Česko se s Německem pře o naftu za miliardu korun. Kam nakonec přiteče?
Když přijel před pár týdny poslední vlak s českou naftou z Německa, kde ležela coby státní hmotná rezerva ve skladu zkrachovalé Viktoriagruppe, vypadalo to na šťastný konec dlouhé ságy s kriminálním pozadím. Jenže omyl. Do Česka dorazil dopis, že konkurzní správce chce naftu zase poslat zpátky. A aby toho nebylo málo, popřel téměř všechny české pohledávky přihlášené do konkurzu. Spor o miliardu korun tím vstoupil do druhé fáze, jejíž konec nelze dohlédnout.
Moje nafta - tvoje nafta
Konkurzní správce Mirko Mollen chce naftu, respektive přístup k ní dostat do 27. prosince. Správa státních hmotných rezerv (SSHR), která ji do Česka přivezla, zatím mluví opatrně. Informaci pouze potvrdila a prý připravuje odpověď. Že ale naftu nevydá a vše směřuje od nynější předžalobní výzvy k žalobě o její vlastnictví, je velmi pravděpodobný scénář.
Celý případ je poměrně složitý a vlastnictví nafty je jen jedním z nevyřešených sporů. Druhý se vede o to, že oproti účetnictví správy ve skladech chybělo 6,3 milionu litrů, a pak jsou ve hře již zmíněné neuznané české pohledávky. K tomu běží soud o údajně nízkou výši skladovacích poplatků, které Česko v Německu platilo. Samotnou vedlejší kapitolu potom tvoří téma o tom, proč se vůbec nafta do Německa odvezla a jaké byly vztahy bývalého vedení správy rezerv se šéfy zkrachovalé Viktoriagruppe.
Jenže zatímco na poslední otázky hledá odpověď policie a nejsou aktuální agendou posledních dní, téma vlastnictví nafty a pohledávek se rozjíždí naplno. Jasné je nyní to, že Česko naftu zaplatilo. To nerozporuje ani konkurzní správce. Zřejmé také je, že SSHR vozila do skladů Viktoriagruppe v bavorském Kraillingu svoji naftu. I zákon říká, že veškeré její zásoby jsou ve výlučném vlastnictví státu. Potíž měla nastat v Německu, ale je spíše právní než faktická. V zásadě jde o pojetí vlastnického práva podle německého věcného práva v rozporu s tím českým. Právě tento rozpor dává konkurznímu správci šanci, že do majetku zkrachovalé Viktoriagruppe naftu zahrne. Zda to bude možné, zřejmě rozhodnou soudy a spory to budou skutečně dlouhé.
Pohledávky zamítnuty
V předtuše toho Správa státních hmotných rezerv podala pohledávku za onou naftou, než se rozhodne o jejím vlastníkovi. Udělala to už na začátku sporu. Téma pohledávek je vůbec zajímavé. Když Viktoriagruppe krachovala a neplnila své závazky vůči SSHR, správa jí počítala pokuty a penále například za to, že naftu neobměňovala včas a hrozilo, že se znehodnotí. Konkurzní správce to neuznal. Nezaplacené faktury také neuznal stejně jako náklady na právníky české strany. Pokud nebudeme počítat miliardu za naftu, Česko se domáhá na zkrachovalé firmě dalších 200 milionů korun. Jedinou uznanou pohledávkou je 6,3 milionu litrů chybějící nafty. Zjistit, kde je nebo kdo za ni dostal zaplaceno, je v tomto případě společným zájmem správce i české strany.
Velká naftová loupež. Šéf hmotných rezerv o podivných okolnostech v kauze Viktoriagruppe
Až do roku 2014 nikdo o mizení látky z německého skladu nevěděl. Pak po příchodu nového předsedy SSHR zpřísnila kontroly a zjistila, že oproti jejím účtům v Kraillingu něco nesedí. Přesnou jistotu o chybějících litrech má až nyní, kdy Německo opustil poslední vlak s naftou.
Dalším dílem do skládačky je žaloba na poplatky. Konkurzní správce si myslí, že Viktoriagruppe byla poškozená, protože jí SSHR platila málo za uskladnění a obměnu nafty, respektive neplatila jí cenu v místě a čase obvyklou, byť se na sumě obě strany dohodly ve smlouvě. Účet je tady 60 milionů korun, které by mělo platit Česko. „Zrovna tenhle příklad se nám zdá divný. Správce na jedné straně zpochybňuje naše vlastnictví nafty, na druhé straně říká, že jsme za ochranu své nafty platili málo“ podivuje se předseda SSHR Pavel Švagr.
Poslední vlak
Nafta v ceně jedné miliardy korun byla v Německu uskladněna u soukromé firmy Viktoriagruppe od roku 2010. Firma ale v roce 2014 zkrachovala. Správa státních hmotných rezerv se pak téměř dva roky nemohla k naftě dostat, protože ji insolvenční správce odmítal vydat. Loni v červenci podepsala SSHR s novým majitelem skladu, firmou Krailling Oils Development, a insolvenčním správcem smlouvu, na jejímž základě Česko získalo naftu zpět.
