Menu Zavřít

Vedle aut je ohrožen také cestovní ruch

13. 10. 2008
Autor: Euro.cz

ČESKÉ FIRMY A SVĚTOVÁ KRIZE - Přestože se ekonomové i banky už několik týdnů snaží domácí firmy uklidnit před strachem z dopadu světové obchodní krize, i do relativně stabilního českého hospodářství mezinárodní nervozita trhů zasahuje.

Jako první pocítily následky automobilový průmysl a sklářství.

Světová finanční krize není jen problémem USA nebo islandského bankovního sektoru. Dotýká se i českých firem – od těch největších až po malé řemeslníky. Jedněm hrozí ztráta odběratelů, další musí počítat třeba se zdražením úvěrů na provoz.

Jako poslední hřebík do rakve českého bižuterního a sklářského průmyslu po asijské konkurenci a oslabování dolaru označují aktuální světovou krizi severočeští podnikatelé v oboru (více v Profitu č. 38/2008). Problémy hlásí i tuzemští potravináři, kteří dosud úspěšně vyvážejí sušené mléko a syrovátku zejména do arabských zemí. Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl odhaduje, že úvěrové riziko podnikového sektoru se může během roku zvýšit až dvaapůlkrát. To zejména malým firmám zhorší přístup k úvěrovým zdrojům. Nejvíce si na situaci stěžují dodavatelé pro automobilový průmysl. A nejen ti čeští.

Není tajemstvím, že například Škoda Auto už koncem měsíce zastaví na týden výrobu a tento krok se citelně projeví i v plánech subdodavatelů. Odstávku výroby ve Škodovce pocítí třeba strojírenská firma ČZ, která pro největšího českého výrobce aut opracovává díly pro motory a převodovky. Krácení objednávek registruje i táborský výrobce zapalovacích svíček Brisk.

Deseti až dvacetiprocentní pokles poptávky od Škody Auto pociťuje už čtvrtý měsíc Kdynium Kdyně, výrobce přesných odlitků do motorů. Měsíčně jde o propad v jednotkách milionů korun.

Škodovka je pro firmu druhým největším odběratelem, ještě větším je mateřský koncern Škody Volkswagen.

„Propad v procentech je oproti loňským měsícům také desetinový až pětinový,“ říká generální ředitel Kdynia Luboš Polívka. „Současnou globální finanční krizi pociťují všechny automobilky. Začíná velký tlak na ceny, všude se bude šetřit,“ připojuje se Jan Motlík, šéf Okuly Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro vozidla.

Kvůli krizi krvácí hlavně automobilový sektor

Nejde ale jen o dodavatele mladoboleslavské automobilky. Výrobu o zhruba 30 procent musela kvůli nižšímu zájmu odběratelů omezit společnost Stival Automotive z Veselí nad Moravou. Také firma Schott Electronic Packaging z Lanškrounu, která vyrábí zapalovače airbagů a sklokovová pouzdra pro automobilové součástky, už zhruba dva měsíce pociťuje desetiprocentní propad. Společnost Isolit Bravo z Jablonného nad Orlicí, která zhotovuje pro světové automobilky těla reflektorů, snížila výrobu zhruba o deset až 15 procent.

Někde je i hůř. Výrobce gumového těsnění pro automobily Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku již začal kvůli poklesu prodejů aut v Evropě propouštět. Ke konci září z podniku odešlo asi 30 lidí, další vlna propouštění v řádu desítek bude zřejmě následovat do konce roku.

Před velkým vlivem automobilového průmyslu na celou českou ekonomiku přitom varuje řada odborníků už delší dobu. Krize ovšem zasáhne i další odvětví a firmy by se měly připravit.

Turisté budou na útratu opatrnější

„Chce to klid,“ říká k dopadům krize jednatelka libereckého hotelového komplexu Babylon Lidie Vajnerová. Přiznává ale současně, že od prvních informací o světové finanční krizi „vyzvídala“ u svých finančníků, jestli tento kolaps amerických a světových bankovních domů může postihnout i podnikatele v Česku.

Zatím má jistotu, že úvěry uzavřené na investici výstavby druhého největšího hotelu mimo Prahu jsou dostatečně jištěny. „Je to úvěr řádově na 15 let, dnes poskytujeme zájemcům 1011 lůžek. A jestli nás něco trápí, je to spíš vývoj kurzu,“ vysvětluje aktuální problémy Vajnerová.

