Tropické teploty zhoršují pracovní podmínky prakticky všude - venku, v autě i v kanceláři. Na firmy kvůli tomu dopadá řada povinností, aby umožnily bezpečný výkon práce. Na co mají zaměstnanci během velkých veder nárok a co naopak musí v rámci profesionality přetrpět?
Oblíbeným benefitem pro zaměstnance v kancelářích je klimatizace. Je to skutečně benefit, protože: „Není povinností zaměstnavatele, aby ji pracovníkům zajistil. Pokud však teplota na pracovišti dosahuje více než 36 stupňů Celsia, je nutné individuálně posuzovat tepelnou zátěž zaměstnanců,“ vysvětluje Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu.
Někteří zaměstnavatelé situaci řeší tak, že zkracují svým zaměstnancům pracovní dobu nebo častěji zařazují přestávky.
Na kolik ji nastavit
Pokud je kancelář klimatizací vybavena, bývá její nastavení častým předmětem sporů mezi pracovníky. Podle nařízení vlády má být pro práci s minimem pohybu regulována na 24,5 stupňů. Při lehké manuální práci nebo při řízení osobního vozidla by teplota klimatizace měla být nastavena na 23 stupňů.
Co si můžu obléknout?
Během horkých dnů panuje také ve firmách a úřadech vyšší tolerance k oblékání pracovníků. Týká se to především kanceláří a různých obchodních činností, kde se očekává reprezentativnější oblečení. „Ženy nemusí nosit kostýmky a punčocháče, u mužů se toleruje pouze košile bez saka a kravaty, obecně panuje uvolněnější atmosféra,“ říká Surka.
Přečtěte si více o pracovním prostředí:
Hluk v open space kancelářích snižuje pracovní výkon, tvrdí studie
Nic se však nesmí přehánět. Některé pozice a odvětví, například manažeři nebo zaměstnanci bank, by neměli do práce chodit v žabkách, sandálech, kraťasech nebo ženy v hodně krátkých šatech. I přes vysoké venkovní teploty se u těchto pracovníků očekává profesionální vzhled.
Uvolněné mladé firmy
Naopak IT firmy a start-upy plné mladých lidí vyznávají naprosto uvolněnou atmosféru a v žabkách je tam možné chodit klidně celoročně.
„Velmi často se u takových společností záměrně stírá v oblečení rozdíl mezi managementem a zaměstnanci. Jednatelé nosí kraťasy a tričko stejně jako programátoři. Odpovídá to otevřené a uvolněné firemní kultuře těchto firem,“ dodává Surka.
Jaké jsou povinnosti zaměstnavatele při tropických teplotách |
---|
Povinností zaměstnavatele je zajistit takové podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce. Ochranné nápoje, jak je pojmenovává legislativa, by měly být dostupné na pracovištích, kde se teploměr vyšplhá přes 34 stupňů Celsia. Týká se to například řidičů z povolání, zedníků, pokrývačů, servírek a dalších zaměstnanců pracujících převážně venku. |
Za minimální množství ochranného nápoje platí 1,5 litru na osobu na jednu směnu, při extrémních venkovních podmínkách je to až 2,5 litru. To samé platí pro kanceláře, jakmile teplota vnitřních prostor šplhá nad 34 stupňů. Seznam ochranných nápojů vypracovává zaměstnavatel ve spolupráci se závodním lékařem. Ochranný nápoj musí být na pracovišti snadno a rychle dostupný. |
Pramen: McROY
Čtěte také: