Česká letecká společnost Smartwings má další problém. Její Boeing 737-800 na trase mezi ostrovem Samos a Prahou letěl kvůli závadě přes dvě hodiny s jedním motorem, než nouzově přistál v české metropoli. Informoval o tom web Aviation Herald. Podle něj došlo k závadě krátce po startu, letadlo i tak pokračovalo v cestě.
K výpadku levého motoru mělo dojít po startu nad Egejským mořem. Piloti následně s letadlem klesli z letové hladiny 36 tisíc stop na 24 tisíc stop. Podle Aviation Herald se pak motor pokusili dvakrát znovu nastartovat, ovšem neúspěšně. Protože měli dostatek paliva, rozhodli se pokračovat v letu se 170 cestujícími na palubě až do Prahy. V případě výpadku jednoho z motorů je přitom běžné provedení nouzového přistání na nejbližším letišti.
Česká společnost odmítá, že by tímto rozhodnutím porušila bezpečnostní předpisy. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla webu Zdopravy.cz mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.
Aerolinky Smartwings řeší v poslední době několik problémů. V červenci zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod závěry vyšetřování nezdařeného přistání letadla Smartwings na letišti v Pardubicích, při kterém piloti dobrzdili až za okrajem ranveje. Z něj vyplynulo, že piloti porušili několik předpisů a řízení letadla se nevěnovali dostatečně.
Jak často létáte?
Vyšetřovatelé došli k závěru, že šlo o chybu pilotů, kteří se během přistání mezi sebou bavili o tématech nesouvisejících s provedením letu, ačkoli se mají věnovat výhradně samotnému přistávání. Ze zprávy vyšetřovatelů vyplynulo, že přípravu na přistávací manévr provedli jen rutinním způsobem a nevyhodnotili možná rizika. Po pozdním dosednutí na ranvej piloti nebrzdili naplno, upozornění na blížící se konec dráhy si všimli pozdě a kapitán pak převzal řízení pro manuální dobrzdění „příliš vlažně“.
V červnu řešily aerolinky šestihodinové zpoždění letadla, které bylo způsobeno úmrtím jedné cestující přímo na palubě a také poruchou na GPS systému. „Pár minut před odletem žena zkolabovala, okamžitě přijeli lékaři a hasiči a začali ji oživovat. Bohužel neúspěšně,“ řekla webu Blesk.cz jedna z cestujících. „Chvíli jsme čekali a potom nám řekli, že letadlo má závadu, a vrátili nás do odletové haly,“ dodala s tím, že let se nakonec zpozdil o šest hodin. V květnu se na Letišti Václava Havla v Praze zase střetla dvě letadla Smartwings – v jednom cestovalo 160 pasažérů, v druhém 118.
Před dvěma týdny letadlo Smartwings mířící z Brna do bulharského Burgasu přistálo kvůli závadě senzoru v Praze na Letišti Václava Havla.
Vážným problémem pro aerolinky je i odstavení letadel Boeing 737 MAX, které kvůli březnové nehodě v Etiopii nařídila Evropská agentura pro bezpečnost létání (EASA). Smartwings v reakci na to omezily kapacity svých letů o osm procent a dočasně pozastavily provoz některých linek.
V roce 2017 čelila Travel Service, mateřská společnost Smartwings, kritice za dva incidenty s opilými členy posádky či požárem podvozku při letu z Bratislavy do Burgasu.
Dále čtěte:
Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění
Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu
Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie
Soud EU dal za pravdu pasažérům Českých aerolinií v kauze zpožděného letu