Menu Zavřít

Velmi zvláštní služby

7. 4. 2014
Autor: Euro.cz

Atypický právní servis přitahuje excentriky i obchodníky se spravedlností na hraně zákona

Britský poradce a vizionář Richard Susskind v slavné knize Konec právníků? předpovídá, že moderní technologie již brzy od základu změní poskytování právních služeb. Nepůjde podle něj o katastrofu, ale o evoluci - ti právníci, kteří se dokážou přizpůsobit, dostanou příležitost, kdežto ti druzí dost možná zažijí neúspěch.

„Tradičních kanceláří, které budou lpět na jednání s klienty tváří v tvář, nepochybně ubude… (zákazníci) možná místo do advokátní kanceláře půjdou pro právní poradenství do supermarketu, do banky nebo na specializovaný web,“ řekl Susskind v roce 2012 v rozhovoru pro Lidové noviny.

Tento trend je v České republice přítomen již pár let, a týdeník Euro proto vybral tři výrazné příklady netradičního poskytování právních služeb. Některé metody budí rozpaky, ale zobecňovat nelze. V prvním případě jde o projekt hypermarketového advokáta z Prahy, ve druhém o amorální obchodování s pokutami a ve třetím, zdá se, o zcela legální byznys s žalobami na odškodnění. Mesiáš z hypermarketu Guruem „přímého právničení“ je bezesporu pražský advokát Pavel Novák, který je už od dubna roku 2010 duší a hybatelem stánku s instantní právní pomocí v Obchodním centru Letňany. Žlutavá kóje s nápisem Právní pohotovost stojí hned vedle pokladen hypermarketu Tesco. V ní každý den sedí jeden z Novákových lidí a za 590 korun poskytuje jednoduché právní rady a nabízí, že složitější problémy - třeba sepsání smlouvy - vyřeší mateřská advokátní kancelář Vila Advokat.

Autor tohoto článku se do Letňan inkognito vypravil a radu během několikaminutové konzultace od jednoho z Novákových koncipientů obdržel. K tomu mnohoslibné ujištění: „Jsme mezinárodní advokátní kancelář (Vila Advokat má pobočku na Slovensku - pozn. red.). Je nás celkem 16 a máme díky tomu mimořádně široký záběr. To je naše výhoda.“ Doporučení na závěr znělo, abych svou věc dořešil v jejich advokátní kanceláři. To už by ale stálo tisíc korun za půl hodiny.

Stánek s právní pomocí není ani zdaleka jedinou Novákovou aktivitou. Je tu například webová stránka Právník.nonstop.cz, řada po internetu roztroušených náborových videí, poradenský miniseriál Ďáblův advokát či projekt 1000 matek (Novák se zavázal, že pomůže tisícovce matek s vymáháním alimentů), za který sklidil velmi slušnou mediální odezvu.

Řada advokátů má k Novákově praxi výhrady. Vyčítají mu nefér nábor klientů, snižování důstojnosti advokátského stavu a rovněž to, že v minulosti jeho kancelář provozovala placenou telefonní linku (60 korun za minutu) a rady poskytovala anonymně. Česká advokátní komora na něj proto také podala kárnou žalobu - v prvním kole dostal Novák 200tisícovou pokutu, kterou odvolací orgán zrušil, napodruhé se pokuta snížila na 50 tisíc, ovšem Novák se opět odvolal a na precedenční konečné rozhodnutí se stále čeká. Veškeré své počínání zdůvodňuje Novák charitou: „Když je člověk v určitém věku, neměl by dělat věci jen pro peníze.“ Letňanská kóje si podle něj vydělá s bídou na nájem.

Jeho zájmem je podle vlastních slov pomáhat „obyčejným lidem, kteří chodí v šusťákovkách“ a za normálním advokátem si netroufnou. U stánku se prý staví tak tři až čtyři lidé denně a v průměru dva za měsíc přijdou do kanceláře vyřešit složitější problém.

200 tisíc U Nováka může být člověk na vážkách, zda mluví s mimořádně zdatným lidovým právním podnikatelem, či samaritánem. Následující případ je naprosto jasný. Jde o byznys na hraně zákona.

První servery nabízející řidičům „pojištění“ proti pokutám se objevily v roce 2012 a jsou spojeny se jmény 25letého Petra Kocourka, o dva roky mladšího Jiřího Kocourka a jejich firem Fleet Control a družstva Motoristická vzájemná pojišťovna. Všechny jejich servery (zřejmě tři) nabízejí to samé -zaplaťte 2799 korun ročně, a pokud spácháte dopravní přestupek (vyjma havárií a alkoholu za volantem), převezmeme vaše zastupování před správními úřady a vy nebudete muset platit pokutu a neztratíte body ani řidičák.

Zpočátku se Kocourkové vyjadřovali do médií velice jasně s tím, že vůči úředníkům vyřizujícím pokuty užívají nejrůznějších obstrukcí tak dlouho, až uplyne roční lhůta pro projednání přestupku ve správním řízení.

Nyní je Petr Kocourek daleko opatrnější. Obstrukce prý nejsou principem, ale spíš nechtěným následkem snahy pomoci klientovi.

