Menu Zavřít

VELCÍ PTÁCI NA MODRÉM NEBI

2. 10. 2001
Autor: Euro.cz

British Airways a KLM předložily Evropské komisi návrh na fúzi

CIF24

Obchodní svazky leteckých společností tak trochu připomínají internet – uběhne půl roku a všechno je jinak. Uplynulých šest měsíců to docela dobře ilustruje: zanikla aliance Qualiflyer vedená Swissairem a sdružení Wings, jehož páteř tvořily nizozemské KLM a italská Alitalia. Na několik týdnů na světě zůstaly pouze dvě stabilní skupiny – největší Star v čele s Lufthansou a oneworld s British Airways. Uvolněný prostor k nástupu využily americká Delta a Air France se svým SkyTeamem. A nyní se zdá, že je v září trumfnou British Airways a KLM. SkyTeam tahá trumfy. „Vytvoření SkyTeamu změní konkurenční prostředí pro letecké aliance, uvedli šéfové jeho společností ve společném prohlášení. Mohou mít pravdu, přestože se jejich svazek nemůže ostatním aliancím velikostí rovnat. SkyTeam, zahrnující též Aeromexico a Korean Air, disponuje zhruba tisícovkou letadel a ročně přepraví 168 milionů cestujících. Jeho příjmy loni podle časopisu Airline Business dosáhly 30,1 miliardy dolarů. Na Star ani oneworld to zdaleka nestačí – každé z těchto seskupení má téměř dvě tisícovky strojů, příjmy Staru přesahují 82 miliard a oneworldu 51 miliard dolarů. SkyTeam ale vytahuje jiné trumfy. V USA i v Evropě má více destinací než jakákoli jiná aliance. Pařížské letiště Charlese de Gaulla a korejský Inchon jsou podle odborníků dva z mála vzdušných přístavů, které mají ještě prostor pro další expanzi. Kromě toho SkyTeam ještě posílí své pozice v Evropě, neboť po prázdninách se k němu mají připojit České aerolinie a otevřená zůstávají jednání s maďarským Malévem. Oneworld čeká posilu. Vznik SkyTeamu nemusí být zdaleka jedinou letošní novinkou. Cestu z velkých finančních potíží hledají British Airways, jejichž letošní ztráta jen do května činila 244 milionů liber. Druhá největší společnost v Evropě bude muset projít nákladnou restrukturalizací a s tou je spojováno i rozšiřování aliance Oneworld. British Airways proto začaly hledat partnery po celém světě. Na začátku června vstoupily do oneworldu irský Aer Lingus a chilská LanChile. To ale Britům nestačí – začali vyjednávat o fúzi s jedním z hlavních rivalů – nizozemskou KLM. Minulý týden se obě společnosti dohodly, že předloží Evropské komisi návrh na fúzi. Výsledek by měl být znám po prázdninách. Spojená společnost by se stala největší v Evropě a třetí největší na světě (roční přeprava 40 milionů cestujících). Dosavadní jednání poznamenala nedůvěra KLM k ekonomické stabilitě britské společnosti, ale v posledních dnech obě strany oznámily, že dosáhly značného pokroku, takže dohoda by se mohla podepsat už v září. ČSA po prázdninách. Vznik SkyTeamu je životně důležitý pro České aerolinie, hodlají totiž po prázdninách do tohoto sdružení vstoupit. ČSA nejdříve uvažovaly o skupině Star, v jejímž rámci by mohly počítat s provozováním ekonomicky výhodných přípojných linek na německá letiště. Přeprava cestujících z východní Evropy ke všem zámořským linkám Lufthansy z Frankfurtu nad Mohanem je lukrativní záležitostí. Ve Staru by však České aerolinie hrály pouze druhé housle a navíc se na začátku roku ke skupině připojil rakouský Austrian. Poté začaly ČSA sympatizovat s Qualiflyerem. Zde však naděje nejdříve zmařila skutečnost, že se Swissairu podařilo koupit polský LOT a později se Qualiflyer zcela rozpadl. Do sedla se poté vyhoupla aliance Wings, kde mohla ČSA rovněž připadnout úloha důležitého partnera pro východní Evropu. Nabízela se zde především možnost provozovat přípojné lety navazující na transkontinentální linky z holandských a severoitalských letišť. Společnost KLM se však letos v dubnu nepohodla s Alitalií, a tak aliance Wings následovala osud Qualiflyeru. Nakonec tedy zvítězil SkyTeam, nabízející lepší uplatnění ve východoevropském prostoru, než mohla poskytnou Wings. „Budeme mít exkluzivní pozici pro střední a východní Evropu a Praha se stane na leteckých mapách významným místem, prorokuje prezident společnosti Miroslav Kůla.

SkyTeam Aeromexico Air France Delta Korean Air Oneworld Aer Lingus American Airlines British Airways Cathay Pacific Finnair Iberia Lan Chile Quantas Star Air Canada Air New Zealand Austrian Airlines Lufthansa Mexican Airlines Scandinavian Airlines Singapore Airlines Thai Airways Varig Brazilian Airlines United Airlines

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).