Menu Zavřít

Velký třesk se nekoná

26. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Zdravý růst životního pojištění by neměl být založen na jednorázových pojistkách

Pojišťovnictví patří v Česku k expandujícím oborům. Loni vzrostl tuzemský pojistný trh meziročně o více než 17 procent. K významným hráčům na tomto poli patří Allianz pojišťovna, jež byla s 8,75 miliardy předepsaného pojištění za rok 2003 třetí největší pojišťovnou v zemi. Společnosti se loni dařilo - po předloňské téměř čtyřsetmilionové ztrátě dosáhla zisku ve výši 237 milionů korun. O hospodaření Allianz pojišťovny, změnách v pojišťovnictví po 1. květnu 2004, cestovním pojištění a pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla hovořil týdeník EURO s předsedou představenstva společnosti Miroslavem Taclem.

EURO: Allianz se loni dařilo, přesto byl meziroční přírůstek předepsaného pojištění o 3,5 procentního bodu nižší než růst trhu. V případě životního pojištění to bylo dokonce o 8,5 procentního bodu méně. Čím si to vysvětlujete? TACL: Český trh životního pojištění ženou nahoru zejména jednorázově placené pojistky, kdy klient přijde a uloží u pojišťovny například sto tisíc korun. Takový obchod ale nemá příliš dlouhé trvání a tento růst nepovažuji do budoucna za zdravý. Ke stabilnímu portfoliu se lze dostat hlavně pravidelně placenými pojistkami a tady Allianz roste rozhodně rychleji než průměr trhu. V roce 2003 jsme zvýšili pojistné z pravidelně placeného životního pojištění o čtrnáct procent, trh vzrostl pouze o 11,2 procenta.

EURO: Česko nedávno vstoupilo do Evropské unie. Co tento krok přinesl zdejšímu pojišťovnictví? TACL: Obecně lze říci, že český pojistný trh i legislativa byly na vstup do unie dobře připraveny a žádný velký třesk se nekoná. I když k 1. květnu vstoupil v platnost nový zákon o pojišťovnictví, většina změn byla spíše kosmetická. Přesto došlo k významným posunům ve dvou oblastech – pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a v procesu likvidace pojistných událostí, kde musí klient obdržet vyrozumění do tří měsíců od předání potřebných dokladů.

EURO: Tři měsíce jsou krátká doba, například povodňové škody byly likvidovány podstatně déle. Nemůže to působit problémy? TACL: Možná ano, ale neměl by to být náš případ. Allianz klade velký důraz na rychlou likvidaci škod, která probíhá řádově v týdnech. Ovšem některé lze jen obtížně vyřídit během tří měsíců, problém může nastat zejména u velkých průmyslových škod nebo u leteckého pojištění. Tam je možné do tří měsíců uvažovat o vyplacení zálohy a zbylé plnění vyplatit po úplném vyčíslení škody.

EURO: Zmínil jste pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. TACL: Zde došlo ke dvěma zásadním změnám. Za prvé byly zvýšeny limity krytí, v případě škod na zdraví to bylo z osmnácti milionů na třicet pět a u škod na majetku z pěti na osmnáct milionů. Za druhé - každá pojišťovna musí mít ve všech zemích Evropské unie svého zástupce, který bude zajišťovat likvidaci škod v příslušné zemi a komunikovat s poškozeným v jeho rodném jazyce.

EURO: V Česku se limity pojistného plnění z odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla pohybují na spodní hranici předepsané unií. Budou se tyto částky zvyšovat? TACL: V rámci Evropského pojišťovacího výboru se o zvýšení těchto limitů již diskutuje, ale nemyslím, že nějaký nárůst přijde dříve než za dva roky. Tento růst však bude znamenat i úpravu cen tohoto pojištění.

EURO: Ovšem už nyní se ceny za povinné ručení měnily. Jak tomu bylo v případě Allianz? TACL: Myslím, že v tomto ohledu jsme spravedliví - již letos jsme započali se segmentací povinného ručení. Vytvořili jsme tři skupiny klientů odrážející rizikovost místa trvalého pobytu pojištěnců. Nejrizikovější oblastí je Praha, pak města nad devadesát tisíc obyvatel. Nejméně riziková jsou sídla s nižší populací. U klientů z metropole a větších měst registrujeme větší škody, musejí si tedy za větší riziko připlatit. Naopak lidé z menších měst platí méně. Věříme, že je to správná a spravedlivá strategie.

FIN25

EURO: Uvažujete i o dalších kritériích segmentace trhu? TACL: Ano, ale nechtěl bych je zatím konkretizovat. Určitou inspirací mohou být systémy používané v Británii. Zde se segmentuje podle pohlaví, zkušeností řidiče a podobně.

EURO: Kromě povinného ručení souvisí se vstupem do Evropské unie i cestovní pojištění. Mnozí věřili, že se již při cestách do zahraničí nebudou muset pojišťovat. Je to tak? TACL: Tento přístup je založen na domněnce, že zdravotní péči budeme mít v zemích unie hrazenou. Realita je však mnohem složitější – v řadě států EU je výrazná spoluúčast pacienta. Nepojistíte-li se, musíte spoluúčast krýt z vlastních prostředků. Nikdo vám také neposkytne asistenční služby a v případě nečekané události si vše musíte vyřídit sám. Navíc cestovní pojištění nabízí řadu připojištění – na úraz, storno poplatky, ztrátu zavazadel a podobně. Proto věřím, že se komerční cestovní pojištění nadále vyplatí i při cestách do zemí Evropské unie. V tomto přesvědčení mě utvrzuje i skutečnost, že žádný pokles v prodeji cestovního pojištění jsme nezaznamenali.

  • Našli jste v článku chybu?