdí však Petr Soukup, jenž vedl tým, který připravil rozjezd Sazka Areny včetně organizačního zajištění mistrovství světa. Primární zdroje výnosů arény prý neplynou z pořádání akcí, ale z prodeje sky-boxů, klubových sedadel a z dalších dlouhodobějších kontraktů. S Petrem Soukupem týdeník EURO hovořil o konkuretech arény, poplatcích za pronájem, ale také o možném prodeji jména haly.
EURO: Na kolik akcí máte kontrakty pro nejbližší období? Moc jste jich zatím neoznámili… SOUKUP: Musíte si uvědomit jednu podstatnou věc, my nejsme ti, kteří oznamují, co se bude konat v hale. Oznamovat akce má pořadatel, promotér. Jsem přesvědčen, že hala má a bude mít zajištěnou programovou náplň poměrně dobře, ale všechny věci potřebují svůj čas a rytmus. Připravujeme několik koncertů, opery, lední revue. Portfolio akcí je poměrně pestré, kalendář bude velmi bohatý.
EURO: V jakých úrovních se pohybují ceny za pronájem haly? SOUKUP: K odpovědi na takovou otázku potřebuji vědět, k jakému účelu bude pronajata a kolik lidí zhruba přijde. Dá se tu pořádat sportovní útkání, koncert, výstava, korporátní akce, ale také je možné pronajmout si salónek jen pro padesát lidí. Pokud se obecně bavíme o akci typu sportovního utkání či koncertu, tak by to mělo být procento ze vstupného dle předpokládaného využití kapacity, ne méně než několik set tisíc korun. U korporátních akcí je cenová politika trochu jiná. Cena k jednání, pokud by si tu někdo chtěl udělat večírek – tím myslím pronájem celého domu – je zhruba milion korun a služby. To je ale jen orientační cena.
EURO: Vstupujete také do rolí promotérů, nebo jste čistě „jen“ poskytovatelé prostoru? SOUKUP: Snažíme se nevstupovat do promotérství, dělali jsme to jen při slavnostním otevření haly. Chceme, aby se akce pořádala na riziko a zodpovědnost promotéra. My bychom měli být v roli dobrého správce arény.
EURO: Jakým způsobem si konkurujete s čerstvě vybudovaným T-Mobile Parkem? SOUKUP: Není to zcela přímá konkurence, protože open air (scéna pod otevřeným nebem – pozn. red.) může fungovat jen limitovanou dobu v roce, a většinou interpret nebo kapela hrají celou koncertní šňůru venku nebo v halách. Jsme ale v komplexním konkurenčním prostředí zábavy – ať jde o multiplexy, hudební festivaly a podobně. Lidé mají peníze jen jedny.
EURO: Uvažujete o zavedení stálé scény, například muzikálové? SOUKUP: Aréna je příliš velká na to, aby v ní byla stálá scéna, kde by muzikál běžel rok, nebo dokonce dva. Rád bych sem ale přivedl opravdu dobrý, velký mezinárodní muzikál, který by se v létě hrál týden nebo dva. Šlo by tak využít doby, kdy haly zůstávají standardně zavřené a zároveň situace, kdy je Praha plná turistů. Je však třeba nezapomenout na to, že je aréna multifunkční, je poměrně zajímavá pro korporátní akce, ale i pro výstavy a prezentace. Využití je celkem zabezpečené.
EURO: Hovořilo se o tom, že je potřeba, aby se pro uživení alespoň provozu haly konala nějaká akce každý třetí den… SOUKUP: To jsou velice relativní čísla. Primární zdroje výnosů arény neplynou z pořádání akcí. To, že uspořádáme koncert, není příjmem, ze kterého bychom žili. Ani když uspořádáme sto koncertů, neznamená to, že vyděláme stokrát sumu x. Máme tu patro 66 sky-boxů, kde stojí roční pronájem tři miliony, přičemž dnes je z nich prodáno asi 70 procent. Pak je tu klubové patro, kde je zhruba 1500 sedadel, každé v průměru za 40 tisíc ročně. Prodáno jich je více než 80 procent. To je základ našich výnosů. Prodali jsme také exkluzivní práva na distribuci piva, nealkoholických nápojů, zmrzliny, žijeme rovněž z určitého procenta z obratu cateringu. To jsou naše hlavní zdroje výnosů. Pokud se na to podíváme z pohledu ekonomiky, akce v aréně pořádáme kvůli tomu, abychom toto uskupení návštěvníků-nájemníků udrželi, aby byli spokojeni klienti sky-boxů a klubového patra. Pro nás je z hlediska přímého dopadu na výnosy z dané akce mnohem zajímavější, když bude v aréně korporátní večírek pro uzavřenou společnost, byť by to byly dva tisíce lidí, než když uspořádáme koncert.
EURO: Pro naplnění haly ale potřebujete, aby se sky-boxy a klubová sedadla prodávala… SOUKUP: Naplnění haly dívat je celek, který funguje svým životem. Je to kruh, kde na sebe jednotlivé činnosti navazují a akce jsou jednou z jeho důležitých součástí. Rozhodně ale není úplně správná teze, která tvrdí, že když aréna nebude mít tři akce týdně, tak na sebe nevydělá. Ano, musíme mít dostatek diváků, zábavy, ale přímo přes to my nevyděláváme, peníze nám tečou přes všechno okolo.
EURO: Kolik nájemců sky-boxů vypovědělo smlouvy po hokejovém šampionátu? SOUKUP: Výpovědi sky-boxů jsou v řádu jednotek, stejně tak z více než 1100 prodaných klubových sedadel jich je odhlášeno jen několik. Stejně jako u abonentek do divadla, i zde existuje přirozená obměna předplatitelů.
EURO: Kolik stojí roční provoz haly? SOUKUP: Ještě je příliš brzy na to hodnotit realitu. Teprve nyní se začínají analyzovat první reálná čísla, začíná fáze konsolidace a optimalizace nákladů s důrazem na maximální zefektivnění provozu.
EURO: Kdy by si hala měla vydělat na provozní náklady? SOUKUP: Mělo by to být letos, nejpozději příští rok.
EURO: Na kolik si ceníte název arény pro případný prodej zájemci? SOUKUP: Je to suma v řádech desítek milionů korun ročně, přičemž ten kontrakt by měl být minimálně pětiletý, ideálně desetiletý.
EURO: Existuje poptávka po takové službě? SOUKUP: Jsem přesvědčen, že to je věc, která je obchodovatelná, a dříve nebo později k tomu dojde. Vidím ale dva potenciální problémy. Koupit si jméno takovéto budovy je poměrně zásadní rozhodnutí, které může učinit velká, většinou nadnárodní firma, pro kterou to má smysl. Navíc ve chvíli, kdy se aréna stavěla, bylo množštví spekulací, zda se dostaví, jestli na ní Sazka bude mít peníze. Proto svým způsobem chápu potenciální investory, že se báli do takových jednání vstoupit. Druhý možný problém spatřuji přímo v Sazce. Soudím, že akcionáři se budou jen těžko vzdávat jména arény, protože pochopila, že i pro ní je to propagace. Jsem ale přesvědčen, že pokud by přišla opravdu seriózní, vážná poptávka v řádech, o kterých jsem mluvil, jednání se určitě povedou.