Na dotaz, jestli své počínání nepovažuje za nemorální, odpovídá Kocourek, že je určitě méně nemorální, než kdyby byli vinou chybné práce úřadů „potrestaní někteří nevinní“. Tvrdí, že má dnes zhruba deset tisíc zákazníků a řešil již více než pět tisíc pokut. Pouhých 103 z nich prý skončilo u soudu („potenciálně prohrané věci“), kdežto zbylých 4900 pro ně buď dopadlo úspěchem, nebo ještě běží: „Jde to dobře, nestěžujeme si.“

Tvrzení o počtu klientů ověřit nejdou, ovšem zkušenosti úředníků dávají Kocourkovi do jisté míry za pravdu. Tak třeba ředitel Odboru dopravněsprávních činností pražského magistrátu Josef Mihalík se podle svých slov s oběma Kocourkovými coby obstruujícími zmocněnci řidičů setkává „řádově ve stovkách projednávaných případů“.

Podobnou zkušenost má i Jan Kostík ze správního odboru českobudějovického magistrátu. Úspěšnost zmocněnců byla podle Kostíka dříve opravdu vysoká, ale úředníci se prý přizpůsobili, a chod věcí se proto obrací v neprospěch pokutových podnikatelů.

Česká advokátní komora považuje podobné jednání za neoprávněné podnikání (soustavné a za úplatu prováděné nabízení právních služeb neadvokátem), a podala proto na Kocourkovy & spol. spolu s pražským magistrátem trestní oznámení. K žádnému výsledku ale zatím nevedlo a podobně je tomu podle mluvčí komory Ivy Chaloupkové i v jiných případech: „Obvyklé policejní zdůvodnění přitom zní: nepodařilo se prokázat, že neadvokáti poskytují právní služby soustavně a za úplatu.“

Kocourek si z trestního oznámení (celkem jich prý bylo „snad 20“) nic nedělá a za dobrou reklamu považuje i negativní článek.

„I kdyby nás nenávidělo 9,8 milionu lidí, zbylých 200 tisíc stačí. To přece není špatné, mít 200 tisíc klientů,“ tvrdí.

Americký byznys Zdaleka nejelegantněji se do obchodování s právními službami pustila brněnská společnost Vaše nároky.cz. Její webové stránky nabízejí každému, kdo se cítí poškozen (lékařem, leteckou společností, pojišťovnou, zaměstnavatelem či správcem silnice), možnost domáhat se zdarma náhrady. Pokud bude žaloba (či předžalobní vyjednávání) neúspěšná, nebude to klienta stát nic, pokud ale uspěje, strhne si společnost z náhrady pět až 25 procent. Společnost Vaše nároky. cz otevřeně upozorňuje, že neposkytuje právní služby, je prý jen jakýmsi agregátorem zákazníků a konkrétní případy pak předává spolupracujícím advokátům.

Služba funguje teprve od minulého roku, ale za tu dobu se díky horečné mediální aktivitě svého bývalého ředitele Romana Mikluše velice slušně zpropagovala (neprávník Mikluš se v médiích opakovaně vyjadřoval k náhradám za zkaženou dovolenou, reklamacím, úrazům na chodníku, praktikám realitek, obchodům s dluhy).

Eva Jurčíková ze společnosti Vaše nároky.cz (Mikluš v březnu přestoupil do čela druhého největšího slevového portálu v Česku Vykupto) říká, že služba, pokud má být zisková, si ze zákazníků musí pochopitelně vybírat - například u reklamací jde o částky od deseti tisíc korun výš - a roli hraje pochopitelně i šance na úspěch. I přesto má společnost podle jejích slov více než 1500 klientů.

V úvodu zmíněný vizionář Susskind říká, že budoucnost právníků není ponurá. O tom, jak to dopadne s českými právníky a jejich klienty, se rozhoduje právě teď.

bitcoin_skoleni

Britský standard Občanské poradny v Británii jsou relikt minulosti, který pomáhá i po tři čtvrtě století Občanské poradny ve Spojeném království (CABx) představují síť charitativních spolků poskytujících bezplatnou poradenskou činnost a informace v řadě oblastí: od finančního, daňového, sociálního a právního poradenství přes ochranu spotřebitele až po pomoc při vyplňování formulářů a žádostí. CABx se také zasazuje o změnu politiky lobbingem ve zmíněných oblastech na lokální i celostátní úrovni. Historie těchto poraden sahá až do období příprav na druhou světovou válku - prvních 200 vzniklo hned v září 1939 a do roku 1942 jich bylo přes tisíc. Potřeba bezplatného občanského poradenství neskončila s válkou a od roku 1972 se CABx transformovala na nezávislou charitativní organizaci, která má dnes po celé Británii 400 kanceláří s více než třemi tisíci stanovišti. Personál je složen jak z placených pracovníků (6500), tak z dobrovolníků (22 tisíc) z řad studentů, aktivních seniorů i právníků, kteří poskytují svoje služby pro bono. CABx pracuje s docela velikým rozpočtem (77,5 milionu liber ve finančním roce 2012/2013), který je financován z vládních grantů, dotací místní samosprávy, příjmů z výnosu loterie a darů. Klienty tvoří většinou čerství přistěhovalci a lidé z nízkopříjmových skupin, pro něž je bezplatné poradenství jedinou možností. Vzhledem ke zkušenostem poradců a skutečné praktické pomoci jsou služby CABx oblíbené u lidí s nejrůznější sociální a profesní minulostí. Nejde jen o to, že je to zadarmo, ale na rady je spolehnutí, nikdo nad jejich problémy neohrnuje nos a lidé to nemají daleko. l Michael Zámečník * spolupracovník redakce Autor končí bakalářské studium na Queen Mary University v Londýně

O autorovi| Václav Drchal, drchal@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?