Někteří experti se ale obávají, že bude hůř. Zejména němečtí turisté, kteří rádi na Liberecko a Harrachovsko jezdí, totiž výdaje korigují podle své aktuální finanční situace. „Cestování je první v řadě činností, ve které lidé při finanční krizi nejvíce šetří,“ souhlasí analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. Podle něj se krize projeví na trhu cestovního ruchu nejvíce příští rok, neboť odvětví reaguje se zpožděním. Největší pokles očekává expert u příjezdů z USA, Velké Británie a Německa. „Němci se bojí cestovat už nyní,“ upozorňuje Beránek.

Potíže se budou vkrádat pozvolna

Odborníci upozorňují na fakt, že i když nás světová krize aktuálně nezasáhne tak silně jako například Američany, musíme se připravit na problémy v budoucnu. A výpadek turistů nebude jediným slabým místem. Může dojít ke zdražení úvěrů, hypoték, oslabení ochoty domácností k utrácení nebo utlumení stavební výroby.

„Reálné určitě je, že citelně klesne bytová výstavba,“ je si jist prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Věří ale, že tento propad v odvětví vyrovnají veřejné zakázky na rozvoj dopravní infrastruktury. Za investice ručí totiž nejen stát, ale i Evropská unie.

„Časem ale uvidíme, co krize udělá s cenami surovin, jako jsou cement, silikáty, cíhly, izolace,“ obává se Matyáš. Zatím podle něj mohou firmy z oboru zůstat v klidu. Letošní rozestavěnost je vysoká a uzavřené smlouvy dávají jistotu stavebníkům nejméně na rok. Včetně finančního jištění z bankovních záruk.

U nových smluv se to ale může rapidně změnit. „Developeři už od bank úvěr na 80 až 90 procent hodnoty projektů nedostanou,“ uvědomuje si generální ředitel společnosti Skanska Reality Petr Fanta.

Zostří boj o trhy

Finanční krize může přitom dopadnout rychle i na nečekaná odvětví, například na reklamní průmysl. „Dopad na českém reklamním trhu zatím příliš vidět není, ale jistě se ukáže. A může se ukázat i velmi citelně,“ myslí si ředitel mediální agentury Media One Štěpán Wolde.

Velkou část investic na českém trhu pokrývají mezinárodní společnosti, které podle něj na světový vývoj reagovat budou. V rámci své reakce začnou velmi pravděpodobně omezovat své komunikační aktivity. Standardně to nejdříve činí na trzích, které jsou z jejich pohledu méně významné – a to je i ten český.

Televize, rádia či tiskoviny ale paradoxně o své příjmy přijít nemusí. Může totiž zafungovat „jo-jo“ efekt. „Velké firmy využijí situace, že střední a malé podniky začnou své rozpočty osekávat a jaksi nelogicky naopak zintenzivní své kampaně,“ vysvětluje guru českého reklamního průmyslu Jiří Mikeš.

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec si není dopadem jistý. Podle něj finanční krize může trh ovlivnit záporným i pozitivním směrem. „Jestliže do současnosti nikdo neměl relativní potíže s odbytem, tak je může mít – musíme teď sledovat reklamní kampaně na auta. Všichni musí hledat nějaké výhody, aby prodali,“ uvádí Brabec.

Kam bude vývoj směřovat, se ukáže podle odborníků do pěti šesti týdnů. V té době skončí dlouho nasmlouvané předvánoční kampaně a ukáže se, zda firmy budou ochotny do reklamy v nadcházející době investovat alespoň tolik, co doposud.

Záchrana? Digitalizace

bitcoin_skoleni

Dopad světové krize na maloobchod může být u nás tlumen výjimečnou situací: digitalizací televizního a radiového vysílání. Jen v hlavním městě s více než milionem obyvatelů totiž přichází v těchto dnech. V době předvánočních nákupů. Lidé tak mohou situaci využít k pořízení nových technologií i vyřešení d
árků.

„Je třeba si uvědomit, že digitalizace přináší v tomto období oživení maloobchodu. Navíc se blíží Vánoce a to je další silný popud k utrácení. Teprve po zhodnocení tohoto nákupního boomu uvidíme, jestli i Češi dostali dostatečný impuls k opatrnosti v nakupování,“ říká Ladislav Šípek, odborník na maloobchod ze společnosti Mag Consulting.

  • Našli jste v článku chybu?