„Můžeme potvrdit, že usilujeme o soudní vyjasnění vlastnických práv. Doposud nebyla žádná dohoda v otázce vlastnictví možná, proto je tento postup nevyhnutelný. Podle českého procesního práva je prvním krokem předložení výzvy českému státu. Ten se ktomu může během stanovené lhůty vyjádřit. Tento krok byl učiněn v posledních dnech. Po uplynutí lhůty bude podána žaloba a pak dojde k vyjasnění situace soudem. Přirozeně jsou nadále možná mimosoudní jednání a dohoda bez soudního procesu,“ sdělil insolvenční správce Mirko Mollen. Transport nafty začal loni v říjnu, poslední vlak přijel do Česka letos v listopadu. Doprava stála okolo 48 milionů korun.
Jak se celá kauza dlouho potáhne, není jasné. Jisté ovšem je, že z podstaty, která po firmě zbyla, s prodlužujícím se sporem ubývají peníze ve prospěch konkurzního správce a jeho právníků. Podle informací týdeníku Euro to za poslední půlrok bylo 700 tisíc eur. Takže někdo určitě naspěch nemá.
Jak šel čas s Viktoriagruppe:
• 2004
Správa státních hmotných rezerv uzavřela s německou firmou Viktoriagruppe smlouvu o skladování části zásob paliv; podle původního kontraktu firma skladovala pohonné hmoty v zásobnících v ČR. Koncem roku 2004 byla podepsána mezinárodní smlouva o skladování nouzových zásob mezi ČR a Německem.
• Únor 2010
Byl uzavřen dodatek smlouvy, podle kterého mohla česká pobočka Viktoriagruppe začít skladovat část zásob v Německu. Už tehdy tisk upozornil na to, že není veřejně znám vlastník Viktoriagruppe (spekulovalo se o napojení na ruský Lukoil). Firma později podle médií majetkovou strukturu sdělila SSHR.
• Září 2012
První informace o podezřelých okolnostech kontraktu mezi SSHR a Viktoriagruppe. Firma nedodala správě včas dohodnuté množství paliv, SSHR ale souhlasila s uzavřením dodatku, díky němuž pak Viktoriagruppe nemusela platit vysoké penále.
• Červenec 2014
Kontrola ve skladu Viktoriagruppe v bavorském Kraillingu ukázala, že chybí 700 tisíc litrů nafty z českých zásob. Palivo musela firma doplnit, což SSHR zkontrolovala. Správa firmě navíc udělila půlmilionovou pokutu a snížila částku za skladování.
• Září 2014
České pobočce Viktoriagruppe měly být kvůli dluhům na daních obstaveny účty, finanční úřad ale zjistil, že konta jsou prakticky prázdná.
• Konec září 2014
Další kontrola SSHR v Kraillingu ukázala, že opět chybí část paliv, zhruba pět milionů litrů nafty. V Německu firma skladovala čtyři pětiny paliva od SSHR.
• 2. října 2014
V českých médiích se objevily informace o potížích Viktoriagruppe. SSHR sdělila, že eviduje neproplacené faktury a že její šéf Pavel Švagr už informoval vládu.
• 22. října 2014
Stát odváží zásoby z českých skladů Viktoriagruppe do státního podniku Čepro; pohonné hmoty tam byly přemisťovány do listopadu 2014.
• 8. prosince 2014
Mateřská společnost Viktoriagruppe na sebe v Německu podala insolvenční návrh.
• 13. února 2015
Premiér Bohuslav Sobotka požádal německé úřady o spolupráci při zajištění převozu zásob do Česka.
• 24. března 2015
U soudu v Bavorsku se sešla schůze věřitelů firmy, SSHR se přihlásila o 300 milionů korun přímo, dalších 1,2 miliardy pak jako pohledávku za naftu uskladněnou v Kraillingu.
• 21. dubna 2015
Insolvenční správce Mirko Möllen před soudem předběžně popřel všechny pohledávky ČR vůči Viktoriagruppe. Sobotka řekl, že Česko se bude o naftu soudit.
• 11. června 2015
Právo napsalo, že někdejší ředitel SSHR Ladislav Zabo přišel po podpisu dodatku smlouvy s Viktoriagruppe o přesunu nafty do Německa o bezpečnostní prověrku.
• 17. prosince 2015
SSHR uvedla, že v Německu podala trestní oznámení na neznámého pachatele v kauze Viktoriagruppe. Jde o podezření ze spáchání trestného činu podvodu.
• 21. března 2016
Insolvenční správce Möllen oznámil, že areál v Kraillingu jde do prodeje.
• 31. srpna 2016
Sklad Viktoriagruppe v Kraillingu převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development.
• 13. října 2016
Do skladu Čepra v Třemošné u Plzně dorazil první vlak s českou naftou z Kraillingu.
• 11. prosince 2017
Bylo oznámeno, že insolvenční správce Viktoriagruppe Mirko Möllen chce od ČR naftu za miliardu korun vrátit. Poslal SSHR předžalobní výzvu.
Dále čtěte: